Author |
Topic |
|
krippe
Member
292 Posts |
Posted - 2004/04/22 : 07:37:32
|
Funderar på att utöka basmöjlighetena i min anlägging. Alternativen är att antingen skaffa en aktiv sub, t ex en Velodyne eller B&W, och koppla den till lågnivåutgången (pre-out) på förstärkaren, eller också lite mer radikalt att bygga om mina befintliga trevägshögtalare med ett extra baselement (8 tums) och separat (men identiskt med grannbaselementets) filter. Det senare blir lite billigare, men självklart mycket besvärligare. Vilka är för- och nackdelarna? Är det ö h t lämpligt att använda sub vid ren musiklyssning (dvs ej biotillämpningar). Jag antar att principen med sub är jämförbar med bi-amping. Kan det bli fasförskjutningar i de olika signalerna, och isåfall är det relevant? Lyssnar mest på akustisk jazz och fusion. Mitt ljudideal är stor (djup och bred) ljudbild och mycket luft mellan instrumenten. Finns det risk att subben komprimerar ljudbilden, eller är det kanske t o m tvärtom så att den blir större? Tacksam för all hjälp! |
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2004/04/22 : 08:30:38
|
Det finns en rad skäl till att använda sig av ett system med separata lådor för bas- och topp-registren, men det är inte helt enkelt att få till det bra heller.
Den mest påtagliga fördelen är att man kan anpassa respektive högtalare att att återge det frekvensregister som den är lämpligast att återge, samtidigt som man kan placera bas- respektive topplådorna på ett sätt som gör att man utnyttjar rummets akustiska förutsättningar på ett optimalt sätt. Det råder ofta motstridiga krav på placering för bästa basåtergivning (flera basmoduler placerade i hörn), där en liknande placering av en fullregisterhögtalare leder till problem med näraliggande reflektionsytor samt utsläckningar/inteferenser i de övre registren.
Om du optimalt ska utnyttja principen med toppsystem/basmoduler bör du:
1. absolut välja fler än en basmodul (undviker en rad rumsakustiska problem), 2. utnyttja möjligheten att dela bort basen till toppsystemen med ett högkvalitativt högpassfilter mellan försteget och slutstegen (utökad effekttålighet, minskad dist samt minskade "störningar" från toppsystemets bas) 3. undersöka möjligheten att bekämpa resonanser med t.ex. en parametrisk equaliser (inkopplad mellan försteget och basslutsteget). 4. samt inte dela för lågt. Basmodulen måste tillåtas få göra sitt jobb och verkligen avlasta topphögtalarna. En delning på 80Hz brukar rekommenderas i de flesta fall.
Basmoduler är definitivt lämpliga även för musiklyssning, där det ställs höga krav på att återge bas istället för som i filmerna där det mer ska skapas bas. Fasförskjutningar mellan modulerna påverkar mest hur bas- respektive toppsystemet presterar tillsammans i registret där de överlappar varandra. Det kan vara mycket vanskligt att trimma in fasgången mellan modulerna och även därför är det en stor fördel om man kan dela av med ett delningsfilter.
Ljudbilden tror jag inte påverkar nämnvärt av att använda ett moduluppbyggt system. Möjligen positivt då eftersom dina fullregisterhögtalare avlastas och slipper återge de lägsta tonerna med minskad dist som följd.
Lycka till!
|
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
krippe
Member
292 Posts |
Posted - 2004/04/22 : 08:41:30
|
Tack Conan, för ditt utförliga svar! |
|
|
|
Topic |
|
|
|