HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Transfiguration
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:08:05  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Finns det någon som har erfarenheter från Transfigurations pickuper? Jag är intresserad av all information som kan tänkas frambringas.

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"

Edited by - Audionet on 2002/09/20 14:09:25

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/21 :  18:27:27  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Är det verkligen på det visset att ingen i vårt avlånga land har något att säga om Transfiguration?

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/21 :  19:04:13  Show Profile Send nin a Private Message
Nej, allt vad jag vet är vad jag har läst i Stereophile och Hifi+

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/21 :  19:10:37  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:
Originally posted by nin

Nej, allt vad jag vet är vad jag har läst i Stereophile och Hifi+





Var det positivt eller negativt?
Jag är lite intresserad av spirit.

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/09/21 :  21:39:09  Show Profile Send lars a Private Message
quote:
Originally posted by Audionet

Är det verkligen på det visset att ingen i vårt avlånga land har något att säga om Transfiguration?

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"


Jag har en Transfig Spirit.
Vad vill du veta?
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/21 :  23:50:05  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Oj, oj, oj, Vad jag vill veta? Allt!

Vad tycker du om den?
Är du nöjd?
Vad fick dig till att köpa just den?
Testade du andra pickuper?
Är det något man måste tänka på innan köp?

Vi kan väl börja med dessa frågor, kan du svara på dem så blir jag jätte glad.

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/09/22 :  13:16:27  Show Profile Send lars a Private Message
quote:
Originally posted by Audionet

Oj, oj, oj, Vad jag vill veta? Allt!

Vad tycker du om den?
Är du nöjd?
Vad fick dig till att köpa just den?
Testade du andra pickuper?
Är det något man måste tänka på innan köp?

Vi kan väl börja med dessa frågor, kan du svara på dem så blir jag jätte glad.

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"


Du skall få svar på alla frågor. Jag återkommer men det tar en liten stund att sammanställa.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/22 :  14:00:06  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Det är helt OK.

Kan du även tala om vilken spelare och tonarm du kör den på?

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/22 :  15:33:32  Show Profile Send nin a Private Message
Audionet, Bra att du får hjälp! Behöver du mer så kan jag ta fram tidningarna och kolla upp dom. För det är ju så att man kan knappast test lyssna på en massa pick-up i denna klassen i sverige iaf. Själv är jag mycker inne på Lyra Helikon som fått otroligt bra i tester och är inte så jävla dyr. Men jag får se när jag ska köpa ny (för-sommaren).

Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/09/22 :  19:31:15  Show Profile Send lars a Private Message
quote:
Originally posted by Audionet

Oj, oj, oj, Vad jag vill veta? Allt!

Vad tycker du om den?
Är du nöjd?
Vad fick dig till att köpa just den?
Testade du andra pickuper?
Är det något man måste tänka på innan köp?

Vi kan väl börja med dessa frågor, kan du svara på dem så blir jag jätte glad.

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"


Nu så. Trädgårdarbetet och lite annat är avklarat.
Här kommer mina svar.

Vad tycker du om den?
==============
Den är jämn över hela registret och med bra dynamik.
Den kan dock låta lite rå i klangen (i varje fall jämfört med Rohman). Se nedan.

Är du nöjd?
=======
Nöjd blir man väl aldrig när det gälle HiFi! Man vill alltid ha bättre.
Jag skulle gärna vilja ha en ClearAudio Accurate eller bättre, men då blir det ett helt annat pris.
Se Spirits brister nedan.

Vad fick dig till att köpa just den?
=====================
Jag hade möjlighet att hemma jämföra den mot en Rohman.

Rohman är en väldigt fin pickup med hög deltaljåtegivning. Akustisk gitarr låter fantastiskt. Bristerna är mindre dynamik och avrundande på höga ljusa toner.

Spirit hade inte lika bra detaljåtergivning som Rohman men var mer dynamisk och bättre på att återge höga toner. Rohmans mindre dynamik kan man leva med men jag kunde inte förlika mig med Rohmans tapp på höga toner. Spirit hade en mer jämn återgivning i hela registret från bas till symbaler. Jag lyssnar mycket på jazz och vill att cymbaler skall återges rätt och där var det en brist med Rohman.

Helst skulle jag vilja att Spirit hade Rohmans detaljrikedom eller att Rohman hade Spirits jämnhet i hela registret och dess dynamik. Men man får inte allt.

Spirit tyckte jag hade minst brister.

Mina intryck tycker jag stämmer med en hel del recensioner jag har läst.

Testade du andra pickuper?
=================
Ja Rohman. Se ovan.

Är det något man måste tänka på innan köp?
============================
Du måste kolla att vikten och compliansen stämmer med din tonarm.
Du måste kolla att utsignalen passar ditt riaa-steg map förstärkning, capacitans och impedans.


Är du nöjd med svaret?
Man får vad man betalar för kan man väl konstatera.
Jämförelsen jag gjorde skedde på en Thorens 2001.
Nu har jag en LP12 med Ekos-arm. Det slår thorens på allt, även priset tyvärr. Men det är en annan historia.
Sen vet jag inte om man kan köpa Transfiguration i sverige. Jag köpte av en privatperson som hade tagit hem några stycken när han var på tjänsteresa.

Lyra Helikon har ju fått bra kritik. Har dock inte kunnat lyssna på någon. Men i en recension jag läste fick läsarna rådet att även testa en Rohman som enl recensenten var jämbördig. Betyder det att Ortofon Jubilee är ett klipp?





Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/09/22 :  19:55:26  Show Profile Send lars a Private Message
Glömde bort att ange att den Spirit jag har är den runda modellen.
Senare modell är mer lik storebror Temper. Vet inte vad som är förbättrat/förenklat på senare modell.

Som sagt så är det ett elände att få info om pickuper idag.
Det är som tonårssex. Få har erfarenhet. Fler har läst om det.
Och det går inte att låna hem en pickup på prov.
Man får köpa grisen i säcken. Och hur roligt är det.
Dyrt kan det bli.

Önskar att CD kunde vara bättre än det är. Då blev livet både enklare och billigare. Vem vinner: SACD, DVD eller MP3?
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/22 :  21:15:04  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Ja, besvärligt är det. Lyra är ju också ett märke som är intressant. Finns det i Sverige? Transfiguration agenturen inhas för övrigt av P.L.Audio.

Tackar för ett utförligt svar. Precis som du säger så verkar dina erfarenheter stämma med de tester jag har sett.

Jag prioriterar dynamik och "driv" i musiken. Efter din beskrivning verka inte Rohman att passa mig, den är nog för "snäll".

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/09/22 :  22:46:25  Show Profile Send lars a Private Message
Audio Nord (Häggmark) säljer Lyra i Sverige.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/23 :  00:35:54  Show Profile Send nin a Private Message
lars, Ang nya spirit så har jag för mig att den var nästan som första men inte lika rå i klangen som du sa. Har ett test på den tror jag. Enligt Hifi+, och TAS så är Helikon ett klipp och bland det bästa och mest tysta på marknaden. Även kalas i Stereophile.
Håller med om att det är svårt om att inte säga omöjligt att jämföra pick-uper i sverige i denna prisklassen iaf. Men jag tycker att Michael Fremer i Stereophile är bra. Han testar en satans massa pick-uper i denna klassen och över. Det är tester från samma kille så man kan få ett hum om hur det låter. Hans tester är väldigt bra och seriösa tycker jag. Så är det någon jag ska lita på när jag byter upp mig så blir det han.


Audionet, Esoterisk hifi har en Lyra Helikon i lager, till ett MKT bra pris, tror det var strax under 18 000kr (nypris i usa 2000$). Själv så lutar det åt denna pick-up och mono brodern också.

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/23 :  09:06:28  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Hej nin,

Har Fremer testat Spirit? Om han gjort detta, drog han några jämförelser mot andra?

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/23 :  17:30:31  Show Profile Send nin a Private Message
Han sa bland annat detta:
”For less money than the Temper Supreme, you get more gain: 400mV vs 230mV. That makes the spirit far more user-friendly. With that much output you can expect better dynamics and improved signal/noise ratio with a wider varierty of phono stages.
While the Spirit shared the Temper Supreme’s unusual purity and lack of grain and edge, it lacked the Temper’s uncanny neutrality; the Spirit was somewhat brighter, and slightly lean in character.”
“…just that there was a spotlight on cymbals, brass, and other instruments whose sounds are loaded with high-frequency energy. If you like lots of air and detail, the Spirit should give it to you…”
“While the sound was never grainy or offensively bright, the emphasis did create a slight discontinuity between the top, mid, and bottom of the cartridge’s response. While the midrange was anything but threadbare, the top-end emphasis had the effect of recessing the midrange, which put the top and bottom in greater relief.
Fortunately, the Spirit’s top end was very, very clean and detailed, the bottom tight and fast. In other words, the Spirit, which tracks effectively at 2gm, would work well with warm-sounding electronics or lush loadspeakers, adding some detail and high-frequency energy possibly lacking in the rest of the system.” Stereophile May 2000

Den är Class B I Stereophile’s recommended components där den är listad för 1500$.
Såg även att Lyra Helikon är Class A och kostar visst 2500$ i USA, så Esoterisk hifi's pris måste vara ett kap...Fasen att jag inte har dom pengarna nu...


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000