HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hallelulja jag har sett ljuset
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/09/20 :  13:48:55  Show Profile Send Soulman a Private Message
Eller iaf hört ljudet... Eller... Äsch; ni förstår vad jag menar. Igår kväll fick jag till min stora glädje mina nya högtalare hemkörda och uppburna (3:e våningen utan hiss tack igen Krille & Co!). Så numer pryder ett par Jamo Concert 11 (eller D870 som de heter nu, men för mig är de alltid Concert 11) mitt vardagsrum. Och jag menar verkligen pryder; för de är grymt snygga tycker jag.

Efter att ha ställt dem på plats, och riktat in dem, kopplade jag så in dem till min alldeles för dåliga stärkare. Lite tvehågset knäppte jag på förstärkaren och funderade på vad som skulle fylla rummet med (förhoppningsvis) skön musik. Jag måste erkänna att jag var mer än lovlig orolig för att det inte skulle låta allt för bra, med en halvtaskig stärkare och ett dåligt dämpat rum. Jag riktigt såg framför mig hur tjejen skulle såga min senaste investering som alldeles för dyr och knappt bättre än de förra (alldeles för dyra) högtalarna.

Tjejen, som är lite hetsigare än mig, tyckte att jag var fånig och tyckte att det kunde funka med skivan som låg i CD:n just då (nämligen Eminems senaste). Jaja tänkte och drog ett djupt andetag. Sedan körde jag igång "Whitout me" på halvhög volym. Och j--lar vad paff jag blev!! Jag hörde detaljer som jag aldrig hade hört innan och hela låten fick nytt liv! Jag hörde ALLT kändes det som. Från högsta diskant till djupaste bas (jaja, jag veeet. Men det kändes ju så..) och med full kontroll (jaja igen ). Tidigare har jag ju kunnat peka ut var i ljudbilden sångaren/rapparen befinner sig... Iaf lite sådär ungefär. Men nu kunde jag peka in i Eminems mun kändes det som. Fy f--n vad coolt!!

Jag fortsatte spela ett gäng olika låtar i diverse olika stilar och hela tiden hade jag ett fånigt (lyckligt) flin på läpparna. Det lät grymt mycket bättre än i butiken. Det var faktiskt bland de bästa ljud som jag har hört i hela mitt liv, (nu har jag inte lyssnat på sååå mycket tung hifi skall villigt erkännas ) och det dessutom hemma hos mig själv. Klart kul!!

Gissa om jag har börjat fundera på vad en ny försttärkare och lite dämpning kan komma att innebära i form av välljud!?!?! Och en ny CD-spelare. Och nya kablar. Lätt att dra iväg känner jag Fast det får nog vänta en del; just nu är jag upptagen av att lyssna och njuta med samma fåniga flin på läpparna

"Måste" frexten ta med en bild på skönheterna.. Fast inte just mina då men ändå

/Stefan

-- Life sucks, then you die -

Edited by - Soulman on 2002/09/20 13:52:24

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:16:25  Show Profile Send Zombie a Private Message
å va sa tjejen då?

Översätter gärna eng/ty/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:26:30  Show Profile Send Soulman a Private Message
Hon kapitulerade direkt! Det var nästan, men bara nästan, så att jag fick henne att tycka att det var absolut nödvändigt med ny stärkare

/Stefan

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/20 :  15:14:07  Show Profile Send Neodynium a Private Message
quote:
Originally posted by Soulman

Hon kapitulerade direkt! Det var nästan, men bara nästan, så att jag fick henne att tycka att det var absolut nödvändigt med ny stärkare

/Stefan

Kul att du fick ett bra ljud..=) Den känslan är grym.. när man bara sitter där chockad och måste lyssna igenom alla sina skivor.. då vet man att skillnaden är såpass stor att det är bara att handla prylen (om man nu har råd dvs)..

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/20 :  15:17:18  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Grattis, kul med såna upplevelser!

Men lite är det väl så som man alltid känner med nya prylar som man köpt!? Lite som att man bekräftar att man gjort rätt ?!

//StefanZ
"Art is just short for Arthur"
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/20 :  15:17:32  Show Profile Send ekman a Private Message
just så känns det här hemma nu =) rescension på produkten ifråga kommer nästa vecka

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/09/20 :  21:47:25  Show Profile Send David A a Private Message
Dom är bra snygga! Von Schweikert VR-4 som ersatte 11:orna hemma som mig, satt en mörk och trist prägel på rummet. 11:orna var mycket mer tilltalande rent estetiskt. Tyvärr var VR-4:orna ännu bättre därför fick dom stanna.
Men nu är det Dynaudio som gäller...
I morgon ska jag råna en bank så jag kan köpa nya Jubileum 25.
Grattis till ett bra köp!

[size=1]"THE LEADER IN AUDIO ENGINEERING"</font id=size1

Edited by - David A on 2002/09/20 21:48:05
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000