HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny Sub från AP, Ace Bass2. +Lyssningsintryck!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/04/21 :  13:43:52  Show Profile Send Baltazar a Private Message
OBS!!! Lynsingsintryck på sida 2!!!


http://www.audiopro.se/pressroom/pdf/acebass2sv.pdf

För er som inte kan läsa .pdf så står det bla:

- 500 W klass D förstärkare
- 4 x 5 1/2" långslagiga baselement med neodyniummagneter -25 Tesla Meter
- 10" slavbas (har en slaglängd på hela 25mm)
- Högpassfilter 24dB/oktav
- Adaptivt filter
- Separat LFE och Line in/out
- Kontinuerlig reglerbas fas 0 - 180 grader
- Kraftiga skruvterminaler
- Titaniumgrå finish
- Frekvensomfång ?
- Vikt ?
- Pris ?


Mycket intressant lösning. Tror inte jag sett något serietillverkat med liknande konstruktion.
Så, vad tror ni om denna spännande sub?

Mvh / Christian



Edited by - Baltazar on 2004/08/11 09:47:36

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/04/21 :  14:01:29  Show Profile Send FBK a Private Message
Tjena på dig Christian.
Tycker att den verkar vara intressant sub. Audio Pro gör prisvärda modeller, så det ska bli kul och se vad Pressen och folk allmänt kommer att tycka om den.
/Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/21 :  16:58:44  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Verkar mkt intressant! Jag tror den kommer få "högt" testbetyg...

Mvh

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/04/21 :  17:00:54  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Den var ju klart annorlunda..
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/04/21 :  23:42:15  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Tja Per!
Hur går det med nya högtalarna?

Hursomhelst kommer jag iaf vara snabb på att provlyssna denna ny svenska skapelse när dren börjar säljas. Hoppas den blir riktigt musikalisk så man blir tvungen att köpa den

Mvh / Christian


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/04/22 :  00:23:29  Show Profile Send FBK a Private Message
Christian!
När det gäller nya högtalare så är det klart att jag kommer att köpa nya under hösten eller i slutet av detta år. Var det blir vet jag inte riktigt,kan lägga max 12000kr på frontar, sen ska jag även ha en center. Skall nu under sommaren ge mig ut och lyssna på en massa olika högtalare, ska bli intressant.
Det gäller att hitta något som passar ens personliga smak till 100%, och då kanske det inte alls blir så dyrt som 12000kr för frontar. För att jag ska lägga så mycket så skall det verkligen låta riktigt bra för pengarna, annars så har jag mitt budget val klart "Quad 12L"tror inte att jag hittar något under 7000kr som kommer att låta bättre än dem, gissar att du håller med

PS: Har du något tips på någon burk som jag bör lyssna på, så skicka gärna ett PM
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/22 :  05:27:09  Show Profile Send Bravo a Private Message
Verkar klart intressant.

Bravo
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/04/22 :  08:19:29  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
utan skydden så ser den åtminstonde ut att ligga i 20 000:- klassen tycker jag. får hoppas den låter som det oxå :D

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/04/22 :  09:11:21  Show Profile Send markih a Private Message
Hej!

Kollade in länken. Kan naturligtvis inte säga något om hur de låter, men kan bidra med följande synpunkter:

Liten låda är en nackdel om man vill uppnå välartikulerad bas. Detta pga luftkompression, samt termisk kompression pga låg verkningsgrad och hög effekt in i små element!

Bra filter med hög branthet; 24 resp 36 dB/oktav!

Kontinuerligt reglerbar fas är värdelöst! Ger bara extra grupplöptid med otajt basåtergivning. Bättre med bara en fasomkopplare.

Adabtivt filter undrar jag var det ska användas för?

Slutligen, 4 små element med slavbas har inga direkta fördelar över ett vanligt baselement med basreflexavstämmning! Möjligen skulle det vara att 4 små talspolar klarar högre effekt än en lite större.

Mvh Mårten

markih
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/22 :  11:37:42  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Markih:

Blir inte 4 små element snabbare än ett stort? Du slipper ju också blåsljud med en slav. (nånting som dom gamla Ap-basarna har..)

Det adaptiva filtret används för att skära bort den djupare basen desto högre man spelar.

Använder inte Velodyne och Carver liten låda med mkt bra resultat?

mvh johan

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/04/22 :  12:48:28  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Tycker denna basen ser klart intressant ut! Kommer definitivt att provlyssna så snart tillfälle ges.
Med tanke på elementplacering tror jag att den kommer att försvinna mkt bra i rummet med rätt placering.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/04/22 :  13:41:33  Show Profile Send markih a Private Message
Hej MaxMartin!

Visst slipper man blåsljud med en slav och i en riktigt liten låda är slav nödvändigt då en port blir för lång.
Men med rätt utformad port, behöver det inte uppstå några blåsljud förrän elementet ändå har passerat vad det klarar av. Det innebär alltså tillräcklig diameter och lagom rundning hos porten, kanske även trattformning av röret. Men porten skall få plats och i riktigt små lådor blir porten för lång om man skall undvika blåsljud.
En fördel med slavbas, är att man slipper portresonanser. Dessa orgelpipsresonanser kan man dock undvika med lämplig utformning av låda och port.
Å andra sidan är en slavbaslösning mycket dyrare och olinjäriteter hos slavbasens upphängning kan göra sig gällande. Slavbasens luftpumpningsförmåga måste också vara många gånger större än hos högtalarelementet!

Det där med att många små element är "snabbare" än ett stort, tror jag är delvis baserat på en missuppfattning. Det kan hända att större element oftare har lite problem med konens styvhet, men annars tror jag att denna uppfattning kommer av att små element ofta inte går så djupt i basen, varpå resonanser i den djupaste oktaven aldrig slås an. Då hänger det inte så mycket basenergi kvar i rummet och basen upplevs som snabbare.

Sen kan det finnas en annan förklaring; små moduler är på modet idag, men knuffar man in ett stort element i en liten låda, kan man få pucklar och ett resonant beteende kring 40-50 Hz, vilket också kan upplevas som bumligt och slött. Ett litet element beter sig ofta bättre i en liten låda, även om det inte kan spela så högt eller djupt.

Apropå BoB Carver's Sunfire, så var väl det mest imponerande att den kunde prestera en sådan djupbas, trots sin storlek. Den var väl också tänkt som en hemmabiosub och inte direkt till HiFi.
Nu har jag inte jämfört en sådan mot audiofila subbar, men jag skulle tro att den kommer till korta ganska mycket.
För övrigt lär Bob Carver ha patenterat den olinjära kompression som uppstår i en sådan liten låda, vilket egentligen innebär att han har patenterat denna höga luftkompressinsdist

Mvh Mårten

markih
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/07/10 :  12:39:23  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Nu drar jag upp den hrä gamla tråden igen.
Så, är det någon som lyssnat på denna skapelse? Skulle vara kul att höra lysningsintryck.



Go to Top of Page

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2004/07/10 :  13:10:52  Show Profile Send TiGgR a Private Message
Den testades i nya hembiotidningen.
Var dock inte bäst i test på musik...
/TiGgR.

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/07/10 :  13:35:24  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Ok, vet du vilka subbar den jämfördes med?

Anledning till att jag funderar på den är att jag kan få rätt bra pris på den samtidigt som den är liten och smidig.
Är det förra numret av Hemmabio som den testades?

Mvh / Christian


Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/10 :  13:38:00  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag fattar inte att hemmabio aldrig testar 2 billiga mot 1 dyr. i nämnda test ligger dessutom prisläget bra till för ett sådant test.

Kort sagt var dom nöjda med suben. Men är det något man aldrig kan lita på, så är det väl omdömen om basar! något mer rumsberoende får man leta efter.

Du måste alltid testa i ditt eget rum. Låter inte handlaren dig testa hemma, köp av någon annan!
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/07/10 :  13:46:10  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Nä, du har rätt, tester av subbar är rätt intetsägande om dom inte sker i det tilltänkta lyssningsrummet.
Jag har nu en yamaha yst-sw300 som inte gillar mitt rum alls. Har provat med en annan sub(hemmabyggd) som inte hade samma peakar runt 55hz trots en delning, i båda fallen runt 65hz.

Eller så är det rummet som måste ha några basabsorbenter. Har hittils dämpat de övre registren och är nöjd med det ljudet men basen har en del kvar att önska.

Kan tyvärr inte låna hem den då jag kommer att köpa den billigt genom en kompis som jobbar i en av de större elektronikkedjorna. Alternativet är att betala fullt pris i en annan butik och låna hem den ett tag. Jag hade nog sneglat på andra tillverkare som t.ex. REL och deras mindre subbar om jag hade fått samma rabatter på dom.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/10 :  13:52:19  Show Profile Send lasselite a Private Message
Gör så. Gå till onof eller någon av giganterna, ta hem på öppet köp i 30 dagar. Fult, visst, men vi konsumenter skall väl inte alltid dra det korta stråt.

Behåll din gamla sub och testa med 2, rapportera om dina upplevelser:)
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/07/10 :  18:27:23  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Har hørt mye på AudioPro hos en venn som hadde slike høyttalere tidligere, mye bass for pengene. Dette gjelder sikkert også AudioPro sub.

Mvh Morten
Mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30505

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/07/10 :  18:28:18  Show Profile Send Machine a Private Message
Den snabbtestades med mycket gott betyg i senaste Hifi-Musik! Kolla in recensionen i den tidningen vet ja!

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/07/11 :  12:59:26  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Hittade Hifi & Musik-testet på nätet men det var inte så utförligt. Får väl knata till butiken och handla hemmabiotidningen.


Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/11 :  13:08:48  Show Profile Send lasselite a Private Message
Hemmabios test är inte heller sådär jätteutförligt.

Anekdot: Jag och min bättre hälft läser tidningen på helt olika sätt. Hon läser om filmerna och jag om apparaterna Det här numret tyckte jag var lite tunt, men hon tyckte det var jättebra
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/07/28 :  11:21:34  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Äh, nu har jag beställt en iaf. Kommer nog imorgon. Ska bli spännande att se/höra hur den är :)

Mvh


Go to Top of Page

Signature
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/08/04 :  21:41:25  Show Profile Send Signature a Private Message
Har du fått hem sub:en? om ja, hur låter den? är du nöjd? vad spelar du den med för högtalare? Går i köptankar och undrar om den skulle kunna matcha mina Focal C600 och Signature försteg/slutsteg kombination. Vad tror du?
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/08/05 :  00:42:55  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
glöm inte fota! :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/08/05 :  08:23:00  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Hallå!

Nä, jag har ju inte fått den än. Vet inte vad dom håller på med på Audio Pro.
Ringde dit i tisdags för att kolla var den tagit vägen då det bara skulle ta två dagar och att den då skulle vara hemma till torsdag eller fredag förra veckan.
Sen när jag ringer för att höra var den är säger dom helt plötsligt att det tar runt en vecka att få hem den pga. semester. Något kollinumemr kunde jag inte heller få eftersom han som kan "ta fram sånt" är på semmester...

Jag kommer f. köra den till ett par Quad 12l.

Återkommer givetvis med lyssningsintryck och bilder.

Mvh / Christian


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000