HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur mkt måste jag lägga för att överträffa klonac?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/04/21 :  09:25:47  Show Profile Send Per100 a Private Message
Denna frågan har de senaste månaderna börjat
kännas alltmer aktuell.
Upp till 15000kr nyprishögtalare verkar
det inte vara några problem.
Lyssnade en hel del på olika högtalare
när det begav sig för 1.5 år sedan, men var
då inte lika van lyssnare som jag är idag.
Tyckte dock att den överträffade allt inom min budget
som då var satt till max 20 000kr.

Tror jag ser
fler brister med klonac idag än när jag byggde den.
Min uppfattning av brister är givetvis relativ
och har att göra med att jag blivit mer kräsen idag.
Man växer ju med hifi och tänkte att det kanske
finns fler "klonacare" som funderar i samma banor som mig.

Så har ni själva funderat på "uppgradering" och vad har ni
kommit fram till vid lyssningsjämförelse? Själv önskar
jag mig ett mer "heltäckande" mellanregister och undrar
om man man måste lägga en 40000kr på något nytt?

Ett alternativ som har slagit mig är att istället bygga en
linkwitz orion. Den slutar väl på ca 20000kr i materialkostnad
och ritningar.


Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/21 :  09:50:42  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jag har ett litet monsterprojekt som kommer bli min slutliga högtalare. Kommer med största sannolikhet inte bli den sista högtalaren jag bygger, men definitivt den som alltid kommer stå som referens till allt annat jag bygger! Beräknad kostnad = 50 000kr.

Den kommer ha följande element:


Thiel & Partner C11-6 (kommer bytas mot C13-6 längre fram)



Thiel & Partner C79-T6



Thiel & Partner C220-T6


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/04/21 :  12:10:17  Show Profile Send kjb a Private Message
Jag bygger en Orion för tillfället, kan inte kommentera ljudet ännu eftersom den inte är klar men av andras kommentarer att döma så är den väldigt bra. De flesta har inte hört något bättre.
Linkwitz jämför ju Orion positivt med hans egna högtalare som säljs en bra bit över 100kkr (kommer inte ihåg exakt)
Men det har du nog redan läst...
Så jag tror inte jag kommer att bli besviken :) Tyvärr medför det nog att jag måste satsa en del på Kringkomponenter. Som en riktigt bra CD/DVD-Audio spelare.

Det positiva är att jag får anledning att bygga en 8 kanalsförstärkare som driver högtalarna =)

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/04/21 :  13:27:35  Show Profile Send AndersP a Private Message
kjb: tänker du konstruera förstärkare själv eller satsar du på nån färdig konstruktion och i så fall vilken? Tänkte bygga aktivt själv och har tittat mest på Elliot P3a, men vill gärna få nya impulser.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/04/21 :  13:53:38  Show Profile Send kjb a Private Message
AndersP: Jag är nybörjare på förstärkarbyggen så det blir inga egna konstruktioner för mig.
Det ser faktiskt ut som om det blir P3A för mig också, den verkar vara en bra förstärkare. Men då går jag bara på vad jag läst (i detta fallet oxså).
Men jag skall iallafall försöka mig på att göra layouten på krestkortet själv. vet inte om det är dumdristigt, antagligen... fast det är ju kul att prova på. Och den är ju inte så komplicerad.
Jag har också funderat på nån enchipsvariant med TDA 7293. Men jag tror mer på P3A...
Dessutom finns det en annan Orionbyggare på nätet som använder P3A.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/04/21 :  14:37:29  Show Profile Send Per100 a Private Message
Mcz, det skall bli intressant attfå läsa mer om hur ditt bygge fortskrider!

Kjb, förmodar att du kommer med utförligt reportage när du kommit
lite längre. Jag är isåfall en av de som kommer att lusläsa dina
kommentarer! När är bygget planerat att bli färdigställt? Hur har du sågat
till sidopanelerna? Fri hand med sticksåg eller får man en pappersmall att
såga efter? Var köpte du dina element?
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/21 :  14:44:42  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jag har alla element och prototyplådorna är färdiga sånär som den till basen, men den kommer färdigställas i sommar. Innan dess händer det inte så mycket, har många andra projekt att hålla igång..

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/21 :  15:47:17  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Per100: Jag funderar precis som dig på att senare bygga den slutgiltiga högtalaren? som ska få stanna bra länge. Ac klonen och numera HFLS-1 som jag båda byggt låter väldigt bra för pengarna, men som sagt begränsningar trots allt. Detta år kommer det inte att bli bygge, men framåt vintern planerar jag att börja så smått att se och köpa in grejer för ett riktigt bra bygge, kanske materialkostnad runt 15-20 000:-, om det motsvarar den kvalite som jag fått för de pengar jag lagt ut för Ac klon och HFLS-1 borde man få en riktigt bra högtalare för dessa pengar. Vill nog ha en trevägare, med lite större bas samt bra mellan och diskant.

Jag kommer att följa detta och se vad du får fram Per100, även jag har kollat på Orion som inte verkar allt för svår.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/04/21 :  19:12:32  Show Profile Send Per100 a Private Message
mangew, ja själva lådan verkar relativt lätt att konstruera.
Skönt att slippa det där med faneringen. Det är ju ett
mkt omfattande och tidskrävande arbete.
Undrar föressten hur långt minimum från bakvägg orion skall stå.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/21 :  19:16:17  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Efter att sett bla. dessa snygga Orion så blir man inte mindre sugen.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28097

Hans står 160cm ut, det gör dem inte lämpade i det rum jag nu befinner mig i(lägenhet) men snart så ska man förhoppningsvis ha så man kan kanske bygga eget ljudrum.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/04/21 19:18:02
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/04/21 :  20:20:08  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Per, jag känner samma grej med mina kloner, tror också att det har med att man blir mer kräsen, jag tycker främst att det är detaljer i mellanregistret som är den största "bristen", tycker även att de är lite dova och inte så luftiga - även här i mellanreg..

Men resten tycker jag fungerar bra, iofs så delar jag dem vid 80Hz då jag tycker att XLS'en gör arbetet där nere betydligt bättre, men har man ingen subb så har de ett härligt djup, som är helt klart, bra!

Jag vill påpeka att jag fortfarande tycker de spelar jävligt bra, det är bland det prisvärdaste jag har hört, men ju mer man lyssnar ju högre höjs ribban, speciellt då man får andra referenser, dock i helt andra prisklasser...

/Daniel

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000