HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ojämn fördelning - en tillfällig lösning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/20 :  12:59:29  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej tokstollar!

Jag utsatte mig själv för test igår. Testet rörde som prio 1 mina egna nyutvecklade högtalare som jag inte går in på nämre. Testet jag skriver om här är det sidotest som dök upp av en slump...

Jag sitter idag med ett enligt mig mycket trevligt system: Teac VRDS 25, Audio Research's försteg SP16 (inkl riaa) och Audio Research's slutsteg VS55. Allt är ihopsnörat med bra strömkablar JPC och Clou, faser är justerade, absorbenter är på plats (om än inte monterade) och signal och högtalarkablage är av eget märke, Solid Tech bänken gör sitt till samt kuddar och spikes.

Till detta kom igår som sagt version 2 av min nya högtalarmodell. Jag kopplade in, lyssnade igenom ca 4 väldigt olika låtar och log lite. Det lät bra. Det var som experimentlustan dök upp. Vad händer om vi ersätter ARC SP16 och VS55 med 1/20 del så dyr liten "slaskförstärkare"?...var min tanke.

Steget till handling är sällan långt - så heller inte igår kväll. In med Rotels integrerade förstärkare 931 mk II och (tillfälligt) ut med Audio Research. Koppla om kablar och klick så var det hela igång. Alla kablar samma så när som på strömkabeln dvs ett ganska rättvist test. Rotel gick varm med hjälp av värma från rör. Roteln använder jag normalt som mätförstärkare tillsammans med Clio Standard.

Lyssningsintryck från samma 4 låtar gjordes och ta mig i brasan. 2*35 watt för ca 3000kr är rätt OK i en anläggning som i övrigt nog får kallas för överdimensionerad (relativt förstärkare). En annan ljudklang, ett annat ljudrumsperspektiv men det intressanta var att karaktären fanns kvar! Om nu någon undrar eller tror nått annat så är det en stor skillnad mot ARC-kombon och valet är lätt, därom inget snack. Dom så åtråvärda hifiparametrarna ljudbild, intrumentklang, luft etc är i en annan klass med ARC inkopplat. Men jag imponerades av Rotel'n som klarade sig så fint i ett så fint sällskap!

Uppträder enklare hifiprylar på ett bättre sätt i ett finare sällskap, likt klassens buse som faktiskt sitter fint när det drar ihop sig till fin julfest?

Är det nån som gjort några liknanade tester? Liknanade erfarenheter? Motstridiga erfarenheter


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/20 :  14:17:55  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Svaret är tveklöst JA om vi talar om en bra enkel konstruktion såsom Rotel, Proton, Nad mm mm. Många har ju vittnat om hur gamla integrerade bestar från -70 talet fungerat ovanligt bra i nyare dyra anläggningar.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/20 :  14:56:06  Show Profile Send henricsson a Private Message
Håller med Brickman, vad har egentligen hänt inom förstärkarteknik de senaste 10 åren (förutom klass D då..) ?
Det är väl främst dimensionering & utseende som ändrats.

För några månader sedan (när jag var utan försteg och volymkontroll på cdn) lånade jag hem en gammal technics reciever (betingade nog 2000kr ny) - fy faen.. maken till hopplöst sopig förstärkare får man nog leta efter!
Fast det lät iaf, lånade den av en granne en vecka. Inte många minuter i sweetspot om man säger då t.o.m. i dator-position (2m till höger om den högra högtalaren lät det förskräckligt!)

epkpeng,
"slaskförstärkare" - tänk på stackars dom som sitter på liknande, som inte har råd till mera flashy diton

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/04/20 :  17:26:49  Show Profile Send markih a Private Message
Intressant!!

Jag har definitivt upplevt liknande saker. Det finns billiga förstärkare och cd-spelare som är förvånansvärt bra, liksom det naturligtvis även finns mycket skräp. Men man ska nog inte döma hunden efter håren.

Likaså kan billiga grejer plats bra bland mycket dyrare och liksom "till synes lyfta" i dessa sällskap. Högtalarna har ju väldigt stort inflytande och är lasten dessutom lätt, kan en god högtalare klara sig med en något enklare, men bra förstärkare. Det är min erfarenhet.


markih
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/20 :  17:40:03  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag tycker det här visar att högtalarna är viktigast i en anläggning! Åtminstone om man talar om den absoluta grunden d v s ljudkaraktären/klangen. Hur låter en fiol, en kvinnlig röst, en trumma o s v. Resten är finesser och förfining. Säkert är det många som inte håller med mig. Hörde jag "skit in, skit ut" från någon
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/20 :  17:52:49  Show Profile Send Harman a Private Message
epkpeng; När jag var och testade CD spelare Rotel/Myryad för ca 10kkr så drev jag med HK670 för 4500kr och genom högtalare för 14-48kkr och det lät bra...

Aton visst är högtalarna viktiga men om du kör med en dålig CD spelare så har du ju redan förvrängt och försämrat ljudet, finns ett uttryck "source is king", ljudet kan ju faktiskt inte bli bättre än vad CD spelaren ger till förstärkaren...Därför håller jag med men ändå inte..:)

Mvh

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2004/04/20 :  17:57:25  Show Profile Send Johansson a Private Message
Aton: Jag håller med dig om att högtalarna verkar vara den enskilt viktigaste komponenten att hålla "hög klass" på.

Jag har varit förstärkarlös ett par månader på grund av haveri, och när spelabstinensen var för stor så lånade jag brorsans gamla Yamahaförstärkare med ungefär 2x50W på pappret. Enormt skeptisk så kopplade jag in den med ett par högtalarkablar modell gratis (Yamahan tog inte mina Satori pga spadarna) och höll tummarna att inte högtalarna skulle paja.

Döm om min förvåning när det faktiskt lät rätt så bra.

Långt ifrån Amplifixen med tanke på perspektiv, klang och andra hifiparametrar, men spelglädjen var det inget fel på. Jag fick ett mera avkopplat lyssningssätt på köpet i och med att jag inte brydde mig om att lyssna kritiskt utan bara njöt...

Idag kom Fixen tillbaka, så nu är man väl snart igång med att lyssna kritiskt igen och få gåshud av stränganslag och hostningar i publiken.

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/20 :  17:57:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Henricsson:
Slaskförstärkare skrev jag innom " och jag tycker det framgår att jag dels har använt den som testförstärkare men nu kryper till korset och ger den en hel del creds. En slask är otroligt viktigt precis som en toalett!

Vad som har hänt med förstärkartekniken? Jag är kanske inte rätt man för att svara, men jag tillåter mig tro att våra kära halvledare har blivit bättre, vi förstår vikten av matchning, vi har bättre koll på de olika förstärkande stegens egenheter, distortion och styrkor, nätdelen är ett annat kapitel där man jobbar målmedvetet (och säkert kommer frammåt) med ultralåg impedans, snabb återhämtning och självklart även muskler.

Markih:
Va kul! Men du observerar att jag inte likställer ARC med Rotel, hoppas jag!
Min fråga är måhända retorisk, men det jag ville lyfta fram har att göra med ett systems upplägg på komponenterna. Hur mkt sämre hade det blivit med en billigare cdspelare? Hade allt rasat då? Med ett par skräphögtalare och min fulla övriga setup - hade det rasat då?
Jag håller med om högtalarna och deras plats i systemet...men så är jag ju jävig där också!

Aton:
Jag tycker också att högtalarna sätter karaktären i anläggningen.
Min poäng är att i ett stabilt system verkar det gå att byta ner sig lite utan att tappa så mycket. Slagdängan om kjedjans styrka relaterat till de ingående länkarna fick sig en liten omprövning...



Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/20 :  18:15:25  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag blir själv lite snopen var gång jag lyssnar på lite billigare saker än vad jag har själv i racket. Många förstärkare för ett par tusenlappar låter förvånandsvärt bra! Visst att alla inte kan presenterar samma detaljer eller ljudbild som en dyrare bjässe, men man slås ändå av vad mycket mer pengar det kostar att få till dessa förbättringar.
Rotel och Cambridge är utmärkta exempel på billiga och bra konstruktioner

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/20 :  18:33:30  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Sampix:
Har du lyssnat till hela (billiga) system eller har du bytt ut en dyrgrip mot nått prisbilligare?

Joansson:
Precis! Visst, även musikaliteten och drivet blir lidande med Roteln, fast som det så ofta brukar heta - jag blev förvånad!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/20 :  18:38:28  Show Profile Send sampix a Private Message
Epkpeng> Jag talar om hela billiga system. Låt oss säga; allt som allt; under 15´..
Jo, jag provade med min Philips-dvd som signalkälla i mitt eget system en gång. Det lät faktiskt jättedåligt

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/20 :  19:11:40  Show Profile Send Aton a Private Message
På jobbet finns en finare kompaktanläggning från JVC som faktiskt låter helt okej. Jag blir lika förvånad varje gång. (Brukar faktiskt inte gilla kompaktanläggningar ) Men då snackar vi inte ojämn fördelning utan billigt rakt igenom.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/20 :  21:34:27  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag har faktiskt själv haft liknande upplevelse med just Rotel. I det fallet var det deras lilla underverk RA-02. Otroligt prisvärd och väljudande förstärkare som spelade mycket bra med ett par Audiovector M3 signature.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/04/20 :  22:30:26  Show Profile Send Dimitri a Private Message
off topic.

// pär
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/20 :  22:57:27  Show Profile Send Bravo a Private Message
Bra grejor runt om får nog den billigare prylen att kunna avge sitt yttersta, i vanliga fall sätter förmodligen utrustningen runt om sina begränsningar.

Bravo
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/20 :  22:57:47  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Poe:
Kul! Hur såg ditt fall ut? Vad hade du och vad bytte du till?

Sampix:
Ser man på! Jag har ju en Pioneer DVD som skulle kunna ersätta TEAC VRDS 25'an och låta resten av systemet vara samma (ARC, kablar och högtalare). Blir spännande!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/20 :  23:13:23  Show Profile Send sampix a Private Message
Epkpeng>
I mitt fall var det en Philips-dvd som jag köpte för en massa år för ca 3000:-. Jag tror inte de satsade överdrivet mycket på analog-delen i detta fall

quote:
Bra grejor runt om får nog den billigare prylen att kunna avge sitt yttersta, i vanliga fall sätter förmodligen utrustningen runt om sina begränsningar.


Kloka ord

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/21 :  07:29:57  Show Profile Send Poe a Private Message
Det var faktiskt under min förstärkaruppgraderingsprocess (puh..). Jag köpte den dock aldrig. Valde en Primare istället (fick dock aldrig chansen att riktigt jämföra de två). Jag har dock inte riktig släppt tanken på den där Rotel:en, trots att det var ett år sen nu. Men man tänkte väl så att den var väl inte tillräckligt dyr för att låta så bra...

(Såg förresten precis att en såldes begagnat nu för en billig peng....)

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/21 :  11:51:12  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Poe:
Långt ord!

Ja Roteln presterade bra, men magin infann sig inte. 3D är för mig väldigt viktigt och den föll bort med Rotel. Basen blir lite "bumlande" och med smak av papper...
Är det nån som har erfarenhet av just 931'an? Den känns verkligt slank i botten, andas inte riktigt. Passar säkert prisbilligare högtalare där basen är lite fet eller svullen.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/04/21 :  11:52:09  Show Profile Send Per G a Private Message
Jag har testat liknande saker men med rejäl tyngd på cd+förstärkeri i 200K prisklass och billigare högtalare.
Med en 7K prissatt Monitor Audio lät det riktigt bra, spelade med både pondus och känsla. Testat också med en enklare Meridian högtalare som lät trevligt men i mitt tycke avrullad i diskanten. Sist testade vi en 1,5K liten Gale burk som lät förvånansvärt bra men var klart sämre.
Tycker att det visar att "source first" inte är helt fel.
Man kan nog ha prismässig obalans i systemet bara grejorna lirar ihop.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/04/21 :  12:11:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har provat en del billigare högtalare men det funkar inte för mig. Jag hör bara en massa saker som jag inte vill ha och andra begränsningar som som inte kan acceptera. Fungerar dock utmärkt mot uppgraderingstarmen.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/21 :  12:37:28  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
PerG
Spännande!

Dom exklusiva och dyra produkterna behövs nog trots allt!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/21 :  12:41:56  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Har en rätt rolig anläggning hemma just nu, cd med inbyggt försteg 60000 DKK, slutsteg 110000 Nok, högtalare 32000, kablar runt 50000.

Kan säga att det låter riktigt bra och högtalarna gör verkligen elektroniken rättvisa

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/04/21 :  13:44:40  Show Profile Send markih a Private Message
Epkpeng: Nä, jag såg att du inte likställde roteln och ARC!
Jag tänkte mest på högtalare generellt sett har ett väldigt tydligt inflytande på ljudet. Sen påverkar naturligtvis resten av kedjan, men det är ofta inte lika uppenbart, men kan givetvis vara väl så störande!

Förenklande förklaringar typ "source first", "skit in-skit ut", högtalarna är ALLTID viktigast etc, tycker jag bara begränsar. Istället tycker jag att det ger mer att förstå att delarna är olika och bidrar med olika förändrningar/förvanskningar.

markih
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2004/04/21 :  14:22:24  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag har också blivit positivt förvånad för ett tag sedan. Jag köpte ett par B&W matrix3 för c:a 12år sedan och var gruvligt trött på dem för några år sedan. Jag köpte ett par 802 SIII som jag gillade skarpt men som samtidigt gjorde mig klart sugen på uppgraderingar på elektroniksidan. När nytt för/slutsteg, CD spelare och kablar var bytade fick jag ett bud på högtalarna (802 SIII) som jag inte kunde motstå. Började givetvis direkt att leta högtalare på nätet, men tänkte att, jag pluggar in mina gamla 3:or som står längst in i garderoben tills jag hittar något kul. Vad hände? Jo, det lät grymt bra. jag fick nästan kännslan att de lät bättre än 802:orna. Aldrig någonsin var mina gamla trotjänare i närheten med min gamla elektronik, så i detta fall var det oehört tydligt att bättre elektronik och kablar gjorde susen. Sitter fortfarande med dem, men mycket vill ha mer

Artphotography
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000