HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Raspiga SSSchh-ljud...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/04/20 :  10:29:26  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Halloj,

Jag har införskaffat min första "riktiga" anläggning för några månader sedan och håller på och spelar in mina högtalare för fullt.

Har lyssnat en del på några Diana Krall album med skiftande resultat:

- Love Scenes (perfekta s-ljud, inga problem här inte)
- Look of Love (Dåliga s-ljud på flera ställen - inte bra)
- The girl in the...( bättre, men INTE lika bra som love scenes)

Frågan jag har är om detta oftast beror på inspelningen (CD:n) , CD-spelaren eller om det är högtalarna som inte "fixar" ljudet från stärkarn ?? eller om det som vanligt är en kombination av allting ?

Det jag egentlgen är ute efter är om det finns någon vis man eller kvinna som har erfarenhet av vilken den vanligaste orsaken till dåliga s-ljud är, så man vet var man ska börja leta..??

Mvh

// Thomas

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2004/04/20 :  10:39:08  Show Profile Send Jodå a Private Message
Vid inspelning och mix är s-ljud ett gissel. Man jobbar med "de-essning". Görs detta snyggt låter det ofta bra och ingen tänker på detta. Görs det mindre bra kan essen antingen försvinna och ersättas av F-ljud eller låta fasat och allmänt knepigt.

I vissa fall glöms detta bort och när sedan skivan "mastras" med multibandskompression och annat har s-ljuden en tendens att spricka och börja låta fult.

/J
Dessutom kan en del mikrofoner ha problem med s-ljud. Beroende på hur närmickat, karaktären på röst osv.

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/04/20 :  11:17:38  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
..så du menar att inspelningen oftast är största boven...? och inget fel på min anläggning dårå ?? ;D


Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/20 :  11:57:58  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Faktum är att inspelningarna är till 80% värsta boven. Sedan kan naturligtvis matchning, undermåligt kablage, själva rummet, störningar från elnätet spela in men som sagt skit in skit ut kan stämma bra ofta.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/20 :  12:10:42  Show Profile Send f95toli a Private Message
jag använde "Look of Love" när jag letade nya högtalare, det visade sig att ingen av de högtalare jag lyssnade på fixade s-ljuden ordentligt. Det slutade med att jag köpte ett par begagnade högtalare (och kunde då gå upp i ett par prisklasser) med bättre diskant, nu låter s-ljuden på den CDn ok men inte riktigt bra.
I alla fall på den CDn tror jag det är en kombination av hur inspelningen är mickad (bl.a. tror jag Krall sitter lite för nära och sjunger) och hur hon faktiskt uttalar s-ljuden, vissa har ett rätt "skarpt" uttal av "s" och det skarpa förstärks av inspelningen.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/20 :  14:19:18  Show Profile Send Aton a Private Message
Thomas: Vad har du för anläggning? Lättare att ge råd om detta är känt.
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/04/20 :  14:23:51  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Min anläggning:

* Audiovector M3
* ShengYa SV-233
* Nad C 542 (ska kanske bytas mot Jolida JD-100)
* Qued Quinex 1 interconnect
* Kassa högtalarkablar (clasolsson 2,5mm har beställt IXOS Gamma 706 )

// TT

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Fanatic
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/04/20 :  14:55:25  Show Profile Send Fanatic a Private Message
Nad 542:an är väll rätt skarp i sina S-ljud ?
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/20 :  14:59:55  Show Profile Send henricsson a Private Message
541:an led lite av hårda S, speciellt vid HDCD.

Kanske kan vara en bov i dramat. Fast M3 är också "vassa" in my opinion.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/20 :  16:31:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag lyssnade på "Look of Love" på M3an tillsammans med Arcam- elektronik, ssch-ljuden det var en stor anledning till varför den högtalaren försvann från min lista.
B&Ws 704or samt en Usher-högtalare (kommer inte ihåg modellen) var de enda som "klarade" den skivan bra.
Jag inhandlade till slut ett par begagnade N803 och med dessa fungerar det åtminstone hyggligt.


Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/20 :  16:51:29  Show Profile Send Harman a Private Message
Thomas Ö, om problemet kvarstår så kan du ju uppgradera dina M3 så du får andra bättre element.
Skulle vara skoj att veta om ssch ljuden finns på skivan så de högtalare som "klarar" låten egentligen färgar ljudet, eller om det är ett kvaliteten på diskanten som inte räcker till på de andra högtalarna....Någon som vet?? dvs inte tror sig veta....:)

mvh

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/04/20 :  16:55:45  Show Profile Send Daniel a Private Message
Jag har under åren av manisk S-ljuds noja kommit fram till följande saker som lindrar effekten.

1. Power Management = Bättre strömkablar, mm
2. Vibrationsdämpning av elektronik och högtalare
3. Högtalarkablar
4. Signalkablar

När detta är gjort kan man se över sina komponeneter, tycker jag.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/20 :  17:01:21  Show Profile Send henricsson a Private Message
Ja, för det du tar upp har ju mer betydelse för återgivningen än:

Rum
Högtalare
Förstärkare
CD-spelare






Skämt o sido.. det enklaste vore kanske att öka dämpningen på diskanten något?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/04/20 :  18:22:50  Show Profile Send Daniel a Private Message
Ja, fast då kanske man dämpar bort det som är bra.

Jag sa att det var mina erfarenheter. Det funkar för mig med dessa åtgärder. Dessutom är det betydligt billigare/enklare än att byta ut CD, förstärkare och högtalare. Man kan ju alltid prova/låna hem strömkablar mm. Funkar det inte så har man inte förlorat något.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/20 :  18:30:40  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag har själv lyssnat mig fram till olika lösningar då jag ibland kan tyckas ha en för vass diskant på vissa inspelningar.
Om jag skulle lista mina lösningar;
*akustiken, sidoreflexer är inget vidare.
*Vibrationsdämpning av främst cdspelare. Prova ett mjukt underlag. Brukar ge ett varmare och mindre analytiskt ljud.
*Byte av kablage kan självklart hjälpa, t ex en bättre nätkabel, men detta är lite svårare att utvärdera under en kort tid.

Sedan så är oftast inspelningar med Diana Krall, Eva Cassidy + andra damer, lite sss-iga i diskanten. Vi får kanske leva med det

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/20 :  18:39:21  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag skyller kassa s-ljud (=sibilans) på högtalarna. Vissa högtalare, mina t ex, kan inte återge vissa s-ljud rent utan en förstärkare som levererar skyhög renhet i diskanten. Jag tror också att sibilans är vanligare bland högtalare med metall-diskant än de med soft-dome.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/20 :  18:41:45  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Jag tror också att sibilans är vanligare bland högtalare med metall-diskant än de med soft-dome.


Håller med!

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/20 :  18:55:19  Show Profile Send Aton a Private Message
"Synd" att metalldiskanterna har så frestande hög detaljåtergivning bara, man kan ju inte hålla fingrarna borta .
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/20 :  19:12:19  Show Profile Send f95toli a Private Message
Harman: Som jag skrev ovan så låter s-ljuden ok i mina Nautlius-diskanter, dock stör jag mig fortfarande på dem ibland (de är inte borta, de blir bara lite mindre "schh" och mer "sss", högfrekventa är de i alla fall); de finns nog på skivan.

Jag kan inte mycket om mikrofonteknik, men som jag påpekat förut så känner jag folk (med engelska som modersmål) som har ett lite raspigt s-ljud även i verkliga livet (tror det beror på dialekten), kan det inte vara så att dessa ljud helt enkelt hörs tydligare när de förstärks av en mikrofon?
I så fall kan man ju leta i evigheter efter fel på tekniken utan att komma någon vart...
Att betala en talpedagog för artisten kanske skulle bli billigare?
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/04/20 :  19:13:18  Show Profile Send Otto a Private Message
Hej Thomas_Ö !

En anläggning för hemmabruk ska givetvis låta bra i en normal
hemmamiljö utan en massa akustikåtgärder, dämpningar och extrema
ommöbleringar.
Låter en anläggning "illa" så lägg inte en massa pengar på kablar
och dämpkuddar.
Någon säger att dina högtalare kan bli lite "essiga" och samma sak
med Nad-spelaren, så kombinationen kanske i så fall inte är den bästa.
Då löser du KNAPPAST problemet med t.ex nya nätkablar.
Jag har under de senaste två åren testat ca 12-13 CD-spelare, 8 olika
förstärkarkombinationer, 5 olika högtalarkablar, 6 olika signalkablar
3 olika nätkablar och spikes och dämpkuddar.
De stora ljudskillnaderna ligger alltid på högtalare och elektronik.
Så se till att du trivs med i ordning som följer: högtalare, för-
stärkare och CD-spelare.
Sedan kan du börja med finjusteringar.
Låna hem och testa.

Lycka till, från en som sitter nöjd.
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/04/20 :  20:22:34  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Tack alla för inläggen, det är nog sant att M3:orna kan bli lite "övertydliga" i sss:en och diskanten överhuvudtaget...men de är faktiskt inte ens inspelade ännu, har bara haft dem c:a 3 veckor, (mitt första par var transportskadade - de lät nästan bättre...tror jag )

Trots allt.....till det priset jag fick dem (~10000:-) så hittade iallafall inte jag nåt som lät bättre....lyssnade på B&W, Dali, Dynaudio, Mission, m.m....vi får väl se vad som händer....nåja får väl lyssna med min gamla nad 3020 (som var pumpen när jag köpte högtalarna, vilket gjorde att Dynaudio gick bort) och höra skillnaden, då kan jag ju också prova i mina Koss Porta Pro lurar och se om problemet finns där också, låter det skit då...borde man ju inte skylla på högtalarna...annars får vi väl se om det blir en ny CD....Jolida JD-100 från Hong Kong...opps...nu sa ja det


Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/20 :  20:49:24  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
En anläggning för hemmabruk ska givetvis låta bra i en normal
hemmamiljö utan en massa akustikåtgärder, dämpningar och extrema
ommöbleringar.



Ett förnuftigt synsätt.
Tyvärr så fungerar det sällan lika bra i praktiken. En anläggning har så mycket att vinna på att ses över, med diverse akustiska ingrepp och lite tweakning

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/20 :  20:54:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tala gärna om för oss om du får "Look of Love" att "fungera", skulle vilja veta om det är möjligt.
Lyckligtvis är det en så bra skiva att jag kan överse med ljudproblemen.


Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/20 :  21:09:12  Show Profile Send Harman a Private Message
f95toli, om det är så att ssch-ljuden finns på skivan så vill jag att det skall höras, mitt ideal är att höra exakt det som finns på skivan, oavsett om det låter bra eller inte. Tack för ditt upplysande svar, funderar på att köpa skivan...blev lite intresserad hur den skulle låta i min anläggning....

Mvh

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2004/04/20 :  21:14:21  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Look of love ÄR överstyrd i diskanten. Spelar inte anläggning det hörbart är något på tok....

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/20 :  21:16:39  Show Profile Send Harman a Private Message
Meridian, Sssccch ljuden skall alltså vara där?

Mvh

*Iron Maiden*
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000