HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Platta kablar att ha under mattan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/04/19 :  11:59:40  Show Profile Send Calle G a Private Message
Vad finns det för platta kablar som man kan ha under mattan och dessutom låter bra?

Både högtalarkabel och signalkabel är aktuellt... Nordost Flatline känner jag ju till även om jag inte hört den, finns det nåt mer?

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/04/19 :  12:36:38  Show Profile Send John a Private Message
QED har en flat kabel som du kan se i recensionen nedan. Finns en beggad på Esoterisk. Har en sådan själv som jag kanske kan tänka mig att sälja (har ingen matta ). Min har dock andra kontakter.
/en john med en flat kabel

Recension:
http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=1316

Bild:

Hörlursfrilla!

Edited by - John on 2004/04/19 12:37:50
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/04/19 :  12:40:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Goertz (alpha-core) har flera varianter.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2004/04/19 :  12:42:05  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

Hur kan ni missa Nordost i detta sammanhang...?

Mvh

Björn Wiman
Audionord AB

Distributör för Nordosts produkter i Sverige.

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/19 :  12:46:20  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message

Björn:
"Nordost Flatline känner jag ju till även om jag inte hört den, finns det nåt mer?"

Jag tror det var du som missade nåt...

En Flatline skulle jag nog satsa på.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/19 :  20:27:29  Show Profile Send Aton a Private Message
Vem sjutton vågar trampa på en nordost!
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/04/19 :  21:09:16  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Kimber Cable har en serie platta kablar för just det ändamål du beskriver.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/04/20 :  08:47:57  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag har delat för- och slutsteg, och en bra bit till högtalarna. Kortaste vägen är att dra kabel under mattan (vanlig såndär orientmatta). Alternativen är:
1) 50cm "vanlig" signalkabel mellan för- och slutsteg, ca 6m platt högtalarkabel under mattan
2) 4m platt signalkabel under mattan mellan för- och slutsteg, ca 2m "vanlig" högtalarkabel

Finns det något alternativ som är bättre än det andra, i så fall varför? Vilket blir mest kostnadseffektivt? Tyvärr är rummets begränsningar inget att göra åt. Budgeten är tyvärr inte heller obegränsad, jag kan lägga någon tusenlapp på kablaget. Vet jag bara hur jag ska göra är det dock ingen brådska, då kan jag spara ihop till lite dyrare prylar.. men jag vill ju inte köpa 6m dyr högtalarkabel och upptäcka att jag borde haft lång signalkabel istället.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/04/20 :  10:25:19  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kan du tänka dig att fixa själv så kan du nog löda ihop kablar för en mycket blygsam summa. Måga förslag finns i DIY delen.

Långa signalkablar kan vara ett problem eftersom den totala kapacitansen kan bli så hög att den tydligt påverkar fasen och diskantdämpning. Välj någon där den totala värdet är under 200pF vilket inte är så lätt om den är lång.

Lättast blir nog kortare signalkablar - långa högtalarkablar eller en middag med tända stearinljus och en förlupen frågan efter tre glas vin om att "visst är det bättre om den står närmare, då slipper vi ju alla långa (och fula) sladdar".

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/04/20 :  16:23:55  Show Profile Send Calle G a Private Message
Fick tips om en Ixos som är rätt platt, och ligger på 50kr/meter (ny). Nån som känner till den? 4.2 kvadratmillimeter, men bara nån millimeter platt... vinner man mycket på att ta tex Nordost Flatline? Sträckan är som sagt ca 6m.

Jag har nog till slut kommit fram till att det blir långa högtalarkablar.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/04/20 :  16:24:51  Show Profile Send Calle G a Private Message
Middag med tända ljus flyttar tyvärr varken dörrar eller väggar, det är faktiskt kinkigt att få stereon nära högtalarna som det ser ut just nu.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/04/20 :  18:11:23  Show Profile Send Matrixen a Private Message
monoblock!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000