HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga ang. Hadcock tonarm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/04/18 :  16:54:07  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Jag har en Hadcock GH228 tonarm, dvs den gamla 70-tals klassikern och inte den nyproducerade, och skulle vilja byta ut armröret som har blivit lite sargat av skruven till pickupskalet.
Skulle också vilja sätta på ett något längre rör för att få bättre "geometri" , de nya Hadcockarmarna har 14mm längre rör.

Armröret verkar vara limmat fast i lagerhuset, och jag undrar om någon här har nåt tips om hur man ska gå till väga för att få loss det.
Nån form av lösningsmedel? Värma loss det? Tacksam för förslag...


Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/04/18 :  20:13:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Om röret är limmat så kan man använda värme så mjuknar limmet och så vrider man lite så lossnar röret. Var försiktig med värmen använd varmluftpistol och öka efter hand tills det släpper.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/04/18 :  22:20:50  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Japp, har tänkt i dom banorna också. Hade en förhoppning om att någon här kanske gjort detta förut...
"Struts" här på HF är bågskytt, och han har försett mig med rör från bågskyttepilar som jag tänkt prova. Exakt samma dimension, ett i aluminium och ett i kolfiber, lätta och styva båda två. Hoppas det gamla går att få loss bara, ska bli intressant att prova !
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/04/18 :  23:51:09  Show Profile Send palm a Private Message
Hej bostrowskij !
Har själv två st GH228 och den ena annvänder jar ej så detta vore kul att testa Har funderat på att använda kolfiberrör från nån golfklubba eller liknande vad tror du om det
Vad hittar man pilarna du ska annvända och vad heter dom
Blev lite DIY inspererad av denna tråd



Palm
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2004/04/19 :  17:39:10  Show Profile Send struts a Private Message
Pilar, eller skaft som det heter innan fjädrar odyl är monterade, kan köpas av ILprodukter i Umeå, Labo import i Karlstad eller Scandinavian bowhunting i Stockholm bla.
Sök deras namn på nätet och ring för att berätta vad du ska ha skaftet till så lockar du nog fram ett gott skratt men du får nog även bra hjälp.
Innan du ringer så bör du ha klart för dig den exakta diametern och längden du önskar så att dom kapar skaftet åt dig, det bör nämligen kapas med en höghastighetstrissa för att inte skada skaftet.
När du ändå gör din beställning så beställ även en enkel "långbåge" med tillbehör så får du upptäcka en väldigt rolig och meditativ fritidssysselsättning. Men det blir ju inte så billigt tyvärr, men skaften är "billiga".
En inbiten bågskytt,bågjägare, är förresten Ted Nugent för att återknyta till musik ämnet, dock inte nån av mina favoriter.
Lycka till/struts
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/04/19 :  21:12:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Tack för tipsen om firmorna "struts" kan vara bra att ha.
bostrowskij: vi brukar värma loss topp öglan på fiskespön och där har man kolfiber så på ditt projekt bör det fungera.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000