HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 vet nån världens bästa subwoofer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/04/18 :  14:09:10  Show Profile Send MadMan a Private Message
Jag undrar vad världens bästa subwoofer är?

någon som vet ? skulle verkligen vilja veta =)

å då menar jag inte den som kan spela högst. utom ljudmässigt+ lite ljudtrycka*

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2004/04/18 :  20:21:09  Show Profile Send Dustman a Private Message
Jag lägger min röst på den här:
http://www.servodrive.com/Download_files/Contrabass/ContraBass.pdf
Den börjar dock ha några år på nacken så det finns säkert annat som är bättre i dag.
/ Micke
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/04/18 :  20:32:28  Show Profile Send MadMan a Private Message
oj. den var inte dålig =)
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/04/18 :  21:21:00  Show Profile Send DHT a Private Message
Den här kanske

http://www.royaldevice.com/custom3.htm
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/19 :  14:08:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Japp! "releasing more than 110 dB/1W/1 meter sensitivity starting from below 10 Hz focused on the listening position."

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/04/19 :  16:42:32  Show Profile Send cofra a Private Message
Ino Audio Profundus Z-4
Go to Top of Page

casull
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/04/20 :  23:53:16  Show Profile Send casull a Private Message
SVS PB2-ultra

http://www.svsubwoofers.com/subs_pb2_ultra.htm

//Micke

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet..."
Apologies to wimpy subs everywhere
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/04/21 :  16:26:08  Show Profile Send Wizard a Private Message
Ett nytt TV-bord kanske? Kan också användas som sub

http://www.wisdomaudio.com/news.html#theater

Wizard
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/04/21 :  17:26:28  Show Profile Send cofra a Private Message
Lade ut produktbeskrivning på Inomodulen med flera.

http://bildarkiv.hififorum.nu/cofra/

På sida 30 börjar info om basmodulerna. Förstår inte riktigt varför ni lägger ut info om prylar som visserligen är fräcka men inte riktigt besvarar frågan.

Edited by - cofra on 2004/04/21 18:02:39
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/21 :  19:19:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
"bästa ljud" är väl en subjektiv uppfattning så det är omöjligt att svara på´.
Det enda som man ev. skulle kunna ge ett verklgt svar är vilken subwoofer som går lägst i frekvens, alternativt kan spela högst (ioch då menar jag uppmätt SPL ). Allt annat är subjektivt.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/04/22 :  09:57:43  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Kommersiellt och inte DIY? Då blir det Ino Audio Profundus Z-4. Ger minst 139 dB @ 20 Hz/1 m i vanliga rum i sitt linjära arbetsområde, dvs den spelar extremt rent vid vanliga ljudtryck. Pumpar 80 liter luft t-t!

T
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2004/04/22 :  10:29:02  Show Profile Send frez a Private Message
Profundus Z4 är väl ett bassystem med 4 st moduler? Om vi ska titta på modulppbyggda system kan väl vilken PA-tillverkare som helst slå dessa siffror. Bara att plocka dit subhorn efter subhorn tills man når önskat ljudtryck. Men det kanske blir lite löjligt?! Bästa subwoofer (en låda) jag hittills hört: Krell Master Reference Subwoofer.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2004/04/22 :  13:04:12  Show Profile Send Dustman a Private Message
Jo då kan man tex stacka 4st bass tech7
http://www.servodrive.com/basstech7.html
Dock så går dom inte så djupt som till 20Hz. Vad var det egentligen som var det viktigaste, att spela djupt eller högt? MadMan frågade iofs inte efter max Spl så jag antar att vi kan glömma den biten.
Har i vart fall än inte hört någonting bättre än ett par bass tech7 subbor. Men å andrasidan så är det rätt lågt mellan dom extrema högtalarna här uppe i norr oavsett vad man vill provlyssna.
Go to Top of Page

standard
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/04/22 :  19:32:03  Show Profile Send standard a Private Message
http://www.velodyne.com/velodyne/products/brochures/dd%201812%20signature%20edition.pdf

Denna kanske?


/Fredrik
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/04/22 :  21:41:55  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
frez,

det är moduluppbyggt men säljs som ett system Z-2 (två moduler) eller Z-4. Att systemet är delat är för praktiska lösningar med placering och ett potentiellt bättre ljud. (Vilken PA system, ensamt eller delat, med 4 baselement ger >139 dB vid 20 Hz?)

T
Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2004/04/22 :  22:16:21  Show Profile Send kung a Private Message
..och lägst dist av alla?

Profundus Z-4 (som alltså byggs av fyra Z-moduler) är faktiskt världens ljudtryckskapablaste bassystem. Om det skulle jämföras med ett servostyrt 10" baselement i sluten låda (en inte ovanlig bestyckning hos marknadens många "subwoofrar") så skulle 10"-elementets slaglängd ha behövt vara över 200 centimeter för att konkurrera. Två meter alltså!
”Normala” slaglängder hos 10”-baselement är mellan 0,6 centimeter (+/- 3 mm) och 1,3 centimeter. Vissa extremt långslagiga 10” baselement klarar över 2 cm, men då brukar distorsionen vara mycket hög.

Världsberömde inspelningsteknikern Bertil Alving har mätt upp högtalarsystemet på studion/inspelningsteknikerskolan Studio Blue och konstaterat en undre gränsfrekvens på 14 Hz. Nere vid 10 Hz hade nivån sjunkit till -5 dB. Vid test av maximalt ljudtryck har 137 dB i registret 17 - 55 Hz uppmätts 7 meter från högtalarna.

Studio Blue var den första studion i världen som installerade Ino Audios största bassystem Profundus Z-4. Ljudtrycket 137 dB på 7 meters avstånd motsvarar 154 dB en meter från högtalarna. På lyssningsplats vid mixerbordet ligger max ljudtryck 19 - 100 Hz på 134 dB. Detta motsvarar ett ljudtryck på 1 meter om 145 dB. På en meter är max ljudtryck dock normala 139 dB i alla normala rum. Rumspåverkan från fjärra väggar på så små avstånd är minimal.


En konventionell högpresterande basmodul presterar alltså mindre än en femtusendel ((200/2,5)² = 6400 ggr) av ljudeffekten från Ino pZ-4, som kan pumpa mer än 80 liter luft topp till topp i närheten av sin undre gränsfrekvens.

Ett maximalt ljudtryck om minst 139 dB kan genereras ned till under 20 Hz. Detta gör inte bara systemet profundus Z-4 till världens ljudtryckskapablaste basmodulsystem, det gör även marginalen till tvåan rejält stor. Så stor att profundus Z-2 tar andraplatsen!

Edited by - kung on 2004/04/22 22:21:37
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/04/22 :  22:59:24  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
dB vid låga frekvenser rör sig ju bara om att flytta mycket luft och det finns ju ett gäng 15"are på marknaden som flyttar lika mycket eller mer än basarna i Z-4 modellen så i ljudtryck under 40Hz borde ju dom kunna konkurera? Angående disten så tror jag däremot att z-4 modellen ligger grymt bra till fast det lär ju inte vara så att de över och under avstämmningsfrekvensen då de
närmar sig x-max har låg dist? Och 80 liter lär väl vara precis vid just avstämmningsfrekvensen då basreflexen jobbar? 15"aren i sig bör inte flytta mer än runt 4,5l.
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2004/04/22 :  23:32:44  Show Profile Send frez a Private Message
Kan inte på rak arm nämna något jag upplever som bättre siffror än Z-2/4. Inte helt omöjligt att det finns. Men för närvarande håller jag också Profundus Z-2 som "värst"! Dock med viss reservation eftersom jag inte hört den/de ännu.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/04/23 :  20:22:27  Show Profile Send MadMan a Private Message
vilka monster det finns där ute =)

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2004/04/28 :  14:59:05  Show Profile Send Antonic a Private Message
kollade på DLS nya SP 18"
räknade i en 600L låda så spelade den nästan rakt ner till 20hz hhehe
Men dom låter tyvärr inte spec bra :(
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000