Inget speciellt revolutionerande ämne, men dock....Jag funderar på att möblera om lite, och funderar på en möblering där högtalarna hamnar mot en vägg som består av majoriteten fönster. Mellan högtalarnas ytterkanter består väggen av mest fönster, normalhöga, som täcks till cirka hälften av normaltjocka gardiner som går ned till golvet.Resten är gammal hederlig betong anno 1979. Högtalarna hamnar nog i så fall cirka 85 cm ut från bakvägg. (Infinity Beta40) Det blir gott om luft bakom lyssningssoffan.
Frågan är: vad kan jag rimligen förvänta mig vad gäller akustiken? Är detta en bra lösning eller något som oftast inte funkar...
Det går inte att förutse vilka effekter förändringan kommer att ha. Du måste prova och berätta. Det finns förutsättningar för att det skulle kunna bli bra när du fintrimmat en del.
Basen blir som rummet och antalet absorbenter medger.
Micke
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Betongväggar ger ingen basdämpning vilket kan resultera i bumlig bas. Fast fönster släpper igenom lite bas vilket kan förbättra det hela utom möjligtvis grannsämjan.