HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 2kanal förstärkare förmedla SACD mm hur?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/04/17 :  14:20:44  Show Profile Send mantra a Private Message
Hej!

Jag har funderat lite på att köpa ny 2kanals förstärkare men har
hakat upp mig på alla dessa nya format som kommer på bred front.

Iom SACD och DVD-audio mm så har jag fått för mig att om man
ska dra full nytta uttav dessa format behöver man även en
förstärkare som klarar av att förmedla dessa format fullt ut,
rätt?

Eller har jag fel? Kan någon som är insatt i ämnet förklara
detta för mig?

Tackar på förhand.

/Micke

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/17 :  14:27:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Enkelt.
SACD och DVD-A fomraten fungerar för både 2-kanal och flerkanalsmusik,
Vil du kunna spela upp flerkanalsinspelningar behöver du naturligtvis en förstärkare som klarar fler än 2 kanaler (samt fler högtalare), om nu nöjger dig med två kanaler (och vill utnyttja den högre kvalitén hos inspelningarna av DVD-A/SACD) så räcker en 2-kanalsförstärkare.
I båda fallen behever du en CD/DVD-spelare som klarar det/de format du vill spela upp.

Tänk bara på att många SACD/DVD-A insplelningar främst är flerkanalsinspleningar, men har tur så¨finns det ibland (i alla fall på DVD-A) både två- och flerkanalsspår.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/04/17 :  14:37:46  Show Profile Send DHT a Private Message
På SACD finns det alltid ett tvåkanalsspår utöver eventuella multikanalspår, så det blir aldrig några problem att spela upp en multikanalsskiva.
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/17 :  14:48:17  Show Profile Send sker a Private Message
>mantra
Du ska nog tänka igenom vad du är ute efter, lyssna enbart på musik eller både film och musik, och kanske även hur mycket du tror att du kommer lyssna på SACD/DVD-A. Visst är dessa format bättre än CD men om du endast kommer att lyssna på musik och inte film så kan ju tyvärr en multimaskin vara ganska oekonomisk om man tänker på hur lite titlar det finns på de nya formaten och hur mycket mer man måste lägga på en multispelare än en ren cdspelare för att få samma ljudkvalitet. Om musiken är det du är ute efter så är det ju aldrig fel att köpa en 2-kanals förstärkare vare sig du kommer spela CD eller SACD/DVD-A. Vad det gäller 2-kanals förstärkare mot flerkanals förstärkare så skulle jag nog säga att det är som fallet med cd-spelare mot SACD/DVD-A-spelare, att desto fler funktioner desto högre pris och för den delen inte bättre ljud.
Lycka till
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987

Edited by - sker on 2004/04/17 14:51:32
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/04/17 :  16:56:26  Show Profile Send marbrink a Private Message
Om det är musik du gillar så satsa på tvåkanal. Jag föredrar SACD och DVD-A i stereo över multikanal. Ta inte formaten allt för seriöst då de förmodligen aldrig kommer att ersätta cd:n eller bli det formatet som tar äver efter cd.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000