HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Technics SL 1210 Vs Audiofilspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2004/04/17 :  01:04:38  Show Profile Send jiha a Private Message
Sitter här och saknar mina gamla sl 1200:or. Detta var i slutet på 80-talet och mellan svarvarna hade man en Numark som drevs av 2st Lab500 steg och ett par discogarderober från JBL, tror det var model L150A. På vinden står några hundra dammiga vinylminnen och saknar den concorde-liknade pickupen från Ortofon.
Nu till frågan....
Hur står sig en 1210 med ok pickup mot dagens audiofil-spelare??
T.ex Rega, Thorens o.s.v..
Är sugen på att skaffa en svarv igen och har sneglat på 1210:an, men är orolig att mitt ljudideal har ändrats och att ljudminnet (kan man säga så?) har en förmåga att förbättras över tid..

Tackar // jiha

Edited by - jiha on 2004/04/17 01:08:01

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/04/17 :  09:25:08  Show Profile Send karvid a Private Message
Utvecklingen har inte stått stilla...
Direktdrivna skivspelare (jag har för mig att 1210:an är direktdriven) är i det närmaste underhållsfria, men ljudet bör bli därefter.
Jag har själv nyligen tagit upp vinylen och min efterforskning har givit att man skall ha en remdriven spelare med väl genomtänkt upphängning av chassiet. Ju styvare chassi, ju större krav ställs förståss på bänk och underlaget. Så summan är att vill man inte gå hela vägen så måste man finna en kompromiss man kan leva med.

Lyssna och prova, det är ju de egna referenserna och idealen som slutligen gäller!

mvh
Kenneth

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2004/04/17 09:38:40
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/04/17 :  09:42:44  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Kläm på en bra pick-up på en 1200 och den står sig utmärkt mot vilken audiofilspelare som helst. Enda nackdelen är direktdriften som i alla fall mätmässigt är sämre. I gengälld är den tämligen okänslig för yttre vibrationer, t.ex. från den musik som spelas i rummet.
Utseendet och handhavandet är ju förstklassigt, vilket inte alltid kan sägas om alla audiofilspelare.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/04/17 :  11:55:44  Show Profile Send mace a Private Message
Tror det var i HiFi+ de provade att slänga på en RB 250-arm och resultatet var strålande

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2004/04/20 :  12:53:16  Show Profile Send lindome a Private Message
Har själv en gammal Thorens 166 med Clearaudio Basic PU.
Köpte en 1210 förra året mest för att kunna spela 45 varvare på. Att ändra varvtal på Thorens funkar men verkar slita ut remmen väldigt snabbt! Direktdrift är grymt bra i detta fall.
Thorens som är 20 år gammal spelar ju bättre men 1210 är helt OK oxå. Enkel Ortofon PU men den spelar med bra dynamik iaf(viktigt med gamla funky 45:s).
Läste oxå artikeln med byte av arm på 1210:an. Såg spännande ut!

Ulrik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000