HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rörförstärkare..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/04/16 :  19:05:48  Show Profile Send Fostex a Private Message
Funderar lite på om jag ska bygga aktiva högtalare, isåfall med ett SE rörsteg i varje.
Behöver ca 6-7w/kanal skulle jag tro, och det ska vara billigt!(2kkr?)
Skulle man kunna ha gemensam nätdel i en separat låda tro? bättre än att bygga 2st nätdelar, och så tar det mindre plats i högtalarna.
Vilket rör vore att föredra? EL84? EF86 i drivsteget?

// David

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/04/16 :  19:13:47  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag skulle inte sätta rörförstärkare i högtalarna, det skulle bli rätt stora problem med mikrofoni.

Janne

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/16 :  19:23:24  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
...och värme!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/04/16 :  23:22:15  Show Profile Send Fostex a Private Message
Hmm.. okej.. hade tänkt en låda bakpå, men som du säger Jax så finns det nog stor risk för mikrofoni.
Om man kanske skulle satsa på en gainclone då..
För jag vill ha allt i samma burk gärna.

// David

Edited by - Fostex on 2004/04/16 23:23:19
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/04/17 :  00:31:01  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ja och hur gjorde man förr , när rören satt inbyggda i den gamla radion? vadå mikrofoni och värme ? Tänk efter käre vän och lyssna inte så mycket på "förståsigpåare"
Bygg du din inbyggda förstärkare i dina högtalare och lyssna själv.
Egen är bäste dräng!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/17 :  08:57:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Fostex, Jax synpunkt är inte fel. Slutsteg är dock inte jättekänsliga för mikrofoni, värre med försteg då. Du kan ju testa
i alla fall. Beror ju också lite på vilken nivå du vill lägga dig på, vill du ha det ultimata är det kanske fel att göra så.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000