HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Några h-talarfrågor..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/04/16 :  15:45:47  Show Profile Send Fostex a Private Message
Om man monterar två st bredbandare i samma låda, ska man "felfasa" den ena då? eller ska båda gå åt samma håll?
Vilken placering av elementen är att föredra? två st på höjden, två st på bredden eller två st diagonalt?
Kan man köra basreflexlåda till två st TB W3'or eller bottnar dom hela tiden då?

// David

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/16 :  16:24:17  Show Profile Send UrSv a Private Message
För att få lite svar från en som inte vet så mycket svarar jag:

1. Nej, ingen felfas här. Möjligtvis köra som 1.5-vägs för att kompensera baffelsteg. Tänk ELF 1.5.
2. Två på höjden med olika avstånd till kanterna tror jag blir bäst. Nästan samma lodlinje dock.
3. Det funkar. Bottnar gör de när du spelar tillräckligt högt...

Edited by - UrSv on 2004/04/16 17:15:32
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/04/16 :  16:35:43  Show Profile Send Fostex a Private Message
Okej, när man ska köra 1.5vägs, kör man den ena som bas och den andra som mellanregister/diskant då?? Bygger man filtret på nåt speciellt sätt?

// David
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/16 :  16:39:50  Show Profile Send UrSv a Private Message
För 1.5-vägs kör du den ena fullregister och en körs från midbas till botten. Detta fyller ut baffelsteget och delningen läggs på lämpligt ställe. Filter i ELF 1.5 är bara ett motstånd och en spole.

Edited by - UrSv on 2004/04/16 16:58:03
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/04/16 :  16:49:28  Show Profile Send Fostex a Private Message
Jaså, okej.. vad tjänar motståndet till?
Men får jag samma impedans som om jag hade paralellkopplat dom utan filtret?
Och ökar känsligheten 6db också? Kanske bara där båda elementen spelar, då är det väl där man sätter motståndet också?

// David
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2004/04/16 :  16:55:51  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Som regel är det bäst att ha EN högtalare som bredband och alltså köra upp i diskant. Problemet är annars att ljudvågorna vid högre frekvenser (beroende på avstånd mellan ljudkällorna) börjar samverka dvs ta ut respektive förstärka varandra;

"A distortion produced by combining an electrical or acoustical signal with a delayed replica of itself. The result is constructive and destructive interference that results in peaks and nulls being introduced into the frequency response. When plotted to a linear frequency scale, the response resembles a comb, hence the name."

Om du använder en 1,5 lösning kör du den ena bredbandaren i serie med en spole och parallellt med en kondensator som tillsammans begränsar omfånget uppåt med 12db/okt elektriskt, dvs som bas/mid och den andra bredbandaren hela vägen, dvs ofiltrerat. ELF 1,5 tror jag såg ut så? Ju längre ner du delar desto mindre hör du de fasproblem som kan uppstå mellan de två elementen. Var du lägger delningen och hur brant beror på hur stor baffeln. I idealfallet räcker det alltså med en spole på kanske 5mh och en kondensator på 22uf till den ena bredbandaren med smal baffel (ca 450hz), men ofta används någon korrigering av den andra bredbandaren för att trycka ur lite mer bas eller lyfta diskantregistret relativt resten.

ed; USRV hann visst före, med en 1,5 lösning halveras impedansen under vald delningsfrekvens.

Edited by - Revisorn on 2004/04/16 16:59:06
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/16 :  16:59:03  Show Profile Send UrSv a Private Message
Vet inte hur filtret till Elf 1.5 ser ut tyvärr.
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/04/16 :  16:59:11  Show Profile Send Fostex a Private Message
Jo, kamfiltereffekter ja, var lite orolig för såna.

Okej.. hur räknar man ut vart man ska dela med hjälp av baffelbredden??

// David
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2004/04/16 :  17:14:30  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Kan inte formeln utantill men googlar du lite så hittar du den säkert. Jag tycker nog själv att bara en spole (dvs 6db/okt) inte är tillräckligt för bredbandare som ofiltrerat gärna spelar lite starkare i mellanregister och diskant. Skär med 12db/okt så kommer det låta bättre med bibehållna transientegenskaper är min erfarenhet.
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/04/16 :  18:23:09  Show Profile Send Fostex a Private Message
Okej!
Får prova lite.. man borde nog bygga en prototyp först.

// David
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/04/16 :  19:40:15  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Att köra två bredbandare av god kvalitét i en och samma låda låter sk-tbra. Mycket, öppet och kanske förvånansvärt djupt.
Om, och det är om, man anpassar låda och konstruktion, samt eventuell dämpning noga.
Jag har en konstruktion som är under utveckling och det fungerar utomordentligt. Inte alls självklart dock. Mycket jobb med anpassning till låda, och de övriga parametrarna jag nämnde ovan.

Det är väldigt lätt att få en överrepresentation inom mellanregisterområdet, självklart, och ett visst trattljud kan upplevas om man inte iakttar noggrannhet i konstruktionen.

Att använda två bredbandare med delningsfilter och andra felkorrigeringskretsar verkar slöseri med tid och energi.
Enligt mig finns ingen större musikalisk vinst i detta.
Då kan man lika gärna göra ett tvåvägssystem, med det gamla vanliga och sönderanvända SEAS/VIFA konfigurationerna.

Med all respekt för detta naturligtvis.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/04/16 :  21:14:39  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
En högtalare framåt och en bakåt som bara är filtrerad med en spole (+ ev. RC-länk). Fungerar inte så bra om den skall hänga på väggen förståss, men annars???

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000