HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sliter brända skivor mer på Lasern?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stigge
Member

102 Posts

Posted - 2004/04/16 :  14:47:48  Show Profile Send Stigge a Private Message
Sliter brända skivor mer på Lasern än vad pressade skivor gör?
Har hört/läste de på några forum och undrar om det verkligen stämmer.
Om svaret är Ja- är det något som man bör ta i beaktning eller sliter den så pass lite att det inte gör något?

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/04/16 :  14:54:56  Show Profile Send freann a Private Message
Slitaget hos laser-pickupen i en cdspelare är väldigt lågt, genrellt sett. Upphängningen/servot bör väl ha ett visst slitage. Själva lasern åldras naturligtvis också. Att brännda skivor skulle innebära högre "slitage" på dessa delar ställer jag mig frågande inför... Vem/var påstår man detta..?!

Edited by - freann on 2004/04/16 14:56:10
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/04/16 :  16:11:00  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
En fråga som berör samma område...
Har precis handlat mig en ny liten bärbar cd.
I inst.boken så står det att batteritiden blir kortare med brända skivor än med pressade?? Varför är det så??
O hör det samman med att brända skivor sliter med än vanliga.
Om det nu är så...

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/16 :  17:04:34  Show Profile Send sker a Private Message
Kan tänka mig att brända skivor sliter mer på cd-spelaren har själv upptäckt att brända skivor får min cd-spelare att "jobba" mer och till och med så mycket att det uppstår hackande ljud när man spelar vissa skivor. Om det är just är lasern som blir sliten av detta vet jag inte men det kan ju inte vara direkt bra för cd-spelaren.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/04/16 :  17:29:15  Show Profile Send razor a Private Message
Jag skulle nog oroa mig mer för slitaget på de motorer som fokuserar strålen, dvs flyttar linsen upp/ner, än slitage på lasern. Vet öht inte om lasern ens kör med variabel styrka. Gör den inte det så är "slitaget" konstant.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/04/16 :  19:08:12  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Varför är man bekymrad över det?
Om man är det, spela inte brända skivor.
Om man inte är det, spela brända skivor.
Och var gick vi vilse?

Vad hände med musiken?

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/16 :  19:10:44  Show Profile Send Margaux a Private Message
Intressant fråga!

En CD spelare skall ju klara av att spela alla skivor som är inom specifikationen utan att ta skada. Om skivan är utanför specifikationen är det ju en annan sak. Man kan säkert tillverka en skiva med flit som gör att lasern åker som en "guttaperka" fram och tillbaka. Vanliga brända skivor skall inte påverka livslängden om spelaren är korrekt konstruerad.

Håller en pickup och högtalare kortare tid om man spelar hårdrock istället för klassisk solosång? Antagligen om det är fredag kväll och barskåpet är välfyllt samtidigt som polarna är på intågande


/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/04/16 :  19:15:08  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Margaux:

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/04/16 :  20:24:00  Show Profile Send razor a Private Message
akktustakki:

Somliga är intresserade av fakta. Har inget med musik att göra...
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/04/16 :  20:44:03  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Razor; Uppenbarligen inte.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/16 :  20:49:06  Show Profile Send Margaux a Private Message
Ni e roliga ni

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/04/16 :  21:05:22  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Va.... vad är det för en spelare som inte skulle blivit spelare?? Den kanske skulle blivit en annan mainick !!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/16 :  23:07:17  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Sliter brända skivor mer på Lasern än vad pressade skivor gör?
Har hört/läste de på några forum och undrar om det verkligen stämmer.

Kollade Du datumet - råkade det stå 1. April

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Stigge
Member

102 Posts

Posted - 2004/04/16 :  23:58:49  Show Profile Send Stigge a Private Message
Ibland blir man så trött på alla j-v.......
Min fråga var seriöst ställd och som vanligt så lägger sig
massor av personer i med lustiga kommentarer som inte har med frågan att göra.
Tror inte jag sett en tråd utan alla dessa dumma och önödiga kommentarer. Har ni så tråkigt att ni inte har bättre saker för er än att hitta på önödiga kommentarer?

Passar på att hänvisa till följande tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26413

Edited by - Stigge on 2004/04/17 00:02:39
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/17 :  00:20:36  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Sliter brända skivor mer på Lasern än vad pressade skivor gör?
Nej.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/04/17 :  00:37:19  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Nej, du behöver inte bekymra dig om detta.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/04/17 :  09:46:47  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
slitage på lasern?... om man definierar slitage som att laserns livslängd minskar något litegranna så visst, eftersom brända skivor inte reflekterar lika bra som en pressad skiva så jobbar ofta lasern på maxeffekt vilket då ger den lite kortare livslängd, sällan att detta är något problem som jorma skriver så behöver du inte bekymra dig.
det är oxå därför batteritiden på bärbara minskar om lasern jobbar på högsta effekt hela tiden.
-unjefär så..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Stigge
Member

102 Posts

Posted - 2004/04/17 :  11:10:40  Show Profile Send Stigge a Private Message
Vill tacka för de seriösa svaren som jag har fått.
Tack!
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2004/04/18 :  03:29:33  Show Profile Send skalet100 a Private Message
det borde väl slita mer med repiga skivor isf eller ??
märker ju t.ex hur DVD spelaren får jobba av alla kassa hyrfilmer man ser som ett likande exempel...
Go to Top of Page

kevlu
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/04/18 :  04:45:36  Show Profile Send kevlu a Private Message
Det här är hämtat på http://www.cdrfaq.org/faq05.html#S5-23
Det borde ge det svar du söker...

Will playing CD-Rs damage my CD player?

Generally speaking, no, though warnings have started to appear.

One proposed line of reasoning is that the lower reflectivity of CD-R media causes the laser to work too hard. This only makes sense for players with an AGC (Automatic Gain Control) circuit, in which the laser power adjusts automatically. This feature is generally found in newer players, because it's required for reliable playback of CD-RW discs.

It seems unlikely that a player with an AGC would fry itself while running at a valid power level, unless the device were poorly constructed. In any event, the reflectivity of CD-R is close to that of CD -- if it weren't, CD-R would have the same playback compatibility problems that CD-RW has.

The laser shouldn't have to work any harder to read CD-R. It's possible that some devices might "strain themselves" over CD-RW discs, but any device built to work with CD-RW should be able to handle the media without self-destructing.

A more likely scenario relates to differences in physical dimensions. One car dealer claimed that CD-R media is too thin, causing their 6-disc changer to occasionally grab two discs and jam itself. On the opposite end of the spectrum, some "slot-in" dashboard players will get stuck ejecting a CD-R that has had an adhesive label added, because the disc is too thick.

It's possible that the players with warnings simply don't support CD-R well for one reason or another. Rather than admit to poor construction, the manufacturers are trying to make it seem like there's something wrong with CD-R media.

MVH // Kevlu
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000