Author |
Topic |
|
Stigge
Member
102 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 14:47:48
|
Sliter brända skivor mer på Lasern än vad pressade skivor gör? Har hört/läste de på några forum och undrar om det verkligen stämmer. Om svaret är Ja- är det något som man bör ta i beaktning eller sliter den så pass lite att det inte gör något?
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 14:54:56
|
Slitaget hos laser-pickupen i en cdspelare är väldigt lågt, genrellt sett. Upphängningen/servot bör väl ha ett visst slitage. Själva lasern åldras naturligtvis också. Att brännda skivor skulle innebära högre "slitage" på dessa delar ställer jag mig frågande inför... Vem/var påstår man detta..?! |
Edited by - freann on 2004/04/16 14:56:10 |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 16:11:00
|
En fråga som berör samma område... Har precis handlat mig en ny liten bärbar cd. I inst.boken så står det att batteritiden blir kortare med brända skivor än med pressade?? Varför är det så?? O hör det samman med att brända skivor sliter med än vanliga. Om det nu är så... |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
sker
Member
488 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 17:04:34
|
Kan tänka mig att brända skivor sliter mer på cd-spelaren har själv upptäckt att brända skivor får min cd-spelare att "jobba" mer och till och med så mycket att det uppstår hackande ljud när man spelar vissa skivor. Om det är just är lasern som blir sliten av detta vet jag inte men det kan ju inte vara direkt bra för cd-spelaren. MVH |
Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987 |
|
|
razor
Member
162 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 17:29:15
|
Jag skulle nog oroa mig mer för slitaget på de motorer som fokuserar strålen, dvs flyttar linsen upp/ner, än slitage på lasern. Vet öht inte om lasern ens kör med variabel styrka. Gör den inte det så är "slitaget" konstant. |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 19:08:12
|
Varför är man bekymrad över det? Om man är det, spela inte brända skivor. Om man inte är det, spela brända skivor. Och var gick vi vilse?
Vad hände med musiken? |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 19:10:44
|
Intressant fråga!
En CD spelare skall ju klara av att spela alla skivor som är inom specifikationen utan att ta skada. Om skivan är utanför specifikationen är det ju en annan sak. Man kan säkert tillverka en skiva med flit som gör att lasern åker som en "guttaperka" fram och tillbaka. Vanliga brända skivor skall inte påverka livslängden om spelaren är korrekt konstruerad.
Håller en pickup och högtalare kortare tid om man spelar hårdrock istället för klassisk solosång? Antagligen om det är fredag kväll och barskåpet är välfyllt samtidigt som polarna är på intågande
|
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 19:15:08
|
Margaux: |
|
|
|
razor
Member
162 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 20:24:00
|
akktustakki:
Somliga är intresserade av fakta. Har inget med musik att göra... |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 20:44:03
|
Razor; Uppenbarligen inte. |
|
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 20:49:06
|
Ni e roliga ni |
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 21:05:22
|
Va.... vad är det för en spelare som inte skulle blivit spelare?? Den kanske skulle blivit en annan mainick !! |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 23:07:17
|
quote: Sliter brända skivor mer på Lasern än vad pressade skivor gör? Har hört/läste de på några forum och undrar om det verkligen stämmer.
Kollade Du datumet - råkade det stå 1. April |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
Stigge
Member
102 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 23:58:49
|
Ibland blir man så trött på alla j-v....... Min fråga var seriöst ställd och som vanligt så lägger sig massor av personer i med lustiga kommentarer som inte har med frågan att göra. Tror inte jag sett en tråd utan alla dessa dumma och önödiga kommentarer. Har ni så tråkigt att ni inte har bättre saker för er än att hitta på önödiga kommentarer?
Passar på att hänvisa till följande tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26413 |
Edited by - Stigge on 2004/04/17 00:02:39 |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2004/04/17 : 00:20:36
|
quote: Sliter brända skivor mer på Lasern än vad pressade skivor gör?
Nej. |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2004/04/17 : 00:37:19
|
Nej, du behöver inte bekymra dig om detta. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2004/04/17 : 09:46:47
|
slitage på lasern?... om man definierar slitage som att laserns livslängd minskar något litegranna så visst, eftersom brända skivor inte reflekterar lika bra som en pressad skiva så jobbar ofta lasern på maxeffekt vilket då ger den lite kortare livslängd, sällan att detta är något problem som jorma skriver så behöver du inte bekymra dig. det är oxå därför batteritiden på bärbara minskar om lasern jobbar på högsta effekt hela tiden. -unjefär så.. |
Livet är för kort för mono |
|
|
Stigge
Member
102 Posts |
Posted - 2004/04/17 : 11:10:40
|
Vill tacka för de seriösa svaren som jag har fått. Tack! |
|
|
skalet100
Member
288 Posts |
Posted - 2004/04/18 : 03:29:33
|
det borde väl slita mer med repiga skivor isf eller ?? märker ju t.ex hur DVD spelaren får jobba av alla kassa hyrfilmer man ser som ett likande exempel... |
|
|
kevlu
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2004/04/18 : 04:45:36
|
Det här är hämtat på http://www.cdrfaq.org/faq05.html#S5-23 Det borde ge det svar du söker...
Will playing CD-Rs damage my CD player?
Generally speaking, no, though warnings have started to appear.
One proposed line of reasoning is that the lower reflectivity of CD-R media causes the laser to work too hard. This only makes sense for players with an AGC (Automatic Gain Control) circuit, in which the laser power adjusts automatically. This feature is generally found in newer players, because it's required for reliable playback of CD-RW discs.
It seems unlikely that a player with an AGC would fry itself while running at a valid power level, unless the device were poorly constructed. In any event, the reflectivity of CD-R is close to that of CD -- if it weren't, CD-R would have the same playback compatibility problems that CD-RW has.
The laser shouldn't have to work any harder to read CD-R. It's possible that some devices might "strain themselves" over CD-RW discs, but any device built to work with CD-RW should be able to handle the media without self-destructing.
A more likely scenario relates to differences in physical dimensions. One car dealer claimed that CD-R media is too thin, causing their 6-disc changer to occasionally grab two discs and jam itself. On the opposite end of the spectrum, some "slot-in" dashboard players will get stuck ejecting a CD-R that has had an adhesive label added, because the disc is too thick.
It's possible that the players with warnings simply don't support CD-R well for one reason or another. Rather than admit to poor construction, the manufacturers are trying to make it seem like there's something wrong with CD-R media. |
MVH // Kevlu |
|
|
|
Topic |
|