HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Diana Krall - fortfarande hissmusik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/04/16 :  09:56:44  Show Profile Send Gabe a Private Message
Nya Diana Krall har anlänt, är det någon som lyssnat?
Då och då spelar jag någon av hennes skivor, oftast till middag med gäster eller så.
Jag vill så gärna tycka om henne men tycker sällan det bränner till.
Det finns något obeymrat, ytligt, oengagerat över den här typen av musik som oftast
får mig att tänka på ljudtapeter i hissar eller baren på ett stort anonymt och lite lyxigt hotell i en av världens storstäder där det är så lätt att försvinna i mängden...
Kravlös eskapism kanske?
Och ändå åker skivorna fram då och då som sagt. Märkligt eller finns det en naturlig förklaring?
funderar
Gabe

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/16 :  11:33:44  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag håller inte helt med dig, men visst finns förståelsen för att Diana Krall inte alltid är det mest intressanta att djupdyka ner i (här är t.ex. Patricia Barber mer intressant och mer komplex).

Hur som helst. Människan behöver lugn och ro...människan tycker om att trivas. Här fungerar Diana Krall underbart med ett lättlyssnat och lättåtkomligt sound som när man är i rätt stämning kan beröra och påverka oss kraftigt.

Och hon är duktig, Diana. Inget snack om det. Det FINNS detaljer att gotta sig i...men inte riktigt så "svårt" som hos andra kanske!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/16 :  13:29:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Håller inte med. Senaste skivan är ALLT annat än Hissmusik. Finns en riktig skön fartig blueslåt och andra stilbyten. Håller med EPKPENG om att hon inte inte göt lika TEKNISKT svår jazz som tex P.Barber

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/04/16 :  14:15:17  Show Profile Send Gabe a Private Message
Jag erkänner - jag är ambivalent! Men för tusan, jag går väl ut och köper skivan då. Det är ju fredag!
hälsar
Gabe
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/16 :  16:20:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Återkom gärna med utlåtande ikväll... en glas rött passar nog rätt bra till skivan =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2004/04/17 :  12:17:12  Show Profile Send mikaels a Private Message
Tillåter mig att citera Clemens Poellinger i SvD: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_7278582.asp , visserligen skriver han om Norah Jones, men det är lika giltigt för Diana krall, tycker jag.
quote:
Här i Stockholm fungerar hennes senaste album "Feels like home" som den nya Bo Kaspers. Caffelatte-musik, uppiggande och attraktiv vid första smutten, sedan raskt jolmig.


"...får mig att tänka på ljudtapeter i hissar eller baren på ett stort anonymt och lite lyxigt hotell i en av världens storstäder..."
Så är hon ju också hotellbarspianist från början...

Nej, ge mig hellre Patricia Barber, vill jag ha en ljudtapet säter jag hellre på någon Eno-skiva, eller någon lounge-samling...

edit: kommat fixat, sorry...

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973


Edited by - mikaels on 2004/04/19 21:22:52
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/04/18 :  00:36:03  Show Profile Send aplodon a Private Message
Ta bort kommatecknet i mikaels länk här ovan så fungerar den!
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2004/04/18 :  12:00:43  Show Profile Send x2000 a Private Message
hej

om nya diana krall är hissmusik,
lås in mig i en hiss
och varför måste man hela tiden jämföra
PB är PB och DK är Dk
PB är mer exprimentel och DK är mer av en traditionalist
även om hon på sin nya blandar olika stilar friskt
jazz, blues, rock, boogie mm
men i botten vilar ett skönt jazzsväng ...KÖP

Mvh
Thomas

Edited by - x2000 on 2004/04/18 12:02:12
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/04/19 :  10:15:48  Show Profile Send weezer a Private Message
Dessutom finns senaste DK-cdn för 113:- ink frakt på norska CD-wow!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/19 :  10:29:11  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:
och varför måste man hela tiden jämföra PB är PB och DK är Dk

Det är en bra jämförelse på två nästan motpoler innom nästan samma genre. Man kan bli trött på samma jämförelser om och om igen - självklart, men det tjänar ett syfte tycker jag!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/04/19 :  16:27:53  Show Profile Send Gabe a Private Message

Efter att ha klassat Krall som en stråkdränkt hissmusikmakare fick jag visst mothugg från några av forumets medlemmar var jag till slut tvungen att köpa och lyssna.

Slutomdömet är: Jo, jag skulle nog kunna tänka mig fastna i hissen med Diana Krall och ett piano. Borta är de såsiga mantovanistråkarna och den doftlösa fernissan som effektivt stängde ute värme, fyr och flamma. Trots att Tommy LiPuma fortfarande är producent! Jag tiillskriver den nya riktningen och viljan till förändring Diana Kralls nya man Elvis Costello. De har ju skrivit fler låtar tillsammans och jag tycker att deras altster är behållningen av skivan.
Speciellt tycker jag om The girl in the other room och Departure bay. Ett par mindre lyckade cover-val finns dock med. Tom Waits-kompositionen Temptation känns inte helt bekväm och Joni Mitchells egen version av Black Crow är oöverträffad om än lyssningsbar (men Joni är min husgud och jag föredrar alltid henne framför andra...).
Kompbandet är tajta som tusan och ger Diana Krall en betydligt mer spänstig och spännande inramning än de tidigare skivorna. Kul!
Diana fungerar fortfarande som bakgrundsmusik, men är betydligt "mer" denna gång.
Vem behöver en doftlös Norah Jones när det finns alternativ av det här slaget?
hälsningar
Gabe
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/05/07 :  11:05:32  Show Profile Send byggarn a Private Message
Har precis köpt skivan och tycker att det är hennes bästa. Mer gung, speciellt Temptation. Kan inte låta bli att spela högt i inledningen trots att jag ibland lyssnat sent på kvällen (bor i lägenhet).
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/05/07 :  13:09:53  Show Profile Send Mattias a Private Message

Tycker detta är en trevlig platta.
Underbart pianospel också, speciellt på några av låtarna

Mvh Mattias

Edited by - Mattias on 2004/05/07 13:10:22
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/05/09 :  13:16:01  Show Profile Send mace a Private Message
Japp, Hissmusik

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/09 :  13:48:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
OM ni kallar denna skiva hissmusik, då måste ju 25% av allt som produceras på skiva vara hissmusik!?!?
40% - Brittny/STEPS (ungdomspop)
20% - HÅRD musik (distade gitarrer)
15% - Jazz/soul/klassiskt
----
25% - Hissmusik


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/05/09 :  14:26:31  Show Profile Send JesseX a Private Message
Att den mesta "lättlyssnade" musik som görs i grunden är rätt ointressant är det ju inget konstigt med. Det ligger ju så att säga i sakens natur att det är just så.

Sedan är det ju ett faktum att många inte är intresserade av musik på något mer djupgående sätt utan mest är intresserad av ytliga saker som att sångerskan är ung och snygg, att det är "välproducerat" (=har ett plastigt och extremt tillrättalagt komp) och just inte innehåller något som kräver att lyssnaren ska ha någon djupare förståelse för någonting alls.

Ytlig hissmusik måste ju iods inte vara direkt dålig. Det hela beror ju på vad man jämför med. I fråga om strikt musikalisk kvalitet (nyskapande etc.) är den allt som oftast inte så mycket värd men som just bakgrundsskval fungerar den ju alltid. Om det är vad man efterfrågar så är det väl bra så.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000