HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tangband W4 synpunkter på låda & filter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/04/15 :  18:13:30  Show Profile Send flintan a Private Message
Håller på och spånar på låda och filter till W4-657S + 28-847S.

Jag har tänkt mig ungefär såhär; basreflex 6 liter (-basrör och element) avstämd vid ca 68Hz 14 cm långt och 4 cm diam basreflexrör.

Jag hade tänkt dela ganska högt 5-10kHz helst första ordningens filter (-6dB/okt).
Men W4:an har ju en del otrevligheter för sig över ca 7 kHz, man kanske bör dela brantare där?

Synpunkter på detta eller tips på andra byggen med dessa (har faktiskt inte hittat några på nätet?).

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/04/15 :  18:38:55  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Dela W4:an vid 5 kHz 6db och 28:an vid 10 kHz 6 db, så kanske otrevligheterna tar ut varandra....

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/04/15 :  21:13:26  Show Profile Send MadMan a Private Message
^ skulle också behöva en vettig lösning på filtrering för en w4 och 28:a.

lucifer, skulle den konfigurationen funka bra? isåfall gör jag så.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/04/16 :  09:35:32  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Inga garantier, men jag kommer själv testa en dylik lösning även om jag kommer köra en variant på W4/28..

Som jag ser på det så har W4 en höjning runt 7 Khz, jag tror inte den försvinner även om man sätter den i en annan låda än "std. kurvan"....likaså lär inte diskanten "dumma" sig.....

Alltså borde de funka, ska mäta på mina när jag gjord klart låddan och delar gärna med mig av resultatet....inga leveranstidsgarantier där heller ;-)

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/04/20 :  21:41:07  Show Profile Send flintan a Private Message
Lucifer, vad har du tänkt dig för låda och filter?

edit, stavafel

Edited by - flintan on 2004/04/20 21:41:48
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/04/20 :  22:29:37  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Här är senaste bilden från bygget



Lådan skall få en utanpåliggande baffel och sidor förstås....

Filtret skall bli en serie-parallellhistoria där med två "paket" varje paket har två W4:or i serie och sedan parallellkopplas paketen...dock så blir det en liten tweak för i varje paket kommer ett av elementen ha en parallell fet konding, LP alltså. De "ofiltrerade" fyrorna sitter i sluten kavitet runt diskanten (MTM) och de filrerade under WW....med två olika kondingar...

Det kommer alltså blir nån form av 2,5,5 vägare

Skall tillstå att idén/inspiration till filtret fick jag faktiskt på ett annat forum.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000