HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Val av matrial?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/15 :  09:35:09  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Man brukar ju bygga i mdf tex
Varför inte köra med HDF (high density fiber)
Jag skulle ju inte använda det för att det är dyrt
Men den huvudvärken stoppar ju inte många av er


1.Det kanske finns någon här som bygger i hdf redan?
2.Varför bygger man inte i hdf?


wHy r u here? ask yourself


Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/04/15 :  10:07:45  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Finns några ordentliga tester på olika typer utav fibermaterial etc för högtalarbyggen.
Har dock för mig att just HDF skulle lämpa sig ganska bra för endamålet... Kan dock tänka mig att HDF kan bli lite "för hårt" och lättare ge upphov till resonanser än MDF. Men det går ju iof att skiktlimma MDF med HDF för att motverka detta.

Anledningen till att man kanske inte bygger i HDF är kanske att för att det är svårare att bearbeta än MDF? Dyrare, samt ger marginella skillnader rent ljudmässigt.

Skillnaden mellan spånskiva och MDF är faktiskt även den väl liten för att motivera prisskillnaden... Däremot är det ju bra mycket enklare att få snygga skär i MDF, samtidigt som en dåligt pressad spånskiva lätt kan läcka luft vid högre tryck...

Ett annat väldigt bra material för lådbyggen är ju plywood
Dyrt? Jovars... Men ytfinnishen får man på köpet (om man köper en skiva med bra fanér kvalité).

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/22 :  14:50:33  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Så ingen bygger i hdf synd =)
Är plywood bäst då eller? dyrast?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2004/04/22 :  15:08:39  Show Profile Send Jodå a Private Message
Är det någon som provat att bygga med minerit? Det är ju väldigt styvt och hårt.
Jag har funderingar på att testa detta till baffeln. Skikt med minerit-mdf-minerit.
Går materialet att bearbeta på ett vettigt sätt eller är det bara att lämna iväg och få det vattenskuret?

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/22 :  15:51:57  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jodå- Jag har också funderat på det!
Minerit är styvt hårt och tungt. Om du knackar på en skiva minerit kommer du dock att märka att det ringer lite, vilket kanske inte gör det idealt. Men det är nog värt ett försök, vem vet!!
Minerit kan man såga med vinkelslip, och jag har även hört en granne säga att han sågat med en bordscirkelsåg(kommer inte riktigt ihåg vad de heter), så t.o.m det kan nog gå!

Slipa minerit vet jag inte hur man gör men sandpapper kan nog gå, eller slipmaskin.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/04/22 :  20:52:37  Show Profile Send rowa a Private Message
Jo, minerit sågas med handklinga

En normalstor skiva kostar typ 1000kr har jag för mig.

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2004/04/22 :  21:13:25  Show Profile Send ZAC a Private Message
Det finns folk som bygger i HDF redan. Anledningen att inte fler gör det är ganska enkel egentligen. Den är svår att få tag i för vettiga pengar och fördelarna med HDF är få, i jfr med MDF. Skulle jag bygga nytt högtaleri så skulle jag blanda minst tre-fyra olika material, typ såhär:


Men vänta nu, det är ju mitt bygge...

Det jag vill ha sagt är egentligen att det finns många teorier om olika material, mycket hokus pokus osv. Bygg stabilt, staga mycket, blanda olika material så att resonanser i sandwichen blir så små som möjligt. Sand, bly, gummi är bra att använda mellan skikt av trä, plast, aluminium osv...

Z


DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2004/04/22 :  21:25:39  Show Profile Send frez a Private Message
Kan säga så mycket att både MDF och Spån behöver lackas för att inte läcka luft. Jag trodde det inte själv förrän en kompis med rätt utrustning faktiskt sög fast ett papper på baksidan av en MDF-skiva med hjälp av en vakumpump. Ganska övertygande :-). Numera lackar jag alla lådor invändigt....Nja subwoofers i.a.f.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2004/04/22 :  22:34:11  Show Profile Send Jodå a Private Message
quote:
Jo, minerit sågas med handklinga


Ok. Det är allstså möjligt att bearbeta det iaf.
Anledningen till att ha det så styvt som möjligt borde ju vara för att baffeln inte ska vika sig vid elementets insvängnigsförlopp?
Det borde betyda ett bättre transientsvar tror jag.

Att det ringer lite vid "knacktest" borde väl kunna begränsas med en skikt-konstruktion?

Är det någon som vet vad man lämpligast limmar ihop minerit-mdf med? En faslig massa tryck kommer väl förmodligen att behövas...

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

jcarls38
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/04/23 :  12:08:00  Show Profile Send jcarls38 a Private Message
hur är det med massivt trä då?

ek, bok, körsbär osv...
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/23 :  18:48:28  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
jcarls38- stavlimmat brukar rekommenderas eftersom det inte rör på sig lika mycket när det torkar!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000