HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Någon som vill ta över min modifieringsverksamhet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2004/04/15 :  00:24:45  Show Profile Send Stridbeck a Private Message
Harmony Design har nu gjort modifieringar i 10 år. Modifieringarna är välkända och uppskattade. Lönsamheten är någorlunda god. Arbetet är ofta klurigt att utföra och kräver vana att montera, extremt goda kunskaper i lödning, förmåga att tänka ut kreativa lösningar, förmåga att kunna lyssna på resultatet, kunskaper i reparation/service samt de vanliga elektronikverktygen och mätutrustningen.

Då omsättningen ökat på våra färdiga produkter och jag själv hunnit tröttna på att modifiera apparater är jag nu intresserad av att knyta kontakt med en kreativ, duktig, allsidig och trevlig person med F-skatt att överlåta modifieringsverksamheten till. Jag hjälper till med kunskap, konsultationer och material samt hänvisar intresserade kunder. I gengäld får jag provision på omsättningen. Med tiden så skulle provisionen kunna försvinna eller minska. Alternativet är att lägga ner denna del av verksamheten, med tanke på att det finns intresserade kunder och potential att omsätta upp till 150-200 000 kr per år så känns det bättre att överlåta verksamheten. På så vis skulle vi även i fortsättnigen kunna erbjuda våra kunder modifieringar och systemspecilallösningar vilket är en fördel för oss.

Mail till: info@harmonydesign.se
Hemsida: www.harmonydesign.se
Mattias Stridbeck

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/04/15 :  10:38:08  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
"...potential att omsätta upp till 150-200 000 kr per år..."

Ger anställning på ca. 25% för 1 person med andra ord?

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/04/15 :  12:11:23  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag hoppas att Hr. Stridbeck vet att denna verksamhet är något ljusskygg ur produktansvarperspektiv. Apparaterna är CE märkta och med en modifiering så sätts detta ansvar ur spel. En del av moddningarna har med EMC att göra och (jag gissar) att inga veriferande mätningar görs som kan styrka att apparaten fortfarande klarar CE kraven.

Jag vet också att sådant här "pill" är i en gråzon men det skadar inte att tänka på detta produktansvar som moddaren ikläder sig.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/04/15 15:19:20
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/04/16 :  10:41:59  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Precis som peranders påpekar, modifierar man någonting (oavsett natur) som är CE-märkt så måste ju
enligt lag de direktiv som är gällande följas. De direktiv som jag direkt kommer att tänka på är ju förståss EMC (som peranders påpekat) och LVD (Low Voltage Directive).
Hur verifieras det att man genom modifikationerna håller sig inom dessa direktivs ramar?

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/04/16 :  10:56:58  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Problemet är inte när man genomför moddnignarna utan när det uppstår problem hos slutkunden. Det är då som moddarnen kan hett om öronen. Man behöver aldrig verifera något men blir man ålagd att visa upp något dokument kan det vara käckt att ha det annars är det bara att skaffa det och det kan kosta 10-30 kSEK... minst... om man inte är kompis med någon EMC-firma.

Ett annat tips (i alla fall till självmoddaren) är att göra så att apparaten går att återställa. = spara de borttagna komponenterna!

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/04/16 :  11:16:13  Show Profile Send Guru a Private Message
Ska vi hårddra det hela så kan vi ju lika gärna lägga ner hela DIY delen då inget som görs här är CE-märkt :)

Jag antar att Stridbäck kollar upp den tilltänkte ordentligt så han har kunskaper samt utrustning för att genomföra detta.

Informerar man slutkunden om vad som gäller så är det väl inga problem ?

Edited by - Guru on 2004/04/16 11:19:18
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/16 :  12:09:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Ska vi hårddra det hela så kan vi ju lika gärna lägga ner hela DIY delen då inget som görs här är CE-märkt :)

Ja, det är väl lika bra då

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/04/16 :  14:32:19  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
quote:
Ska vi hårddra det hela så kan vi ju lika gärna lägga ner hela DIY delen då inget som görs här är CE-märkt :)



Nu är ju DIY tillåtet så länge det är för eget bruk.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/16 :  15:45:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det var ju för väl! Nu blev jag glad igen!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/04/16 :  16:04:07  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Om man som firma sysslar med en verksamhet så har man också ett ansvar för det man tar betalt för. Det är svårt att säga: Nu har jag moddat och tagit betalt för detta men du har det fulla ansvaret om man nu inte ingår något särskilt avtal.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/16 :  16:21:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag förstår vad du menar PA. Har svårt att låta bli att skämta ibland bara...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000