HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pioneer C7 Exclusive
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SimonB
Member

50 Posts

Posted - 2004/04/14 :  21:52:32  Show Profile Send SimonB a Private Message
hej alla!

undrar om nån vet nån info om detta försteg, typ om nån ägt en sådan och/ eller kan berätta lite om den, kommer nämligen köpa en sådan ev inom kort.

tacksam för svar!

Io
Member

473 Posts

Posted - 2004/04/14 :  22:42:38  Show Profile Send Io a Private Message
Grattis! Detta är en blivande klassiker, bland de absolut bästa transistorförsteg jag har hört!!! Den dagen jag vinner tokmycket pengar på Bingolotto kommer jag att köpa en C7:a[*].

Förstärkaren håller mycket hög kvalitet och är extremt välgjord. Lite kuriosa; utvecklingsarbetet leddes av Sugano jr, vars pappa är lite mer känd: mr Koetsu. Föga förvånande är RIAA-steget mycket bra. :-)

/Olle

* En Audio Research SP-10 finns också med på min drömlista...


  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/14 :  22:48:59  Show Profile Send eliot a Private Message
Hej, jag kommer ihåg försteg/slutstegskombinationen C7/M7 från Pioneer som t.o.m. användes som referens i vissa tidskrifter. Den verkar ha funnits 1991-1994+ och testades i tyska HiFi Exclusive 1994. Priset verkar ha varit mostvarande minst 100'000 och det finns ett ex att köpa just nu för € 6,500 i Tyskland http://tinyurl.com/2ndy2 - eller för 22'000 på veteran HiFi

Det var ett bra försteg - mycket välkonstruerat!

Mvh,
Sven

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/14 :  22:51:39  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
SimonB:
Intressant! Hur har du fått fram att det är detta försteg du skall ha? Vad kostar det? Vad presterar det?

Io:
Bingolotto? Vad har du för intryck av C7? Hur var och när kunde du lyssna?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

SimonB
Member

50 Posts

Posted - 2004/04/14 :  23:08:43  Show Profile Send SimonB a Private Message
okej, tack för alla svaren det verkar ju vara ett köp som man inte lär ångra!
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2004/04/16 :  14:52:46  Show Profile Send Io a Private Message
Jag hade slutsteget hemma ett drygt halvår - skrev om det i den dåvarande norska hifitidningen Audio. Så här skrev jag då:

"Släkten är värst


Som Hifi-knutte är det fullt acceptabelt att avdyrka vissa japanska märken som Ikeda, Koetsu, Stax och andra småskaliga tillverkare. Men att höja en produkt som Pioneer C-7 till skyarna kräver mer än bara starka armar. Likväl är den här förförstärkaren något att drömma om!


Samtliga japanska hifijättar har prestigeavdelningar som gör bland den mest extrema hifi som överhuvud taget existerar. Eftersom marknaden för t ex 100.000 kronors DAC:ar är tämligen begränsad, får vi sällan se delikatesserna här i Norden.
Ett undantag har Pioneer Electronic Svenska AB gjort. Till lilla Sverige har de faktiskt tagit in de allra dyraste förstärkarna och det är inte bara jag som fallit pladask för försteget Pioneer Exklusive C7. Det är en liten nätt pjäs på 25 kilo, och är alltså bara en preamp. Alla freaks med begränsad budget drömmer om klippet; "när jag vinner/ärver/stjäl x antal miljoner, då ska jag...". Själv håller jag Pioneer C-7 som ett seriöst alternativ till en drömanläggning.


Inne och ute

Pioneer C-7 är en spartansk förförstärkare; på fronten finns bara två rattar, volym och ingångsväljare. Rattarna är gasreglage åt de båda motordrivna potarna och omkopplarna som är direktanslutna till ingångarna! Idealiskt med fjärrkontroll m a o, men det gives icke. Det här är en förförstärkare för japanska audiofiler. Under en stor, gedigen lucka på fronten finns fasomkopplare, ingångsväljare för balanserade signaler m m.
Försteget har 2 utgångar, 2 balanserade ingångar, 9 vanliga och MM men inte MC-ingång. En seriös japansk audiofil använder vid behov en extern högklassig MC-trafo.
70talet och förstärkare handlade mest om elektriska mätdata och teorier. På 80talet upptäcktes musiken och att förstärkare låter olika, ända ner på komponentnivå. Michael Green, mannen med RoomTunes, hävdar att på 90talet kommer vi att förstå hur viktigt det är med förstärkares mekaniska konstruktion. Andra talar om att minimera det elektromagnetiska fluxet / utflödet o s v.
Pioneer C-7 tar det säkra före det osäkra och satsar på allt. Och lite till. Enligt den eleganta broschyren är C-7 elektriskt, fysiskt, magnetisk och termiskt balanserad. Det gjutna aluminium chassiet är förstärkt med ribbor av varierande tjocklek. Kretskorten har flytande upphängning o s v.
Under locket drar sju transformatorer uppmärksamheten till sig. Det finns ett par XLR-in och ut. De är trafobalanserade, det är svårt att få samma toleranser annars menar de ansvariga.
Nätkondensatorerna är komplementära och skärmade, övriga kodningar och motstånd är ingjutna i glas, kretskortet är av extra tjock epoxi o s v.
Internt är förstärkaren alltså inte balanserad utan "single end". De aktiva kretsarna är HIC, hybrid IC-kretsar på aluminiumbas. Vanliga kiselbaserade IC:n är inte termiskt och mekaniskt stabila menar Pioneer. Trots att försteget väger som några guldtackor har det en enkel uppbyggnad med bara 2 aktiva steg och 2 buffertar per kanal.
Alla toleranser är extremt snäva vilket ger en kanalseparation på nära 100 dB upp till 100 mHz! Signal/brus-förhållandet är 87 dB (MM) respektive 105 dB på linjeingångarna.
Det är inte svårt att falla för Pioneer C-7:s tekniska godis. Men när jag väl började att titta på den sidan hade jag ramlat av stolen för länge sedan...


Ljud och musik

Det finns 2 försteg som fått mig att sucka hänfört, som inneburit ett möte med något nytt; Audio Research SP-14 och Pioneer C-7. 14s magi satt i pickup ingången, på 7:an är det CD som får mig att spinna.
MM-ingången på det här försteget är på intet vis dålig, men i mina öron är den väl mysigt go´ och rund. Men CD-ingången, och då helst den balanserade, är mycket bra. Den får Hifi&Musik att harmonisera i högsta grad.
Som musikåtergivare kan jag leva med C-7 utan några större problem. Musiken återges med bra dynamik och mycket energi; en del High End-förstärkare ger all musik en majestätiskt framsusande karaktär som är imponerande i några timmar men visar sig vara odynamisk i längden. Pioneer C-7 är dynamisk och kontrollerad, om än inte lika spralligt som t ex Rotels helt passiva försteg, Det senare har även högre upplösning.
Den rytmiska tajmingen är god; om det svänger om inspelningen och resten av anläggningen är musikalisk så är det här mycket bra, Ivor.
Som hifiapparat är det här en ännu mer imponerande pjäs. Den är tyst. Den är ren. Klangen är behagligt fyllig, med ett magiskt skimrande mellanregister som har samma kroppskänsla som normalt bara rörförsteg presterar. Men utan några som helst färgningar.
Diskanten är mycket bra, luft utan kyla. Alla detaljer finns där uppe utan att överbetonas. Det låter aldrig hifi om Pioneer C-7. Aldrig så där imponerande dyrt att det bara går att spela urtrista audiofilskivor. Visst blir det magiskt med Reference Recordings HDCD-sampler, men jag får lika mycket gåshud av Johnny Cashs klassiker "At San Quentin"!.
Men det är två parametrar som verkligen får mig att rysa. Först och främst basåtergivningen. Det finns försteg som har torrare och stramare bas. Men Pioneer har lyckats kombinera en fyllig bas med hög analytisk förmåga, de egenskaperna brukar normalt utesluta varandra. C-7:ans basfundament är bergfast med tydlig textur.
Den andra rysaren är ljudbilden. De flesta andra försteg har en platt eller varje fall trattformig ljudbild i jämförelse. Pioneer C-7 förmår att plock fram lager på lager i äkta stereo inspelning med tydliga djupskillnader långt ut på sidorna. I love it. För mig är diskussionen rör vs transistorförsteg numera ointressant.
Med en mer disciplinerad pickupingång, gärna med MC-trafo eller aktiv förstärkning, och en fjärrkontroll så skulle jag kunna begå brott för att äga en Pioneer C-7. Nu nöjer jag mig med att planera kriminella handlingar.


Släkten är värst

Som audiofil är det frustrerande att Pioneer förmår att få till ett försteg av den här kalibern. Men en ledtråd är att när utvecklingsarbetet startade var Kimihiko Sugano chef för Pioneers High End-avdelning.
Klingar efternamnet bekant? Fadern heter Yosiki Sugano, Koetsu-pickupernas skapare. Och med tanke på att Sr använder Jr:s lyssningsrum regelbundet så var det väl 17 om inte resultatet skulle bli i särklass. Om det blir något ännu vassare försteg med beteckningen C-8 vet jag inte.
Det finns ett antal audiofila "sanningar"; bl a att engelsmännen är oslagbara på att göra mid-fi, medan USA ligger i en egen division när det gäller high end-förstärkare. Glöm det.
Tyvärr finns det ca 60.000 skäl att inte det här blir en storsäljare. Men varför räcker inte så mycket pengar till en fjärrkontroll? Och varför är Pioneer C-7 tillverkad i Taiwan?"

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/16 :  20:00:25  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Bra skrivet Olle!

Mästaren tillbaks och gör hifi&Musik till den tidningen den var en gång i tiden!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/04/16 :  20:05:36  Show Profile Send geldis a Private Message
Något av det bästa jag läst på detta forum Io, otroligt vilken kunskap och förmåga att förmedla kunskap och intryck!

Är inte inresserad av C 7 men skulle till varje pris vilja lyssna på ett om det gavs tillfälle.
mvh

geldis
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2004/04/16 :  21:35:49  Show Profile Send Io a Private Message
Tack för de vänliga orden! :-)

Glömde att säga att artikeln är från 1993. Och att jag har copyrighten på den, så det är helt OK att jag lägger ut den.

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/04/16 :  21:50:42  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Hej!

Jag hittade på Ultimate Sound & Music AB:s hemsida http://www.ultimate.se/shop/ under "fynd" och "förstärkare" nedanstående. De säljer paketet Pioneer Exclusive C7+M7 (alltså försteg + 2 effektförstärkare om jag förstår saken rätt...) för 109.900:- (ord pris 270.000:-). Låter onekligen som ett bra pris! Där finns bild och allt samt länk där man kan ladda ner PDF-fil.

"Här erbjuder vi något av de mest eftertraktade High Endförstärkarna på marknaden de senaste åren. Endast några få exemplar sålda i Europa. Bland annat var Hifi&Musik lyriska när de testade denna kombination för några år sedan. Först till kvarn gäller.

Ladda hem Pioneers egna 12-sidiga broschyr i PDF-format (version 5.0). Observera att texten i broschyren är på japanska men att den innehåller en del läckra bilder. Filen är 2 MB stor. » Ladda ner «"

När man (eller personer som provlyssnat snarare...) talar lyriskt över förstäkare av den här kalibern undrar jag bara hur de står sig i jämförelse med "no-limit förstärkare" av andra fabrikat. Det är ju inte ofta fackpressen får till tester av t.ex. 5 olika försteg i 100 kkr klassen...



"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/04/16 :  22:36:08  Show Profile Send Anton a Private Message
Hittade ett test på C7/M6 i H&M nr 8 1992.
Försteget (och även slutsteget) beskrivs verkligen i lyriska termer i en utförlig artikel. Då, 1992, var priset på C7 40kkr.

Så kan du lägga vantarna på ett sådant så...!

/A
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/16 :  22:42:10  Show Profile Send eliot a Private Message
Varför betala sådana priser ?
Här finns den för 22´000kr : http://www.simplyblack.net/english/english_butiken/pionneer_excl.htm

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/04/17 :  00:12:44  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Pioneer Exclusive säljs tydligen fortfarande i Japan. Försteget verkar vara det samma, medan slutsteget numer är ett stereosteg på 2x60 watt med namn M8. Gamla M7 var monoblock.
Även högtalare finnes under Exclusivelinjen.

http://www.pioneer.co.jp/exclusive/examp.html

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000