HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på vinylsvarv önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/04/14 :  20:36:14  Show Profile Send karvid a Private Message
Hej forum,
jag funderar på att uppgradera min svarv.
Det finns en hel del begagnat till salu till rimliga pengar (under 10,000:-).
T.ex Ariston RD-40, Rega P3, Rega P25, Thoréns olika modeller, Linn LP12 m.fl.
Kan någon klassas som "bäst" av alla modeller på marknaden, vad skall man söka efter?

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2004/04/14 20:37:11

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/04/14 :  21:43:11  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Rega P25 äger jag själv och den kan jag rekomendera varmt... har hört folk säga att den ska låta bättre än P9 till och med.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/14 :  22:32:46  Show Profile Send Margaux a Private Message
En gammal enkel Linn LP12 i basutförande är inte den modernaste och kanske inte heller per krona den bästa.

Dock är den vacker och du får tillbaka varenda krona - snabbt.

Gjutet köp då du kan sälja den om du inte är nöjd. Det ÄR världens mest klassiska skivspelare. Jag har aldrig haft någon men om jag skulle köpa en begagnad under 10 så skulle det bli en sådan.

Det finns säkert massor med kunskap här på forumet om vilken spelare som låter bäst per krona.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/04/14 :  22:46:32  Show Profile Send bebop a Private Message
Mitt tips till dig (för dom pengar Du anger) är att prova Rega 25, som är utgående modell, vilken Du bör kunna få till ett bra pris. Om Du inte hittar en sådan butik kan jag hjälpa dig med telefonnummer. Se till att Du får RB600 armen. Den ger dig större flexibilitet då Du kan uppgradera till MC-pickuper om Du nu tänkt dig att börja med en billigare MM-pickup. Jag, i likhet med ett antal skribenter i bl a HiFi+ varnar lite för MC-pickuper i de billigare RB250 och RB300-armarna. Det låter inte illa, men Du får inte ut hela potentialen som lite dyrare MC-pickuper normalt kan presentera.

Tips nummer 2 är Nottingham Horizon. En fantastisk skivspelare som är utrustad med en Rega-arm (tror det är RB250). Spelar utmärkt med t.ex. Sumikos Blue Point MC-pickup (högnivå). Om jag inte missminner mig så kostar Horizon strax under 10.000.

Skillnaden mellan de två är att Rega låter lite lättare om foten. Lite ljusare om Du så vill med fin upplösning. Nottingham låter lite kraftfullare och mustigare. Personligen föredrar jag Nottinghams spelstil, men det är en smaksak.

Kolla även in Clearaudios nya budgetspelare. Jag har inte hört den, men det skrivs bra om den i bl a nyaste HiFi-musik.

Det hetaste tipset är slutligen att prova dig fram.

mvh


"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/04/14 :  22:55:47  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tycker definitivt att du ska kolla in gamla Thorens-spelare.. De jag har hört, (TD 125,150,155,160,165) har alla låtit bra... Tror att jag har fått med alla nu .. utan att ha lagt till någon som inte finns Har passerat en del sånna spelare genom mitt föräldrahem..

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/04/14 :  23:00:43  Show Profile Send karvid a Private Message
bebop
I tipset Rega P25 varnar du för RB250 för MC-pickup, medans du i fallet Nottingham Horizon rekommenderar denna kombination. Betyder det att Nottingham med RB600-arm vore att föredra?

Ursäkta okunskapen, men vad skulle en Nottingham kosta begagnad och finns de begagnade? Bilder?

Ibland ser man spelare med bl.a SME-armar, är alla spelare möjliga att uppgradera med annan arm?


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2004/04/14 23:01:52
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/04/14 :  23:12:14  Show Profile Send Daniel a Private Message
Jag håller med bebop. Rega låter lite ljusare än många andra. Jag har hört alla Rega modeller utom de nya P5 och P7. Jag tycker inte att P25 är bättre än P9, har hört dem sida vid sida med samma puppa. Dessutom så håller inte Rega hastigheten. De går lite fort, utom P9. LP12 är ett säkert kort, kräver en hel del justeringar bara. Clearaudio är bra men lite själlösa i mina öron, mer hifi helt enkelt. Jag skulle också köpt en Nottingham Horizon, har själv storebror Spacedeck, som är fantastisk. Nottingham spelarna svänger, har bra kropp och perspektiv och kräver väldigt lite av användaren. Dessutom blev Horizon utnämnd till "best analogue component of the year" i TAS, om det betyder något. Det sitter en Rega RB250 på Horizon. Jag skulle uppgradera direkt till en Nottingam Interspace arm eller "hotta" upp RB250 med bättre kablar. Om du köper beg. se till att lager och tonarmslager är ok. Du kan utan problem köra en MC-puppa i en "hottad" Rega arm. Dynavector skall vara kanon till Nottingham. Men även Benz funkar kanon.

Lycka till!

P.S. Det finns ingen spelare som uppfyller kravet bäst/krona. Det handlar om tycke och smak. Försök att provlyssna och se vad du gillar innan du slår till.
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/04/14 :  23:19:14  Show Profile Send Daniel a Private Message
Nästan alla spelare kan man byta arm på.

bild på Horizon

http://www.vinylbutiken.com/images/art2879.jpg

mer info

http://www.audiophilesystems.com/nottingham/index.htm
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/04/14 :  23:26:02  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Jag kör med Project RPM 9, varför rekommenderar ingen den? En läcker spelare i mitt tycke
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/04/14 :  23:39:11  Show Profile Send karvid a Private Message
Daniel:
"Nottingham spelarna svänger, har bra kropp och perspektiv och kräver väldigt lite av användaren."

Vad avser du med kräver lite av användaren?
Samtliga spelare vi nu talar om är väl helt manuella (har inte ens återgång vid skivans slut), eller har jag missförstått?

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/15 :  01:25:48  Show Profile Send eliot a Private Message
Skivspelare är delikata instrument som kräver omsorg med uppställning/inställning och vissa är mer delikata än andra

Jag har aldrig gillat "svabbel"-chassi a´la LP12 som gungar hit och dit utan föredrar skivspelare som Nottingham m.fl. Tyngre tallrik ger lungnare ljud (inte så nervöst!) och mer dynamik

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/15 :  01:40:29  Show Profile Send Margaux a Private Message
Eliot,

jag håller med dig om svabbel chassi. Men LP12 är ett klassiskt mästerverk som trots allt gör sitt jobb galant.

Kan berätta att skivspelaren som jag håller på att bygga har en VPI-TNT tallrik som väger massor. Lagret och motor fästes just nu i ett enormt granitblock i Finland. Hela spelaren kommer att väga lika mycket som en fotomodell på diet dvs en 20-30 kg.

Jag kan bara inte bestämma mig för tonarm just nu. Vad tycker du om SME V?

EDIT: Stavning

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2004/04/15 01:41:46
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/04/15 :  09:29:21  Show Profile Send Daniel a Private Message
Karvid

Eliot har iofs redan svarat. Men jag menar att man slipper justera upphängning osv. Nottinham är bara att ställa upp och köra. De låter bra direkt ur lådan.

Margaux

SME V är en mycket välklädd och artig farbror. Kontroll men kan ibland vara för artig. Ta en titt på Rega RB 1000, den låter fint, har iofs bara hört den på P9. Eller varför inte kolla in Graham, Triplanar och VPI.

En bild på ditt bygge hade varit kul.
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/04/15 :  10:57:25  Show Profile Send karvid a Private Message
Låter som jag rekommenderas att prova Nottingham's spelare...om jag vill ha varmt, fylligt och detaljrikt ljud. (Mitt mål är att spela jämnt med CD-spelaren i detaljer, men med mer dynamik och spelglädje)

Ingen kommentar kring Ariston RD-40??

Jag använder idag MM pickup (Clearaudio "Virtuoso Wood", 4,400:-kr) som jag blivit rekommenderad, med gott resultat (samt ett Clearaudio Basic RIAA). Hur ä denna jämfört med diverse billigare MC pickuper?

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2004/04/15 11:23:14
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/04/15 :  11:59:17  Show Profile Send Daniel a Private Message
Din Clearaudio puppa är riktigt bra, så den behöver du inte byta innan du slitit ut den. Riaan är också bra för pengarna. Om du senare byter till MC-puppa kan du ju samtidigt titta på en ny riaa. Det finns flera roliga grammofonförstärkare på marknaden. En bättre Cleraudio, Dynavector, Trichord, Tom Evans mm.

Mitt tips är att börja med Grammofon och arm. Om du väljer en Nottingham, eller någon annan utan flytande upphängning, kan du dessutom kolla på en BASE-platta att ställa den på. De gör mycket för ljudet på en grammofon.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/04/15 :  12:50:27  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
karvid: Jag har precis införskaffat en RD-40 och är super nöjd med den, skall bara göra lite mer justeringar. Bla behöver jag höja tonarmen nån mm. Satte på min OM 30 som jag först var tveksam till, men det blev ett helt annat ljud med den skivspelarn än den gammle den satt på.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/15 :  12:54:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28096

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/04/15 :  13:16:08  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Bernt: Ett klipp

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/15 :  13:33:38  Show Profile Send eliot a Private Message
Margaux skrev: "Jag kan bara inte bestämma mig för tonarm just nu. Vad tycker du om SME V?"

Jag har ju inte själv provat utan jag förlitar mig på min "Guru" i Schweiz och han har alltid rekommenderat Breuer. Nu finns ju inte Breuer sedan något år tillbaka men Brinkmann gör en "kopia":



Du kan kontakta Robert ("Robban" på HiFiForum) på info@klubben.net för information och priser.

- När det gäller SME V så har den sina fel och brister som gör att den inte är första val - det finns emellertid knep som gör att man kan få den att låta riktigt bra! Den nya luftlagrade Airline från Kuzma verkar vara mycket bra av tester att dömma - men smakar det så kostar det
- Det är också den tonarm som mest av alla påminner om den jag har själv....då måste den vara bra

Angående klassiska skivspelare så köpte jag förra månaden en Thorens TD124 Mk I i mint kondition - utan tonarm och den tänker jag förse med en tonarm och monopickup. Det blir antingen en Ikeda arm eller en SME 12" samt en monopickup

Mvh,
Sven

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/04/15 :  19:04:14  Show Profile Send karvid a Private Message
HLindgren:
har du jämfört Ariston RD-40'n med några andra spelare?
Är spelaren modifierad på något sätt? Orginal arm?

mvh
Kenneth

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2004/04/15 19:05:24
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/04/15 :  19:09:57  Show Profile Send bebop a Private Message
Karvid svarade:

"I tipset Rega P25 varnar du för RB250 för MC-pickup, medans du i fallet Nottingham Horizon rekommenderar denna kombination. Betyder det att Nottingham med RB600-arm vore att föredra?

Jag avsåg lite dyrare lågnivåkonstruktioner typ Kontrapunkt A eller H där jag tror RB250 kan få lite problem att plocka ut allt. Högnivåarna från Sumiko likställer jag i stort med utmärkta MM-pickuper typ Clearaudios Virtuoso.

I min HiFi-karriär har jag haft både Thoréns 160 med SME 3009 och ADC LF-1. Jag gick vidare till Ariston RD-40. Ingen av dom var dåliga men samtidigt är det så att både skivspelare, armar och pickuper har blivit bättre. Idag kör jag med Spacedeck, Spacearm och Kontrapunkt H. Vare sig Ariston eller en gammal Thoren kan matcha detta idag. Upplösning och dynamik är betydligt bättre idag.

Om jag skulle byta idag, är alltid LINN intressant men priset står inte i relation till priset tycker jag. En fullutrustad LINN kostar trots allt kring 70.000. Jag skulle dock titta lite närmre på Avids lilla spelare men med en annan arm än RB250/300.

Tiden står inte stilla, inte ens med skivspelare. Jag är helt säker på att DU är värd lite mer nysatsning.

Project PR-9 nämndes av någon. Mycket prisvärt, men jag tycker dom är lite konturlösa i ljudet. Det finns bättre till samma peng.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

schull
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/04/15 :  20:16:19  Show Profile Send schull a Private Message
Det fins en Linn axis !!!Till salu för 3000 kr,, har jag sett.... Ett klipp skulle köpa den själv om jag hadde pengar... Har själv jämfört den mot en Lp12 flera gånger under 2 års tid
det är inte mycket som skiljer!!!!
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/04/15 :  21:14:15  Show Profile Send karvid a Private Message
För att summera intrycken:
Det låter som jag skall hålla ögonen öppna efter en lämplig spelare UTAN flytande upphängning, typ en Nottingham eller liknande med en "bra" arm.
Detta borde kunna ge den uppgradering jag söker (en uppgradering skall inte ge marginell skillnad i ljud, jag har ju trots allt hyffsat ljud idag).
Kan jag hitta en begagnad bör det kunna bli prisvärt.

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2004/04/15 21:18:44
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/15 :  21:52:27  Show Profile Send eliot a Private Message
Man har överlag lämnat flytande upphängning eftersom det är mycket dyrt om man vill göra det rätt. Jag har själv flytande upphängning där skivtallriken väger 11kg och på den nivån är det mer smaksak

Problemet med flytande upphängning är att en tung tonarm kan få den flytande upphängningen att "kantra" - det måste i princip finnas en motvikt som kompenserar tonarmens vikt och så ändras fjädringsegenskaperna beroende på vikt mm

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/04/15 :  21:59:11  Show Profile Send karvid a Private Message
eliot
Tack, den förklaringen gör att "bitarna" faller på plats!

Man måste dock utan flytande upphängning ha spelaren placerad på väl avdämpat underlag. Vad används idag som är prisvärt?

Har dessa spelare fasta hastighetslägen för 33 resp. 45 rpm?

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2004/04/15 22:09:06
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/04/15 :  22:18:13  Show Profile Send bebop a Private Message
Jag har min Spacedeck på det medföljande underlaget som är ca 5-6 cm tjockt och tungt som f-n. Detta i sin tur står på IKEA-lack-bord, som jag fortfarande håller som ett av de bästa underlagen. Jag har dessutom provat att lägga till ytterligare diverse type Base-plattor och liknande. Jag och mina hifi-vänner kan inte säga att det tillförde något.

Ett litet tips:

1. Köp ett IKEA-lackbord eller liknande.
2. Gå till bygghandeln och få utsågat ett antal identiska HDF-skivor eller plywood så att De tillsammans blir 6-7 cm.
3. Limma ihop skivorna
4. Skaffa ett gäng sorbotanfötter (annonseras i nästan varje High Fidelity nummer) som Du sätter mellan din nya stumma platta (3 eller 4 stycken. Dessa är bättre än spikes.
5. Gå till en billackerare om Du vill ha dom extra snygga. (Om Du köper Horizon kan Du kombinera färgerna kanonsnyggt.)

Ett annat alternativ, som skulle kunna funka, är att beställa en högglanspolerad granitskiva hos ett stensliperi. Kan dock bli dyrt, såvida dom inte har lite budgetstenar.


"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000