HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Proac frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/04/14 :  20:19:44  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Är nu nästan klar med mina kloner och har haft lådorna på fräsning hos den lokala snickaren(foto kommer snart). Dock så är försänkningen för elementflänsen precis de 4 mm som ritningen säger vilket innebär att om jag sätter tätningsmaterial under elementflänsen så kommer elementet att sticka fram lika mycket som tätningen är tjock.
Hur göra ?
Köra utan tätning ?
Skaffa världens tunnaste tätning vilken är detta i så fall?
Använda gunmmitätningen jag har och låta elementen sticka upp 1 mm ?
Fråga nr 2
Hur kopplas elementen så att fasen blir rätt dvs hur ser +/- markeringarna ut på elementen ?

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/04/14 :  20:59:47  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag sitter också o funderar över samma sak, kan ett tunt lager silicon i försänkningen funka bra som tätning?
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2004/04/14 :  21:21:49  Show Profile Send secanbj a Private Message
Brukar det inte vara en liten röd prick vid det kontaktstift som är + på högtalaren?

/Anders
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/04/14 :  21:33:10  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Fräsningen och elementet är plana. Om man lägger dit ett lager silikon riskerar då inte man att det inte blir helt plant och därmed tätar sämre än utan tätning ?
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/04/14 :  21:42:03  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag röstar för ett tunt lager silikon.

No hay banda!!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/14 :  22:32:55  Show Profile Send edison a Private Message
Lägger man silikonet så det inte blir något "glapp" i strängen runt elementöppningen lär det inte bli nåt strul, såvida man inte lägger väldigt tjockt på ett ställe förstås, men DET gör man väl inte ? ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/04/15 :  18:11:56  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Menar du spalten mellan omkretsen på flænsen och baffeln ?
hmm det kan bli svårt att ta bort elementet igen.
Ett tunt papper kanske ær en bra tætning.
i analogi med topplockspackning
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/04/15 :  18:37:23  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det går ju alltid att klä in elementet med glad-pack, ha på ett mm-tjockt lager silikon och så trycka ( ev skruva ) fast elementet.
När silikonet stelnat färdigt lossas elementet. Förmodligen vill plastfilmen sitta fast lite i silikonet, så man får dra av detta försiktigt. Värdens tunnaste silikontätning!
Borde funka lika bra med alu-folie egentligen trots att den veckar sig mer.
Jag har aldrig gjort så här på en högtalare, men på båtar fungerar det bra.

Det enklaste är förstås att köra så det ryker och limma fast elementet med silikon, men då kan det bli mycket svårt att få bort elementet.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000