Author |
Topic |
|
joka
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 12:59:46
|
Halloj Jag är en ny medlem i HifiForum som snokat runt ett tag och läst alla suveräna tips, och kollat in de fantastiska byggen och system som finns ute i landet. Nu undrar jag om ni kan tänkas dela lite av er erfarenhet med en "newbie"?
Jag står inför en allvarlig fundering. Målet är att äga en "riktigt, riktigt bra" aktiv sub. Som matchar mina B&W Nautilus 805... Ska jag bygga en eller köpa färdigt? Jag har inte byggt högtalare förr, men jag är i övrigt mycket duktig på hobbysnickerier och övrigt pulande, så anta att just byggbiten är löst. Det jag skulle vilja veta är hur hemmabyggen/komponenter förhåller sig till kommerciella prytlar.
Ursäkta de "öppna frågorna" nedan, men det är väl bäst att lägga korten på bordet och visa nivån med en gång.
Vilket(a) element bör jag välja? Om jag ger mig i kast med detta har jag nog tänkt mig att köpa ett färdigt delningsfilter/förstärkarmodul... Vilket ska jag välja?
Och som avslutning - igen, om man jämför de ovanstående delarna, med kommerciella färdig tillverkade basar- ungefär var landar man i kvalitet - jämfört märken el. priser.
mvh /jouni |
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 13:01:21
|
Skulle man kunna få ställa 10'000krsfrågan?
Vilken budget handlar det om?
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
joka
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 13:27:55
|
Jag tänkte försöka klara mig på runt 10000kr +/- nån tusenlapp för ett hemmabygge, och väger detta mot ifall det är motiverat att ge sig på ett bygge eller om det når upp till kvalitet runt mellan B&W ASW700 http://hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|174|174|4417|pdetail till B&W ASW800 en http://hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|174|174|845|pdetail
Som ytterligare "parameter" bör tilläggas att jag tycker om att bygga -hobbymässigt- saker... Men om man satsar tio lök så bör det vara ett gott utbyte av det också... |
|
|
Audio Nicke
Member
306 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 13:46:47
|
Hej och välkommen joka
Vågar jag komma med ett förslag en http://www.d-s-t.com/scs/data/26w_8861t00a.htm Jag har lillebor till denna (8"aren) och den låter mycket najs. Det är väll klart att du skall ha en välvd låda till den ala BoW, De går fint att lösa med ett marix skelett och skårad mdf i minst två lager utan på. Kolla gärna på BoWs hemsida där de snällt nog gett en beskrivning på hur matrixen kan se ut
Sen skall man ju ha aktiv delning så du kan få rätt delning ner åt. Man kan köpa olika varianter som är lite olika i kvalliten. Dock tror jag att Mcz här på forumet kan hjälpa dig få till en bra förstärkare med aktiv delning, fråga honnom vet jag Du kan välja mellen minst tre varianter av lådor, Basreflex, Slavbas, Sluten. Vad du välljer här är mer avhängt på hur du vill att subben skall prestera neråt.
En viktig tanke är dock vad den skall användas till? Då tänker jag musik subb lr Bioknuff. Den jag beskrev är mer en musik subb.
Gick själv i dessa tankar för ett tag sedan men de fick stiga åt sidan tillförmån för mina Amati kloner som jag håller på med
Lycka till
/N |
Stavar som en kratta bara så ni vet;-)) /Nicke |
|
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 13:57:37
|
vill du köra med två subbar kan kanske Peerless XLS10" + slav vara något och komplettera med exempelvis RILA 5000 tror jag det heter eller MDS ph200 (sorry, inget bra val då det sitter ett HPXO vid 30hz integrerat i steget å det är ju inge kul. eller hur!??landar väl en par hundralappar under 5kkr per"styck". det här alternativet är kanske inte DET bästa men nog ett utav de mer estetiska(småååååå lådor runt 25Liter beroende på avstämning) Lätt att sälja in hos den bättre hälften. Ska du ha 1 sub i den prisklassen skall jag varken råda bu eller bä då jag inte granskat utbudet i det segmentet men helt klart tror jag vi börjar titta på lite bättre stärkare/XO och givetvis ett något bättre element, men PERSONLIGEN tror jag man hämtar hem flest poäng på stärkar/XO-sidan här..
(du kommer nog snart å märka att det här rådet inte är någon exotisk idé jag kommit på om du letar lite här i forumet..ang elementval asså)
MY 2 CENTS!!!!!
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
Edited by - jonsson on 2004/04/13 14:02:34 |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 14:05:13
|
2st XLS 10:or i 60 liters sluten låda. Detta bakar du ihop med ett Hypex HS500. voila = 11.000kr och såklart kan du få lite rabatt
Men sen är jag ju inte direkt opartisk heller |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
|
|
joka
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 14:44:59
|
Supertack för tipsen... hmmm.... Jag ska fundera lite mer. Men jag tolkar det som att det inte är "döfött" att meditera om ett hemmabygge... Bra tips om Matrix stagningen där... Det ska välan inte stickas under stolen med att just den rundade designen har dykt upp i tanken...
Tack för erbjudandet MaxM Det är inte helt omöjligt att jag försöker rendez vouzza i Stockholm och ta mig förbi din butik vad det lider, och om inte annat så kolla in sortiment och bolla lite funderingar. När detta blir av är en annan fråga - men jag är i trakterna om sänder.
/jouni
|
|
|
joka
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 14:47:55
|
Föresten... Går det att få någon skälig gissning till hur bra ett "välbyggt" hemmabygge med de komponenter som föreslås kan jämföras med kommerciella produkter...
/jouni |
|
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 14:57:09
|
. Jag kan inte uttrycka mig om kompetensen jämfört med kommersiellt i denna kalibern...sorry
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
Edited by - jonsson on 2004/04/13 14:58:24 |
|
|
Audio Nicke
Member
306 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 15:00:33
|
Jag har en liten jämförelse i prisklasser som kan vara av intresse att veta Tillverkaren lägger offtast 10-15% av det rekommenderade priset på komponeneterna, detta gäller de flesta vanliga högtlare som görs i hyfsade volymer... Det brukar vara en sysst tummregel för vad en DIY högtalare i olika klasser bör gämföras med.
Bör dock tillägga att tilverkarana oftast får bättre priser på materialet än vad DIY aren får så skillanden kanske inte är mer än 50-60% i verkligheten tillfördel för DIYaren, Dvs 5kkr i delar knaske kan jämföras med 10-20kkr produkter.
/N |
Edited by - Audio Nicke on 2004/04/13 15:12:50 |
|
|
Audio Nicke
Member
306 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 15:15:05
|
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21356
Denna länk kanske kan ge dig lite inspiration. Detta bygge är en "klon" av dina N805 or som jag gjorde för ett tag sedan.
Här kan du se min version av matrix stagning...
/N |
|
|
joka
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 16:20:08
|
Det är helt sanslöst Nicke... Dom är ruggigt snygga! Faktum är att det var efter att ha sett dina kloner som jag fick för mig att börja fundera på att ge mig i kast att bygga själv!
hmmm... Det var ungefär den typen av "mellan tummen och pekfingret" gissning jag var ute efter... Gissade på ungefär det du skriver själv, men det är bra att se att man gissar på en höft lika!
Dom är verkligen superläcker...
/jouni |
|
|
joka
Starting Member
7 Posts |
|
|
Topic |
|