HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Seas diskanter ( filterförslag från Seas 040503)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/13 :  11:39:08  Show Profile Send Nesta a Private Message
Hejsan,

Jag bygger ett par Seas Embla kit där man använder H537 aluminiumdiskanten.
Är sugen på att prova något nytt då jag har haft denna diskant runt 10år i en annan låda!
Har någon här på forumet byggt Embla med andra diskanter
Är nyfiken på 27TFFC ( H881 ). Finns det andra (nyare) som skulle gå att klämma in utan större åverkan på filtret. Ändra motståndsvärdena på dämpningen måste man ju göra.


"Liverpool is my religion, Anfield is my church"

Edited by - Nesta on 2004/05/03 15:16:51

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/13 :  11:51:55  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
H883 är enligt mig en bättre diskant på många sätt.

Vill du inte pröva och byta filterkomponenter? Eller du kanske redan har bra grejor?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/13 :  15:02:12  Show Profile Send Nesta a Private Message
Jag kan ju ändra i filtret om det skulle krävas,men har ej någon mätutrustning så helst vill jag att den nya diskanten kräver så lite ändringar som möjligt gentemot de gamla.
Och så ska de passa i samma försänkning som H537 ( samma diameter).
Är det någon som vet eller har provat(mätt) och är nöjd med en annan diskant i Emblan

Jag har införskaffat komponenter till orginalfiltret. Foliespolar, Mcap-kondingar och mundorf-motstånd.

"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2004/04/13 :  15:19:08  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Eftersom din låda verkar ha en lutande baffel, medan Embla inte har det så måste du väl designa nytt filter?

Dina element kommer inte att spela i fas vid delningsfrekvensen annars och frekvensgången kommer inte att bli lika rak som Emblas.
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/13 :  15:45:07  Show Profile Send Nesta a Private Message
Jo den lutar 9 grader. Har Seas optimerat filtret och fasen för montering i rak baffel?
Tanken med lutningen var att få bas och diskant i linje med varandras akustiska centrum.
Tror du det blir stor skillnad ljudmässigt om baffeln lutar eller inte lutar?
I värsta fall får jag väl luta lådan lite framåt

"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2004/04/13 :  16:13:45  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Tja, som jag förstått Embla så har den inte lutad baffel. Det innebär att man tagit hänsym till detta i filtret och delat elementen så att de spelar i fas med förskutet akustiskt centrum vid delningsfrekvensen (antar jag eftersom allt annat vore väldigt konstigt, dvs att Seas själva inte kan designa högtalare).

Mitt tips till dig är inte att luta lådan, lådan är det som gör dina högtalare speciella och snygga, utan, om du inte har mätmöjlighet och kan skapa egna filter, istället hitta ett filter för en högtalare med elementens akustiska centrum i linje och se om du kan använda de elementen och filtren i dina högtalare. Du ville ju byta diskant - nu har du möjlighet. Jag skall kolla lite snabbt....
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2004/04/13 :  16:24:01  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Jag kollade lite på Tony Gees hemsida, han bygger ofta time-aligned.

Kanske kan du använda topp-delen av denna?
http://home.hetnet.nl/~geenius/Andromeda.html

Eller denna, jag har ingen koll på lådvolymen i dina byggen?
http://home.hetnet.nl/~geenius/Tempo.html

Detta är en 2,5 vägare, men du kanske kan använda de övre 2 så att säga, dvs midbas och diskant?
http://home.hetnet.nl/~geenius/Auriga.html

Säkert finns många fler byggen som är time-aligned, kanske med exakt dina element.
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2004/04/13 :  16:34:03  Show Profile Send Revisorn a Private Message
En ännu bättre idé kan vara att fråga om någon på forumet har mätningar på dessa element (de är väl bland de vanligare) och se om du kan få hjälp med överföringsfunktionen med elementens centrum i linje. Ekpeng, Nagref mfl torde ha utrustning/programvara för detta.
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/13 :  20:47:03  Show Profile Send Nesta a Private Message
Tony Gees sida har jag varit inne och kikat på ofta. Verkligen fina högtalare som han konstruerar. Var nära att bygga ett par Proteus för en tid sedan men tyvärr så tillåter inte ekonomin så mycket just nu. ( Arbetslös,barn,tjej på högskola ger inte mycket i kassan)
Därför funderade jag på att skifta diskant på "enklaste" sätt då mina är lite slitna.
Har för mig att någon har byggt en Embla med H881 och bara ändrat motståndsvärde på dämpningen och varit jättenöjd. Kanske H883 funkar lika bra eller bättre?
Lådorna är ju just nu på lackering och passar endast P17REX och H537 plus alla seasmodeller med samma diameter. Lådan är på ca 12 liter med element ,stag, rör och lite bitumen på sidorna.
Då lacken är lagd är det väl trixit att fräsa ut för större element? Alternativet är att bygga nya lådor men det blir inte av på ett tag. Får nog luta lådorna lite framåt på något "snyggt" sätt.2
Tack en då för dina bra förslag Revisorn!

"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/13 :  21:33:28  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
revisorn- Är det inte mkt komplicerat att fasjustera ett par element med filtret?

Har du något schema på filtret?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/13 :  22:06:56  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Med H881 får du ett mjukare och lenare ljud. Med H883 får du som nu men med många viktiga parametrar förbättrade.

Har någon tryckt in H881 och det lät bra så kommer inte H883 låta sämre, bara annorlunda.

Diametern är densamma.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/14 :  01:19:46  Show Profile Send Nesta a Private Message
här är en länk till seas hemsida med ritningar till embla.
http://www.seas.no/vintage%20kits.htm

"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2004/04/14 :  07:58:31  Show Profile Send Revisorn a Private Message
quote:
revisorn- Är det inte mkt komplicerat att fasjustera ett par element med filtret?


Om man har frekvens och fasgång för resp element som är uppmätta i en liknande baffel som de skall användas i, så handlar det mest om en mindre justering, vilken man kan göra i något av alla de program som finns (lsp lab osv). Justeringen betyder oftast ett mindre byte av delningsfrekvens, dvs några nya delningsfiltervärden - inte så dyrt.

Nesta: ok-tack, hoppas jag inte sabbar din nattsömn. Testa med Embla-filtret i orginal -kanske funkar det bra ändå? Ett annat tips är att skriva till Seas och fråga, kanske har de redan tagit fram ett filter för p17 och h537 för en löptidskorrigerad låda. Inte alls omöjligt. Dina lådor är bland det snyggaste jag sett, i vilken färg skall de lackas?
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/14 :  08:57:23  Show Profile Send Nesta a Private Message
Färgen blir mörkbrun metallic eller Bisonbraun met från Mercedes
Jag skickar ett mail till Seas och får se vad de säger.
Finns det frekvens och impedanskurvor till dessa element som man kan ladda ner någonstans.
Var in på FRD Consortium för ett tag sedan då fanns det ej till dem då.

"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2004/04/14 :  09:00:36  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Mercedes - självklart!
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/14 :  09:20:28  Show Profile Send Nesta a Private Message
Lite nervös är jag allt - tänk om det inte ser bra ut. Har ej fått dem än men de borde bli klar den här veckan.
Jag lånade hem en hel pärm med färgprover till bilar från färgtema. Nackdelen är att färgprovet är så liten att det är svårt att avgöra hur slutresultatet ser ut.

"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/14 :  15:46:11  Show Profile Send Nesta a Private Message
Vad tror ni om H1212 och H1189
Speciellt H1189 ser bra ut på spec.
MaxMartin: Såg ej dessa på Hifikits hemsida. Vart får jag tag på dem?
Är det någon som har provat dessa element ( speciellt H1189 )?

"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/14 :  16:27:44  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Ska du ha element som inte vi har hemma får du sno dig på då det ligger en beställning hos SEAS nu!

Maila hit info@hifikit.se eller ring och prata med Stefan.

Du får diskanterna om ca 6 veckor.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/04/14 16:28:24
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/14 :  20:45:27  Show Profile Send Nesta a Private Message
Oops! då kanske man borde göra en beställning direkt!!
Det lutar åt ett par H1189 som har fått rosor på Madisoundforumet och dessutom, enligt folk(s) på det forumet, var en direkt drop in för H881.
Ligger dem runt 400 riksdaler/st som de andra standard line diskanterna?

"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/15 :  22:20:48  Show Profile Send Nesta a Private Message
MaxMartin: Jag skickade ett mail till Hifikit med en beställning på ett par H1189. Hoppas bara att jag hann med beställningen till Seas.
När jag nämner Seas så måste jag berätta att jag skickade ett mail till dem och fick svar från Bjorn Borja som har konstruerat Embla!
Jag är tveksam att lägga ut hans text på ett forum , vet ej om det är ok att göra så?
Men så här skrev han:

Hei Magnus,

Jeg er meget imponert over formgivning or konstruksjon av kabinettene. De
har forutsetninger for å gi topp lydkvalitet.

Delefilteret i Embla er meget tolerant mht. til valg av diskantenhet. Jeg
vil ikke utelukke noen av de 4 typene du nevner.
En justering av seriemotstanden på 5.6 Ohm for å oppnå passende klangbalanse
vil i de fleste fall kunne gi et tilfredsstillende resultat.
Jeg ønsker deg lykke til med eksperimentene og tror bestemt at du kan få
frem et par meget gode høyttalere.

Med vennlig hilsen,

SEAS Fabrikker AS,

Bjørn Børja

Verkligen bra att de tar sig tid att svara!
Det verkar som om filtret är ganska tolerant vid ett diskantbyte.Dock sa han ingenting om baffelns lutning...jag provar att spela in H1189 ( om jag nu fick den ) ett tag och om jag behöver så justerar jag motståndsvärdet.

Tack för all input!

"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/15 :  23:43:58  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
revisorn- ok!

Men då om du ändå ska byta diskant så kanske inte den beter sig, fasmässigt, som den andra diskanten och då kanske bara kan stopåpa in de nya elementen i din låda och hoppas att det låter bra! Annars får du väl helt enkelt experimentera dig fram!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/16 :  01:44:48  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har då aldrig hört nått sånt som revisorn säger. Gör du som SEAS säger, dom har gott om erfarenhet.

Jag har inte hört nått om din beställning men jag kollar med killarna och så ser vi om dom kommer med *hoppas*

Jag hör av mig igen...

Ja, priset skall ligga runt det du säger. Jag har själv beställt åt mig ett par gånger och det vara samma som motsvarand i katalogen.

Vi tar inget extra i frakt osv om man beställer elementen samtidigt som det andra vi ebställer, värre om man bara vill ha två diskanter...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2004/04/16 :  09:38:12  Show Profile Send Revisorn a Private Message
quote:
Men då om du ändå ska byta diskant så kanske inte den beter sig, fasmässigt, som den andra diskanten och då kanske bara kan stopåpa in de nya elementen i din låda och hoppas att det låter bra! Annars får du väl helt enkelt experimentera dig fram!


Emblas filter är framräknat för P17 och H537. Att sedan SEAS inte "utelokker" andra element är inte samma sak som att de fungerar lika bra. Man kan förstås alltid testa med de självkritiska öronen utfällda.

quote:
Jag har då aldrig hört nått sånt som revisorn säger. Gör du som SEAS säger, dom har gott om erfarenhet.


Alla seriösa filter är framtagna för specifik placering av specifika element på specifik baffel. Har du aldrig hört talas om det Max? jag tycker det vore schysst om Hifi-kit kunde ta H537 orna i inbyte om Nesta byter till annan modell.

Att ta ett färdigt filter och byta baffelplacering och element KAN ge ett acceptabelt resultat, men det kan också gå helt fel. Nu tror jag iofs att flera av SEAS elementen är ganska utbytbara, så chansen att detta funkar är ganska stor. Däremot är jag mer tveksam till förskjutningen i djupled, om du tänkt att ha diskanten i öronhöjd dvs.
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/16 :  10:27:29  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Kan inte göra annat än att instämma med Revisorn. Elementplacering i såväl höjd-, sid- och djupled spelar roll för hur filtret summerar, där den dominerande är förskjutningen i djupled. Detta är något man måste ta hänsyn till vid konstruktion av filter, är förvånad att du inte känner till detta MaxMartin.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/16 :  11:10:09  Show Profile Send Nesta a Private Message
Jag skulle kunna titta på ett nytt filter till mina lådor ändå med utgångspunkt från orginalfiltret. Det blir iallafall lärorikt hoppas jag . Har bara lekt med textboksfilter förut.
Det går att lyssna på dem men särskilt bra blir det inte.
Problemet är att få tag på filer med frekvensgång, fas och impedanskurvor till elementen!
Har lekt lite med lspcad demo och det verkar vara ett bra prgram.
Vet nån här vart det finns filer att hämta hem?

"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/16 :  12:03:49  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Nesta, de filer du frågar efter är specifika för din högtalare och dess form. Därför behöver du mäta upp elementen monterade i din låda för att kunna simulera ett filter realistiskt.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000