HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Säljes
 Yamaha - Active servo högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Terna
Member

195 Posts

Posted - 2004/04/12 :  14:32:43  Show Profile Send Terna a Private Message
Yamaha Active Servo högtalare

Respektive högtalare är bestyckad med 4st 4" baselement samt en silkesdome-diskant. Bottenplattan går att skurva bort om man istället önskar väggmontera högtalaren. På baksidan finns ett "nyckelhål" för detta ändamål. De väger några kilo så det krävs en ganska rejäl skruv... Prisidé: 2200kr, vilket borde vara ganska billigt med tanke på vad 8 styck 4" basar samt 2 styck silkesdome av vettigt fabrikat/klass kostar som lösa element.



Edited by - Terna on 2004/08/12 22:35:01

nokia
Member

145 Posts

Posted - 2004/05/12 :  23:22:24  Show Profile Send nokia a Private Message
Vad är de för mått på dom? Höjd å bredd..


Go to Top of Page

Terna
Member

195 Posts

Posted - 2004/05/12 :  23:39:23  Show Profile Send Terna a Private Message
Nokia, måtten är:
H: 50cm + 2,5cm om bottenplattan monteras.
B: 29,5cm

mvh T
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/06/03 :  16:42:10  Show Profile Send Larsen a Private Message
Behövdes det inte, om jag inte minns fel, en speciell Yamaha förstärkare där man anslöt en modul just för aktuell högtalarmodell för att dessa högtalare ska fungera med "servot"? Funkade även utan den stärkaren, men med minskad djupbas. Lyssnade på en variant av dessa för många år sedan och tyckte då den var ok.
Med tanke på priset antar jag att det bara är högtalarna du säljer.
Diskret sak att hänga på väggen.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2004/06/03 16:56:15
Go to Top of Page

Terna
Member

195 Posts

Posted - 2004/06/04 :  11:04:16  Show Profile Send Terna a Private Message
Larsen, det stämmer. Active-servo funktionen genereras mha en dosa (typ cartridge) som man stoppar in i förstärkaren. Den ger mycket riktigt mer djupbas.
Funkar dock fint även utan. Har p.g.a. den fördelaktiga storleken kört dem som surround ett längre tag samt även som multimedia-högtalare. Bra att kunna höra hur det låter när man kör över gamla kassett / lp till datorn o "tvättar" med DART eller Steinberg Clean etc. :-)
Det är högtalarna jag säljer, fick inte ens med någon cartridge då jag köpte dem. (Hade heller inget behov av någon eftersom jag inte har/hade Yamaha-stärkaren...)

mvh T
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2004/07/08 :  12:09:58  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Uppsatta på väggen borde de väl vara helt OK som bakkanaler i en hembio? Kan du försöka att beskriva ljudkaraktären på dem?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Terna
Member

195 Posts

Posted - 2004/07/08 :  22:33:09  Show Profile Send Terna a Private Message
Audiovector, det är just bakkanaler i hemmabio de har tjänstgjort som! ;-)

En mycket tydlig och klar ljudbild, oförskämt bra för att ha som bakkanaler. Med en HiFi-sub skulle dessa låta hur ljuvt som helst även som framkanaler. Men de är onekligen lättplacerade på väggen bakom soffan! :-) Svårt att beskriva ljudkaraktären mer ingående. Mellanregister o diskant är mycket tydligt och rent. I det frekvensområdet kan de gott mäta dem med JBL K2 som jag hade innan, men precis som med K2 måste du som lyssnare sitta på centimetern rätt i förhållande till högtalarna för att njuta. Och då njuter man eller iaf blir förvånad över vad dessa skapelser åstadkommer!

mvh T
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000