HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Coltrane är beställd nu
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/19 :  20:14:27  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har lyssnat en del på Coltrane nu med välinspelade förstärkare och dom är helt sanslöst rena i ljudet. Satt hos Leif i tisdags kväll och lyssnade igenom en hel del olika typer av musik och jag har hört en hel del olika anläggningar men Coltrane slår dom allihop.
Ljudet är, till skillnad från vad vi hörde på mässan med slutsteg som tyvärr inte hann spelas in ordentligt betydligt mer lättflytande och högtalarna är helt borta i ljudbilden. MDFprototyperna som jag har lyssnat på en hel del sedan i februari släppte aldrig loss från ljudet på samma sätt som dom färdiga kolfiberlådorna.
Och frekvensgången är helt otrolig med uppmätta -5db vid 16 Hz. och uppåt -3db vid 100 kHz. Och alla Hertzena är rena utan hörbar distorsion. Inget muller i lågbasen som det blir med en högtalare som har en del av andra och tredjetonsdistorsion utan så rent att man kan höra grundtonen på ett sätt som jag aldrig har hört förut.
En jämförelse med tex. Avalon Eidolon Diamond som har en 11tums Etonbas. Den kommer inte i närheten av detta. Leif Olofsson har förövrigt testat med Etonelementet i utvecklingsarbetet med Coltrane, men föredrog dom dyrare och bättre Thiel&Partnerslementen som sitter i Coltrane. Frugan har godkänt köpet både utseendemässigt och ljudmässigt. Jag får hem dom preliminärt i Januari, och får försöka att leva med mitt som det nu känns "fattiga" ljud tills dess.
Tidigare när jag hörde prototyperna, så tänkte jag att jag har nog rätt OK ljud hemma ändå. En sub till mina stativare och det blir ett ljud som man kan leva med länge.
Men Coltrane levde upp ordentligt den sista tiden med kolfiberlådorna, Bybeees och lite bättre komponenter i delningsfiltren och har nu dragit ifrån rejält.
En av världens bästa högtalare skulle jag kunna säga om jag hade hört dom alla, men bland dom många som jag har hört så gäller detta, enligt
min mening.
Det blir en lång väntan, men den som väntar på något gott.......




-----------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2002/09/19 :  20:28:04  Show Profile Send Staffan a Private Message
Vilken kringutrustning
användes?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/09/19 :  20:28:59  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
T&P segrar!

Kul att höras! Jag känner att jag verkligen gläds med dig, och även Leif som gjort ett bra jobb!



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

I have this theory, that if we're told we're bad
Then that's the only idea we'll ever have
But maybe if we are surrounded in beauty
Someday we will become what we see...
- Jewel

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/19 :  20:37:01  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Staffan

Vilken kringutrustning
användes?



Advantage S250X slutsteg och Advantage S1 cdspelare med Nordost Valhalla högtalarkablar och Harmonic Tech Magic signalkablar.
Shakti på cdspelaren och JPC2,5 nätkablar till hela anläggningen.
Förövrigt spelade vi utan DAAD tubetraps, som Leif hade använt tidigare i rummet. Han hade sålt dom till Björn och har inte hunnit få hem nya ännu. Så med dom hade det troligtvis varit ännu bättre, hur det nu kan gå till, men det är väl som Timbres valspråk "inget är så bra att det inte kan bli bättre". Det var mindre problem med rumsresonanser nu än med prototyperna pga. att kolfiberlådorna är helt resonansbefriade i basregistret. Renare ljud verkar att ge betydligt mindre problem med rumsresonanser.

-----------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma

Edited by - Jorma on 2002/09/19 22:48:25
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2002/09/19 :  20:39:55  Show Profile Send sopwith a Private Message
Hej

Så bra och klockrent som dom ändå lät under "mäss" förhållanden så kan jag tänka mig att i det egna rummet så låter dom säkert jäv...igt bra,

mvh

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/09/19 :  20:41:17  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Fast jag tror inte att rummet vet nått om hurvida lådrona är resonansdöda eller ej...

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

I have this theory, that if we're told we're bad
Then that's the only idea we'll ever have
But maybe if we are surrounded in beauty
Someday we will become what we see...
- Jewel

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/19 :  20:45:07  Show Profile Send Neodynium a Private Message
[quote]Originally posted by Jorma

Jag har lyssnat en del på Coltrane nu med välinspelade förstärkare och dom är helt sanslöst rena i ljudet. Satt hos Leif i tisdags kväll och lyssnade igenom en hel del olika typer av musik och jag har hört en hel del olika anläggningar men Coltrane slår dom allihop.
Ljudet är, till skillnad från vad vi hörde på mässan med slutsteg som tyvärr inte hann spelas in ordentligt betydligt mer lättflytande och högtalarna är helt borta i ljudbilden. MDFprototyperna som jag har lyssnat på en hel del sedan i februari släppte aldrig loss från ljudet på samma sätt som dom färdiga kolfiberlådorna.
Och frekvensgången är helt otrolig med uppmätta -5db vid 16 Hz. och uppåt -3db vid 100 kHz. Och alla Hertzena är rena utan hörbar distorsion. Inget muller i lågbasen som det blir med en högtalare som har en del av andra och tredjetonsdistorsion utan så rent att man kan höra grundtonen på ett sätt som jag aldrig har hört förut.
En jämförelse med tex. Avalon Eidolon Diamond som har en 11tums Etonbas. Den kommer inte i närheten av detta. Leif Olofsson har förövrigt testat med Etonelementet i utvecklingsarbetet med Coltrane, men föredrog dom dyrare och bättre Thiel&Partnerslementen som sitter i Coltrane. Frugan har godkänt köpet både utseendemässigt och ljudmässigt. Jag får hem dom preliminärt i Januari, och får försöka att leva med mitt som det nu känns "fattiga" ljud tills dess.
Tidigare när jag hörde prototyperna, så tänkte jag att jag har nog rätt OK ljud hemma ändå. En sub till mina stativare och det blir ett ljud som man kan leva med länge.
Men Coltrane levde upp ordentligt den sista tiden med kolfiberlådorna, Bybeees och lite bättre komponenter i delningsfiltren och har nu dragit ifrån rejält.
En av världens bästa högtalare skulle jag kunna säga om jag hade hört dom alla, men bland dom många som jag har hört så gäller detta, enligt
min mening.
Det blir en lång väntan, men den som väntar på något gott.......




Låter spännande! Hade varit roligt att höra dessa i hemmiljö. Jag blev inte så glad i dem på mässan.. men när jag satt där så var det säkert 50 pers där (hela trappan var full med) och säkert 40 grader varmt.. kan ju ha gjort sitt på ljudet om vi säger så. Hur lång tid får du vänta? Maj?



Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/19 :  20:45:10  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

Fast jag tror inte att rummet vet nått om hurvida lådrona är resonansdöda eller ej...

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

I have this theory, that if we're told we're bad
Then that's the only idea we'll ever have
But maybe if we are surrounded in beauty
Someday we will become what we see...
- Jewel





Rummet vet inget, men en låda som svänger med mindre i basen ger som en del kanske uppfattar det mindre med bas. Det är distorsion i basregistret som har försvunnit och därmed är det mindre som kan svänga med i rummet.

-----------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2002/09/19 :  20:47:21  Show Profile Send sopwith a Private Message
häbluöää
Fast jag tror inte att rummet vet nått om hurvida lådrona är resonansdöda eller ej...

jajaja, jag menade förståssss en väl för en själv känd plats,

mvh


Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/09/19 :  20:47:31  Show Profile Send AKA a Private Message
Kul att du har beställt dem Jorma. Tack för senast förresten.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/19 :  20:52:39  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
men fan va najs, tänk om man hade cash till ngt sådant=)

kul för dig Jorma!

hoppas på att få lyssa på dem ngn gång=)

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2002/09/19 :  20:52:40  Show Profile Send escape a Private Message
Härligt Jorma Men hur gör du med placering, det måste bli väldigt ont om plats mellan bordet och högtalarna ;-)

//Christoffer

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/09/19 :  20:53:13  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma

Rummet vet inget, men en låda som svänger med mindre i basen ger som en del kanske uppfattar det mindre med bas. Det är distorsion i basregistret som har försvunnit och därmed är det mindre som kan svänga med i rummet.
// Jorma



Aha, det var så du menade...Jo renare bas är ju, defacto, mindre bas. När jag lyssnar hos mig och erhåller "tweak" (bättre lådor, bättre filterkomponenter, bättre kablage) som ger renare ljud, brukar detta resultera i en liten höjning av volymen varpå dynamiken upplevs bättre, vilket den ju åxå blir!

Nåja, skitkul att du köpt dom! Jag tycker det är kul!!!



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

I have this theory, that if we're told we're bad
Then that's the only idea we'll ever have
But maybe if we are surrounded in beauty
Someday we will become what we see...
- Jewel


Edited by - epkpeng on 2002/09/19 20:57:37
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/19 :  20:54:42  Show Profile Send ekman a Private Message
trevligt =)

hoppas dom funkar riktigt bra hemma hos dig jag kommer över på en rekognisationstur någon gång och beundrar snyggingarna

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/19 :  20:58:37  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by escape

Härligt Jorma Men hur gör du med placering, det måste bli väldigt ont om plats mellan bordet och högtalarna ;-)

//Christoffer





Nejdå, jag har mina nuvarande högtalare på samma avstånd och exakt lika brett isär som Leif har Coltrane hemma. Så det ska inte bli några problem med placeringen.

-----------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/09/19 :  21:01:25  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Grattis Jorma!

Otroligt fina högtalare. Jag blev väldigt imponerad av dessa på mässan.
Vad har du valt för färg på dem?

ps
Jag tror de skulle va fina i Wilson Titanium Light
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/19 :  21:13:29  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Bra det jorma! Lyckats få frugan att godkänna och allt,
vad har du nu behövt gå med på? Ska du putsa matsilvret
resten av året eller?

mkt bra detta.

vad för musik spelar du på dessa? vad för sorts musik gillas dvs.
orgelmusik och ordinarie pop/rock med jazz osv?

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/19 :  21:18:18  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
inte annat än att man blir en aning avis här=)

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/19 :  21:24:27  Show Profile Send Timbre a Private Message


Hej du Niklas!
Välkommen i Tusenklubben!
Vi borde fira det med en Koskenkorva på www.highendnews.com



Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/19 :  21:27:57  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Mikael2

Grattis Jorma!

Otroligt fina högtalare. Jag blev väldigt imponerad av dessa på mässan.
Vad har du valt för färg på dem?

ps
Jag tror de skulle va fina i Wilson Titanium Light



Det blir svart med Amerikansk valnöt, precis som dom på mässan.
Dom går att välja med valfri lack och valnöt, körsbär eller lönn, alla med Amerikansk före.

-----------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/19 :  21:32:47  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord


Bra det jorma! Lyckats få frugan att godkänna och allt,
vad har du nu behövt gå med på? Ska du putsa matsilvret
resten av året eller?

mkt bra detta.

vad för musik spelar du på dessa? vad för sorts musik gillas dvs.
orgelmusik och ordinarie pop/rock med jazz osv?

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger



Vad jag lovat frugan ska vi inter snacka högt om här

Jag gillar all slags musik, men föredrar liveinspelningar. Och Jazz är väl det som går mest i spelverket här hemma. Blandat med klassiskt, punkrock, rave, metallica och allt vad det heter. Bara det är välinspelat. Undviker dock Vikingarna och liknande.

-----------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/19 :  21:35:24  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
hmm, tänk om man ändå skulle ha det så bra att man kunde köpa dessa underbara å dyra skapelser..


hoppas du blir nöjd Jorma..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/09/19 :  21:38:21  Show Profile Send krelle a Private Message
Härligt Jorma, skall bli kul å få höra en utvärdering i ditt lyssningsrum kan det bli i februari-mars när dom e inspelade. Jag hörde potentialen i dessa högtalare på mässan, blev faktiskt imponerad hur luftigt å lätt dessa pjäser lät. Kan tänka mig att i ännu bättre miljö låter de kanon. Det var faktiskt nästan bara Coltrane som imponerade på mässan för mig, jag började nästan räkna på hur jag skulle ha råd. Men ingenting e omöjligt, mvh Krelle

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/19 :  21:44:53  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det ska nog bli tillfälle till lyssning här hemma hos mig för dom som är intresserade, men det är långt tills dess. Och inspelningstiden lär vara bortåt 4 till 500 timmar.

-----------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma
Go to Top of Page

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2002/09/19 :  22:06:34  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
Jorma: Gratulerar till det VÄLDIGT fina inköpet, hoppas att vi får många bilder samt utförlig recension utav högtalarna då du fått dem och spelat in dem. :)

Robert Hjertkvist
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/19 :  23:23:40  Show Profile Send Neodynium a Private Message
[quote]Originally posted by Jorma

Det ska nog bli tillfälle till lyssning här hemma hos mig för dom som är intresserade, men det är långt tills dess. Och inspelningstiden lär vara bortåt 4 till 500 timmar.



Väntar man på något gott så...=) Vart bor du? Själv bor jag i Halmstad.. 13 mil från Göterborg.



Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000