HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Nya nätkablar med kontakterna utprovade
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/04/12 :  02:29:33  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har mina nya nätkablar klara med kontakter av olika slag testade. Dom heter Jorma Design Super Power.
Jag har testat olika typer av kontakter med beläggningar av Rodium, Guld osv,
Rodium är den dyraste typen. Guld kommer därefter.
Varken Rodium eller Guldbeläggning har fungerat bra med kablarna.
Dom vanliga standardkontakterna som jag använder till JPC2.5 kablarna är dom som har gett bäst ljud och det blir dom som kommer att användas till Super Powerkablarna!!
Rodiumbelagda kontakter är dom som har gett det sämsta ljudet tätt följda av guldbelagda kontakter.
Jag har testat kablarna i vanliga vägguttag där kablarna kommer att användas i dom flesta anläggningarna.
Med specialuttag kan resultatet ha blivit annorlunda.
Alla kablar med dom olika kontakterna har blivit körda 3 veckor i anläggningen och har alltså fått exakt lika lång inspelningstid.




Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/04/14 10:52:30

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/04/12 :  16:55:41  Show Profile Send crion a Private Message
Jag antar att du körde med Furutechs kontakter? Prövade du även Shuko Goldstick II?

Hmm kan det inte vara så att Rodium har längst inspelningstid följt av guldbeläggning?

Jag har nämligen bara fått bättre resultat när jag bytt ut nätkablars kontakter till Furutechs gold eller Shuko Goldstick II.. Men inbränning har känts trög (tror inte det har gått på 3 veckor, speciellt med en ny kabel). Kör dock med HMS kontakt i väggen..

I vilken prisklass ligger de nya kablarna?

Edited by - crion on 2004/04/12 16:58:30
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/04/12 :  22:15:19  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Riktpris 4800 kr för 1,5 meter och 800 kr/extrameter.

Jag har testat kablarna med flera olika fabrikat av kontakter.
3 veckor är ca. 500 timmar och det händer inget mer med kablarna efter den tiden.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/14 :  10:58:06  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Vilka ormar!

När får vi se några tester på dessa? Några privatpersoner som har dessa än?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/04/14 :  11:21:41  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Grattis, - hoppas vi får möjlighet att testa dem vid tillfälle.

mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/14 :  12:43:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag fick tillfälle att lyssna på dina kablar i en anläggning, och det märktes helt klart att dina JPC 2.5 inte var i klass med dina övriga kablar, så visst behövs en ny nätkabel för att matcha ditt övriga sortiment.
Wattgate 350 låter i mina öron betydligt bättre än standard-IEC-kontakter med bl.a. bättre upplösning och stramare bas. Har du testat dom?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/14 :  15:25:57  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag hämtar min beställning i kväll...
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/04/14 :  16:33:57  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
JPC2.5 ligger i en helt annan prisklass och skall inte jämföras med mina övriga signal och högtalarkablar ur No.1 eller No.2 serien.

Den håller dock fortfarande mycket hög klass i sin prisklass.

Wattgaten och även dom övriga med förgyllda kontakter verkade först vid ett snabbt skifte mellan dom olika kablarna spela med mer energi och med mer detaljer i ljudet med en bas som blev mer framträdande.
Med rodium blev denna effekt ännu större.
Med silver blir det inte lika tydligt.

Men det som hände i jämförelse med dom kontakter som jag valt att använda var att ljudbilden blev mer tvådimensionell och att dom olika delarna av orkester, sångare osv. hamnade mellan högtalarna istället för det ljup i ljudet som jag föredrar. Rumskänslan minskade alltså.
Det blev också otydligare att pricka in var basisten, sångaren osv
fanns i inspelningsrummet.
Att detaljeringen tycktes öka var att istället för att detaljer i ljudet var placerade där dom skulle vara, så drogs dom fram i ljudbilden.

Vid längre lyssning så kom lyssningströttheten smygande med dom mer exotiska kontakterna. Med dom kontakter som jag valde fanns lugnet och ljudbilden på plats.

Stickkontakten som jag nu använder är inte densamma som jag tidigare har använt till JPCkabeln, men jag levererar JPCkablarna också nu med den kontakten. IECkontakten är densamma som jag har använt till JPCkabeln sedan mer än 2 år tillbaka.
Den sitter bättre i nätbrunnen än flera av dom andra IECkontakterna som jag har testat.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/14 :  16:44:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lustigt.
Jag upplevde att ljudbilden blev större med Wattgate 350 samt att rumseko m.m. kom fram tydligare.
Dessutom blev basen mycket bättre.
Men det kanske kan skilja sig mellan olika system.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/04/14 :  17:06:59  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Inte så mycket mellan olika system som mellan olika kablar med olika material som man använder kontakterna med.

Clou som du har testat olika kontakter har väl silver i kablarna, Björn-Ola?





Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/14 :  18:24:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har testat på olika typer av nätkablar, både koppar och silver.
Jag kan hålla med om att det kan slå över och bli överanalytiskt och tröttande i vissa system.
Mårten Designhögtalare kanske protesterar om man drar ljudet för mycket åt det hållet.
Vissa personer jag känner har också föredragit andra kontakter än Wattgate så du är inte ensam om det.
Jag tycker mig också uppleva att det handlar om ett inspelningsfenomen. Det verkar som ljudet mjukas upp efter ett tag, men jag är inte riktigt säker. Man får väl i så fall montera en ny färsk kontakt och se vad som händer.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/04/14 :  23:29:27  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har testat klart för den här gången.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/04/18 :  18:00:26  Show Profile Send crion a Private Message
Björn-Ola, jag har precis gjort en standardisering kring Furutech FI-35 och FI-25 Shuko och IEC kontakter, kan bara säga att en mer fullblodig lyssning med makro och mikro detaljer, och dynamik, samtidigt med ett riktigt grymt lugn och stereoperspektiv har jag inte hört förut i anläggningen. Nätkabelstandard är Harmonic Tech Pro-AC11 och Acoustic Zen Tsunami.

Om jag skulle investera i Jormas nya supernätkabel till ett 1.6kVA slutsteg som är påväg in kommer jag tyvärr vara tvungen att byta ut kontakterna till Furutech (Sorry Jorma )
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/04/18 :  20:38:00  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Den som vill ha kablarna med andra kontakter kan få det.
Det är inga problem

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/18 :  22:59:56  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Med all risk i världen att vara ute och cykla =)
Är det nån som funderat över hur det ser ut bakom själva urtaget?
men det hoppas jag är en självklarhet =)
inte lägger man 5000 pengar på sladd från urtag till
maskin för miljardur utan att tänka på
1,5 kabeln som kanske går igenom alla 12 rum i 400kv vilan =)
vilka jordvärden har vilan tex??

Men som sagt ni har nog tänkt på allt de där??
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2004/04/19 :  00:04:11  Show Profile Send Johansson a Private Message
Det är bättre att lita på öronen än sitt sunda förnuft ibland...

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2004/04/19 :  01:58:39  Show Profile Send Viking a Private Message
Mikael 1979: søk på nettet, det begynner å komme mye dokumentasjon på nettkablers virkning på komponenter- bl.a reduksjon i "møkk og dritt" som komponentene sender ut på nettet selv. Den sidte meteren er også den første- tygg på den

MVH Viking
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/04/19 :  20:24:39  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Mikael_1979, och sedan finns det folk som lagt ut flera tusen på separata el-dragningar med 2,5 - 4 mm2, tror du det märks??

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/19 :  22:53:48  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Det kanske det inte gör?!?
Ville bara påpeka att man kanske ska tänka på det innan man köper nåt
så pass dyrt som sladden ovan ....

inget illa menat alls den är säkert superbra =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/20 :  08:44:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jo, det märks faktiskt.
Men även utan att byta kablar till proppskåpet så är det väl värt att se till att man har bra nätkablar dom två sista metrarna.
Jag resonerade precis som Mikael tills jag blev överbevisad.
Varför bry sig om dom två sista metrarna när det är miltals av kablar till Barsebäck av tvivelaktig kvalitet? Jo, för att dom två sista metrarna verkar ha väldigt stor betydelse. Varför har jag funderat på många sömnlösa nätter. Men varför grubbla? Det är ju bara att vara glad över att det går att lyfta ljudet rejält på sin anläggning på ytterligare ett sätt.
Nu anser jag att ingen har hört sin anläggnings verkliga potential utan att ha bra nätkablar.
Kvalitén på dom är lika viktiga som på övriga kablar.
Och kontakterna...

Det är dumt i hifi-sammanhang att vara skeptisk utan att först ha prövat. Det tappar man mycket ljudkvalitet på.
Själv testar jag allt. En del fungerar överaskande nog, annat har väldigt liten påverkan och är inte värt besväret och pengarna. Nätkablar tycker jag är värda sina pengar, och att dom kan få en snål smålänning att öppna plånboken och skyffla en hutlöst massa pengar över disken får man väl ändå anse vara ett bevis för att bra nätkablar verkligen påverkar anläggningen på ett positivt sätt.
Go to Top of Page

durand
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/20 :  11:04:24  Show Profile Send durand a Private Message
Hur "bra" anläggning behöver man för att man skall märka skillnaden? Märker man skillnad även med billigare elektronik eller behöver man samma (dyra) klass på allt?
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/04/20 :  11:51:30  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Ja durand, du märker även skillnad på "billiga" anläggningar, jag har t.ex nätkablar med Schucko Gold II i ena änden och C7 (förgylld) i andra änden (C7=rakapparatkontakt). Du har även dessa anslutingar på många DVD och CD spelare (billigare) skillnaden blir stor!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/04/23 :  00:17:23  Show Profile Send crion a Private Message
Vilka butiker säljer Jormas kabel i Stockholm?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000