HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Angående Bi-Wire
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/04/10 :  22:58:32  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Jag har frågat på ett antal ställen, men ingen kunde ge mig ett klart svar någonstans...de svävade ut så till den milda grad att de helt plötsligt var uppe i snack om något helt annat.

Min fråga är: Kan det funka på det sättet att jag använder ingångarna som är avsett för första högtalarparet (brukar heta A på förstärkare)
för diskant och mellanregister, och sedan det som kallas B för basen?
Någon på ett annat forum sa att det endast fungerade som högtalarväxel, men vad säger ni?

durand
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/10 :  22:59:52  Show Profile Send durand a Private Message
Japp, det fungerar utmärkt, så kör jag.
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/04/10 :  23:01:09  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Tack för snabbt och rakt svar. Nu ska man bara se till att fixa lite nya högtalarkablar och banankontakter eller spadar.
Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2004/04/12 :  10:48:11  Show Profile Send bing a Private Message
Titta på högtalarna om dom är 4 6 8 ohm ,många förstärkare klarar bara 8till16 ohm om du avänder båda kanalerna.Det gör att impedansen blir för hög ,så att vid lång lyssnig eller hög vollym kan förstärkaren gå sönder kolla bruksanvisnig eller fråga din återförsäljare. mvh Bing

alla öron är olika
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/04/12 :  11:01:20  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Risken är också att högtalarna går sönder då en överbelastad förstärkare ger ut mycket distorsion till lådorna. Detta leder till brända element..........inte roligt.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

drkrupp
Starting Member

14 Posts

Posted - 2004/04/12 :  11:05:31  Show Profile  Visit drkrupp's Homepage Send drkrupp a Private Message
Eftersom du vill använda ingångarna för olika register så blir inte impedansen ett problem. Du skulle få precis samma resultat om du kopplade allt på A-ingångarna.

/dr krupp, Hur Hifi: http://www.drkrupp.se/hifi/
Mät två gånger, du kan bara såga en gång.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/04/12 :  12:34:25  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej bing det är precis tvärt om. Om man kopplar in ett extra par högtalare så halveras impedansen eftersom det blir en parallellkoppling. Förstärkare har mestadels problem vid låga impedanser, ej höga.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/04/12 :  14:39:28  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Så att man kör separat kabel för mellan/diskant och basar, gör alltså ingen skillnad om de är anslutna på sättet jag beskriver?
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/12 :  15:04:50  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Helt riktigt Mathias, förutom att DC-resistansen i högtalarkablarna kommer halveras då de parallellkopplas. Men det är bättre om du lägger pengarna på EN bra ledare än två halvbra.

MVH Martin

EDIT: DC-resistansen i högtalarkablarna ändras givetvis inte, utan förstärkaren kommer sa halva DC-resistansen från högtalarkablarna. Men den är (oftast) försvinnande liten jämfört med impedansen i högtalarna.

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/04/12 15:06:16
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/04/12 :  19:31:49  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Ok, tack.
Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2004/04/12 :  22:15:58  Show Profile Send bing a Private Message
Tack till Whiskyman som rätede till min lilla blunder mvh Bing

alla öron är olika
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/04/13 :  06:11:47  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Jag må vara korkad(?), men hur går "riktig" bi-wiring till då?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/04/13 :  07:54:50  Show Profile Send CC a Private Message
På din stärkares utgång (A) kopplar du dubbla kablar, den ena dras till diskanten (högnivå) o den andra dras till basen (lågnivå). Tanken är att kablarna ska bära energin för sina egna respektive register.
Oftast får du bättre resultat med en bra kabel än två halvtaskiga... Men inte alltid

Att köra med båda utgångarna (A+B) samtidigt på stärkaren är vanligtvis inte att rekomendera men är naturligtvis beroende på högtalare o stärkare...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/04/13 :  11:13:23  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
http://www.sonicdesign.se/biwire.html
Go to Top of Page

durand
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/13 :  11:30:07  Show Profile Send durand a Private Message
Att köra med båda utgångarna (A+B) samtidigt på stärkaren är vanligtvis inte att rekomendera men är naturligtvis beroende på högtalare o stärkare...

Varför är det ingen som sagt det till mig tidigare? hehe
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/13 :  15:27:51  Show Profile Send edison a Private Message
Då inställer sej frågan:
Varför skulle det inte vara rekommendabelt att köra ett par högt. (eller ett par element) per UTgång???

All effekt kommer väl i båda fallen från samma transistorer/slutsteg i stärkaren?


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/04/13 15:29:21
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/13 :  16:19:33  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Precis, varför biwire om registerna inte är separerade hela vägen? Bättre att köra biampat, gärna med aktiv delning! Då talar vi om separation!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

drkrupp
Starting Member

14 Posts

Posted - 2004/04/13 :  17:16:11  Show Profile  Visit drkrupp's Homepage Send drkrupp a Private Message
Jag har aldrig varit för att det skulle vara ett problem att köra med båda utgångarna (A+B) i fall som detta. Hur du än kopplar (parallellt på utgång A, eller ett register på A, det andra på B) får du en parallellkoppling - i ena fallet utanför stärkaren, i andra fallet inuti stärkaren.

/dr krupp, Hur Hifi: http://www.drkrupp.se/hifi/
Mät två gånger, du kan bara såga en gång.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/13 :  18:30:28  Show Profile Send Poe a Private Message
Min erfarenhet är att det är bäst att undvika att bi-wira via A + B utgångar då en av ugångarna kan vara av sämre kvalité. Kör hellre på en av utgångarna (det är inte alltid säkert att "A" låter bäst dock).

eof
Min anläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000