HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Stativbygge(bilder)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/10 :  00:12:30  Show Profile Send Nesta a Private Message
Hejsan,
Har nu filat ett tag på ett par stativ som jag gärna vill visa er!
Har kopierat ett välkänt italienskt märke som ni nog känner igen...

Vad månne bliva av denna trähög...

Lösa bitar till ovandel.

Lösa bitar till underdelen...
Mer bilder kommer snart!

Nesta






"Liverpool is my religion, Anfield is my church"

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/10 :  01:00:08  Show Profile Send Nesta a Private Message
Mera bilder...

ovan och underdel ihopsatt var för sig. Topp och fot ligger bredvid.

Testar passformen på bitarna för hela stativet. Stativet är höj och sänkbart.



Delarna är just nu isärplockade och ligger och drar i sig lite fin träolja som imorgon skall poleras upp.Bilder på färdig produkt kommer om ett par dagar kanske.

ovanpå dessa skall ett annat hemmabygge stå. Dessa är just nu borta på lackering men väntas hem efter helgen. Ni kan se bilder på dem här.http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27220

Nesta

"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/10 :  01:02:01  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tycker mig känna igen til stora delar, ska bli något liknande:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25316&whichpage=2&SearchTerms=,woodstand




edit: Du hann posta fler bilder innan jag hann posta klart tråden.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/04/10 01:03:04
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/10 :  01:15:21  Show Profile Send Nesta a Private Message
Dina stativ var ruskigt snygga!Och även mer lik orginalen
Jag har gjort först limfogar i björk och ek innan sågning.
Jag använder olja från Watco "timberex wood finishing oil" har jag för mig att det hette.
Den var lite gul(d)aktig så björken blev lite mörkare.Men eken mörknade mera så det blir nog en fin kontrast mellan de båda träslagen.
Är det ek i dina stativ Mangew?

mvh Nesta

"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/10 :  01:20:22  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Mina är byggda av 28mm bänkskiva av bok, sedan är de oljade med första lagret en färgad olja med mörkare pigment och sedan 5-6varv rustikolja och blankputsat.

Våra skiljer sig lite designmässigt, båda är snygga om vi får säga så? Ska du ytbehandla dina något eller ha den naturlig trä?



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/10 :  01:25:16  Show Profile Send Nesta a Private Message
Det blir 3 lager olja som våtslipas sista inoljningen,torkar tills imorgon och då poleras upp med en nylonstrumpa( min flickväns... )

"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/10 :  01:28:38  Show Profile Send Nesta a Private Message
Har inte hållt på med olja förut. Blir det en stor skillnad om man lägger dubbelt så många lager olja? Vill ej att björken ska bli för mörk. Då kanske kontrasten mot den mörkare eken blir mindre.

"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/10 :  01:33:20  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Nä, det bli i princip ingen större skillnad vid inoljning, Visst mörknar det lite, kontraster i träet komemr fram tydligare. Men det blir ej dramatiska skillnader. Använd bara någon bra olja. Jag använder Rustikolja (min är från Flugger) och den är kanon att arbeta med. Det går att polera med skurnylon(svampar) också.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/04/10 01:34:51
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/10 :  01:41:06  Show Profile Send Nesta a Private Message
Dina stativ är säkerligen tyngre och stabilare. Mina består av 30mm björk i "fötterna" och resten av 20mm. Tänkte inte heller limma ihop bitarna utan en gängstänger går rätt igenom och dras sedan åt med mässingsbultar. Kanske är en nackdel, vi får se...Tror du att de är för klena?

"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/10 :  01:48:09  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag tror inte de är för klena, orginalen som jag har ritningar på och jag utgick från dem men modifierade för att passa mina högtalare bättre är betydligt klenare. Mina väger ca. 23kg/st om jag kommer ihåg rätt, då väger bara foten ca. 11kg. Jag skippade bultarna(limmade istället) tvärsigenom plattorna i topp och botten då jag gjorde bedömningen att de skulle bli snyggare utan. Det är en smaksak.

Dina ser mycket bra ut och de är knappast för klena tycker de ser väldigt stabila och bra ut.

Jag har i efterhand sen jag gjorde mina kommit på smådetaljer som jag skulle ändra på till ett senare bygge. Nu var det de första och man lär av erfarenheten. Jag är dock 110% nöjd med mina och det ska du va med dina för snyggare och bättre skulle du ej hitta för någon vettig peng.

ps. jag skulle valt svarta brickor istället för mässing på naturfärgat. Tror det skulle bli bra?? ds.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/04/10 01:50:35
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/04/10 :  09:54:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Snyggt!
Vilken rolig utbildning du går!

Väldigt snygga proportioner på ditt ställ och väldigt häftigt med flera träslag. Björk och Ek är det en juste kontrast mellan

Och så några frågor
- Får du inte problem med att trät slår sig?
- Varifrån tar du råvirket?
- Du har inte ritningen på ett format som du kan dela med dig här?




Ang. Olja så ger det dåligt med UV-skydd så din björk kommer nog att gulna framöver. Du kan förhindra att Eken grånar(oxiderar) om du använder en olja som sluter till porerna, tex koktlinolja. Nu pratar du iofs om polering så den oljan du använder kanske redan är sådan?

Håller inte med Mangew alls ang svarta skruv, mässing emot trä är bland det snyggaste som finns för oss gamla båt-freaks

Det kan vara väl(!) extremt att lacka hela båten i koppar/mässingsnyans dock...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/10 :  13:16:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Båtkänsla ska det va! Verkligen snyggt stativ.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/10 :  15:16:50  Show Profile Send Nesta a Private Message
Oljan jag använt är av märket Watco och heter Timberex wood finishing oil. De använder den till möbler och även parkettgolv. Har för mig att någon sa att den var härdande.Kan det stämma?
Om trät slår sig får framtiden utvisa. Det har legat till sig ganska länge och stått i rumstemperatur så förhoppningsvis är det inte fukt kvar i trät. Jag kommer inte att limma ihop bitarna till att börja med sådå kanske det inte spricker lika lätt.

"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/10 :  15:52:34  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Vid såna här konstruktioner är det en klar fördel att använda stavlimmat trä, då kommer du från problem att det slår sig. Hoppas det går bra för dig och du ej får några problem med dessa. Jag har tidigare skickat mina ritningar till en hel del här på forumet, jag hoppas det kommer fler likannde byggen. Kul att se vilka ideer som används och olika lösningar på samma tema.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/04/10 15:54:46
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/04/10 :  17:02:25  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Håller verkligen med alla föregående....extremt snyggt!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/04/10 :  18:01:11  Show Profile Send celef a Private Message
jag är av den uppfattningen att motivet för all form (och material) skall ha en funktion, därför har jag mkt svårt att tycka bra om de (onödigt) kurviga basplattorna, varför har de den formen? resten av stativet är dock fin-fint!

sound pollution
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/10 :  18:51:14  Show Profile Send edison a Private Message
Snyggt!!!

En fråga/notering:

Tycker mej se att bottenplattan är lika stor som, eller tom större än, topplattan.
Om det är så, varför?
Borde inte bottenplattan vara (lite) större än toppen (och större än högtalarbottnen) för max stabilitet???
Tycker att det skulle se lite vingligt ut med högtalare som har större bottenarea än stativnederdelen...typ som om en svagt pyramidformad högtalare skulle stå med den smala delen nedåt...

Snygga är dessa staiv i vilket fall, verkligt proffsarbete!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/04/10 18:56:22
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/11 :  01:17:00  Show Profile Send Nesta a Private Message
Angående formen på topp och bottenplattorna så skulle de från början var rektangulära. Men jag ändrade mig innan jag frästa ut dem. Tyckte det var lite roligare med en annan form. Det kanske int blev bättre vetenskapligt sett men det får jag ta. Borde nog ha gjort bottenplattan lite större än toppen som ni säger eller toppen mindre...men jag kan alltid göra nya fogar. Tillsvidare kör jag som det blev och märker jag att det inte blir bra så ändrar jag det.
Sänd ett PM om någon är intresserad av ritningar.

"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/11 :  21:24:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tycker oxå att jag känner igen designen på dom där "högarna"...
Ser själv en bra lösning, som jag själv funderat på.

Man skulle nog satsa på att gå nån mögelsnickar utbildning

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

abzinth
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/04/11 :  21:44:47  Show Profile Send abzinth a Private Message
Ang. oljan så här den helt klart "härdande". Det är en Hartzförstärkt olja som blir som en högblank lack om man inte torkar bort överflöd. För att få bästa möjliga yta är det dock viktigt att mätta träet med en tre - fyra strykningar som man sedan dagen efter polerar upp till en härligt sidenmatt yta. När man arbetar med hartzförstärkta oljor är det viktigt att inte lämna kvar överskottsolja, om man nu inte vill ha en lackyta.

Junckers Rustic oil är en annan "härdande" olja, men inte av riktigt samma höga kvalitet som Timberex.

Kokt linolja är inte härdande på samma sätt och blir kladdig på ytan ist. för som klarlack.

"minds are like parachutes, they don´t work unless they´re open" - James Dewar
Go to Top of Page

TheDude
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/04/11 :  22:31:58  Show Profile Send TheDude a Private Message
är det inte så att om man använder olja så "måste" man olja om dom en gång om året???

Själv är bäste dräng...
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/12 :  01:23:17  Show Profile Send Nesta a Private Message
Än så länge har jag bara lagt på två lager olja och det blev hyfsat. Tyvärr har jag inge mer olja hemma så jag får nog bättra på om ett par dagar. Ändträt på topp och framförallt bottenplattan sög in ordentligt. Där är det nästan torrt fortfarande.
Så här gjorde jag:
Jag la ett lager först som fick suga in ett tag innan jag torkade bort överflödet. Sen fick bitarna ligga och torka ett dygn. Efter det slipade jag bort fiberresningen som uppkommer med fint sandpapper(280) innan jag la på nästa lager olja som jag våtslipade med ett ännu finare papper. Efter en timma torkade jag bort överflödet igen innan bitarna fick ligga ett dygn till innan jag putsade upp dem med en nylonstrumpa.
Är detta en bra metod

Och så här ser dem ut efter 2 lager olja...







"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/12 :  11:12:34  Show Profile Send Nesta a Private Message
Ett par bilder till...det är kul med en digitalkamera. Det går fort att få feedback. Mitt bästa köp på länge. Ni som inte har så rekommenderar jag er att köpa en.
Det kanske blir för mycket bilder








"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/12 :  11:52:23  Show Profile Send Nesta a Private Message





"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2004/04/12 :  13:39:45  Show Profile Send tengil a Private Message
riktigt fräscht!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000