HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 hjälp med hfls1!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/04/09 :  13:52:35  Show Profile Send kvistarn a Private Message
har byggt ihop ett par hfls1 för nån vecka sen och har lite problem med filtret, tror jag.
istället för 2.2mh och 0.47mh på drosslarna använde jag 0.5mh 0ch 2.5mh, kan nu nån som varit med och tagit fram filtren säga vad som skiljer mitt filter mot "originalet"??
tycker nämligen högtalarna låter väldigt dovt i mellanregistret, som jag förstår så är dom delade vid runt 1000hz? är det inte lite lågt för diskanten? 400hz är fullt hörbart från diskanten... undrar bara om den tål det... verkar vara lite lågt delat, kanske därför dom låter dova, ibland känns det som att den som sjunger är förkyld, (mina proson låter bättre, mer detaljerat och öppet) ungefär så låter det... nån som upplevt likadant och ändrat nåt? jag funderar på en 1mh drossel till basen istället, idéer och tankar om det här?
känns lite tråkigt att mina hfls1 spelar sämre än mina proson som kostar mindre än hälften av vad hfls gjort hittils.

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/04/09 :  14:34:12  Show Profile Send Mullansson a Private Message
När det gäller filteregenskaperna är inte jag rätt person att kommentera dem.

Dock kan jag säga att mina lät också lite sisådär i början. Och då i synnerhet diskanten lät instängd och inte alls så "luftigt" (härligt hifiuttryck) och detaljerat som man önskat. Trots allt lät de ändå ganska bra redan då och det känns lite märkligt att de blir slagna av dina Proson.

Men, men vänta bara. Efter sisådär 50-60 timmar kommer du att märka en jäkla skillnad. Det gjorde iaf jag. Diskanten kommer då med i matchen och ljudet öppnar upp mycket bättre.

Vad har du för internkablage förresten?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/09 :  15:18:05  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Har du bara komponenterna på rätt plats (2.5 till PL18 och 0.5 till DX25) så skall det endast bli en liten skillnad. Som Mullansson säger så är inspelning A och O. Vi märkte en mätbar skillnad på ca 2 dB för DX25'an efter totalt 100 timmar's (normal) spelning.

Min rekommendation är att låta HFLS-1 spela med brus (eller musik) och att du tar en promenad i det underbara vädret!

Delningen skall då inte ligga vid 1kHz, snarare 2.5kHz. Skall framgå tydligt i Artikel 2 mer exakt.

Kör hårt!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/04/09 :  20:23:41  Show Profile Send kvistarn a Private Message
ok... jag har spelat runt 80 timmar skulle jag tro ungefär normalvolym lite lägre på nätterna dock, diskanten låter jättebra nu mot förut, den räcker till bra, men jag tycker basen spelar lite lågt, vet inte om den vill ha mer inspelning, jag använder 2,5mm högtalarkabel inuti. hm såg inget om frekvenserna i artiklarna, men enligt linkwitz-riley så delar en 2.5mh+10uf vid 1000hz nånstans... eller? vad är det för typ av filter det här? den känns lite väl "basig" i mellanregistret tycker jag... kanske jag har vant mig vid ljusare högtalare.. nån speciell musik ni kan rekommendera att testa som plågar dom lite?

Edited by - kvistarn on 2004/04/09 20:26:58
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/09 :  20:53:39  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
När du har en sån stor spole till basen beror på den sk. baffelkompenseringen. Troligtvis har inte dina proson haft det och har då haft en fallande frekvenskurva med 6db/oktav från 6-700Hz och neråt. Det är nog anledningen till att du tycker dom är "basiga" i mellanregistret.

När du väl har uppskattat HFLS-1:orna så vill du garanterat inte gå tillbaks till Proson.

Bra msuik att spela in med är antingen Yello eller E-Type. Gärna Britney om du har den näst senaste hemma. Kör låt nr 9

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000