HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gruppköp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/04/08 :  22:19:02  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Har läst trådarna om gruppköp etc. Kan förstå de som vill köpa produkter till trevliga priser – det vill alla. Utan att upprepa debatten är det dock kanske fler faktorer som gör ett köp lyckad än enbart inköpspriset – i Kina.

Är också säker på att de som importerar produkterna i fråga tycker detta är olyckligt då de har satsat pengar och arbete för att erbjuda produkter på tex. den svenska marknaden, - och så förmånligt det går erbjuda dessa till kunderna. HiFi branschen är inte speciellt lönsam (för de som eventuellt drabbats av den missuppfattning) och många importörer och butiker anstränger sig rätt långt för att kunna erbjuda kunderna olika produkter.

Hursomhelst, - för de som är intresserade av gruppköp, varför inte gå samman och rikta köpet till de som importerar produkterna, eller till deras återförsäljare. Då skulle alla vinna.

Kunderna får produkterna rimligare genom att köpa fler vid samma tillfälle.
Kunderna får ett enklare köpförfarande.
Kunderna kan erhålla garantireparationer lokalt.
Kunderna skyddas av de lokala köplagarna.
Begagnatpriset blir högre.
Kunderna får i fortsättningen även tillgång till ett lokalt utbud av esoteriska märken.

Importörerna och butikerna kan fortsätta sin verksamhet och erbjuda produkter och garanti lokalt.

Mao, stöd det lokala näringslivet – det tjänar alla på.


mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/08 :  22:24:47  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Det låter bra Robban. Du skall veta att det har gjorts sådana trevande försök som har bryskt ratats av handlaren i fråga. Kul att ni är öppna för en sådan ide. Tyvärr måste nog en sån tråd flyttas till ett annat forum men tack för intiativet.

Tar någon upp stafettpinnen???

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/04/08 :  22:32:16  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Trevligt initiativ!!

Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/04/08 :  22:50:01  Show Profile Send geldis a Private Message
Helt Ok i IMHO. Vi kan pressa importörerna att göra en bra deal. Alla vinner, ingen förlorar. Bra ide!
mvh
stavfel som vanligt.

geldis

Edited by - geldis on 2004/04/08 22:56:07
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/08 :  22:53:14  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
robban: Det är en intressant aspekt av det hela. Tyvärr så finner jag det föga troligt att även med den godaste vilja en handlare uppvisar att han kan erbjuda, om vi tar som exempel dessa kinaprodukter, i närheten av de priser vi betalar vid privatimport. I slutänden är det vi kunder som ska betala, och finns det en möjlighet att man får en ändå lite bättre apparat för samma peng, eller sparar en hyffsad slant på den man tänk investera i så väljer ändå många det alternativet.

Dock finns det fortfarande många som aldrig själv skulle privatimportera av olika orsaker, merparten tillhör dem. För dem skulle en sådant förslag som du lägger upp säkert vara väldigt intressant.

Inte för att vara tråkig, men var skulle dessa gruppköp organiseras i sådana fall? På företagens hemsida? Maillista?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/04/08 22:55:26
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/04/08 :  23:07:53  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Mangew,

Poängen var att man kanske inte skall stirra sig blind enbart på inköpspriset. Det finns många andra aspekter som är viktiga när man gör en investering.

När det gäller arrangemanget behöver man kanske inte att arrangera allt offentligt, tex. skulle email och telefon funka utmärkt för ändamålet.

Jag tror också att privatimporten är marginell. Det är ungefär som med bilar. Inget hindrar en från att handla en bil i Danmark eller Tyskland, och det är faktiskt rätt få som utnyttjar detta. Anledningen är säkert, som nämnts ovan, de övriga aspekter som är viktiga för att en investering skall kännas som helt lyckad.

Jag tror nog säkert att många skulle vara intresserade av att sälja till ”lyssningsklubbar”, ”intressegrupper” eller intresserade som organiserade sig för gemensamma inköp. Kan säkert vara värt att utforska.


Mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/08 :  23:15:27  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Robban. Jag tycker det är en vettig åsikt, och de lyssningssällskap som blommat upp lite här och var skulle kanske vara intresserade av demos med tillhörande erbjudanden. Tyvärr bor jag i en landsände där det inte finns varken vettiga handlare (just nu) samt någon större bekantskapskrets med samma intresse. Så för mig spelar det egentligen mindre roll var jag köper mina grejer, det är ändå alltid genom internet service och massivt letande efter åsikter om de objekt jag är intresserad av. Det är mest hela tiden "grisen i säcken" köp, men hitills väldigt lyckade genom mycket research arbete om dem.

Jag hade gärna lyssnat på exempelvis dina produker om det vart möjligt, har hört mycket gott om dem och då jag varit nyfiken på rör finns ASL.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/09 :  02:44:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är inget fel på idén, frågan är ju bara om det blir några bättre priser i slutändan.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000