| Author |
Topic  |
|
|
sound4pleasure
Member

180 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 16:47:35
|
Tänkte bygga stereo-hylla med hyllplan upphänga i fjädrar. Var köper man fjädrar som är anpassade för olika vikter? Hur många fjädrar per hyllplan, 3-4-6..., åsikter motses. Tips av val av mtrl motses också.
-Just Another Foolish Stringbender-  |
Edited by - sound4pleasure on 2002/09/19 17:36:50 |
|
|
wallraff
Member

1077 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 17:49:23
|
Funderar också på att bygga hylla, men har inte riktigt bestämt mig för planupphängning. Funderar på att bara ha något gummi under, eller som du just tipsade om, fjädrar! Då slog det mig, att man nog lättare bygger med fjädrarna under planen?
Hur hade du tänkt fästa fjädrarna om du hänger dom?
//Wallmuff
Överdimensionera, då håller det... |
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 19:55:52
|
Häng upp i gummiband istället. Blir nog lägre Q-faktor i fjädringen då tror jag. Cykelslangar är ju billiga =)
Ett annat alternativ med cykelslang är att pumpa upp slangen lite löst och sedan låta hyllan "flyta" på luftkudden som slangen utgör. Då kan den ju också byggas in lite lättare så att inte slangen syns.
/Marcus
/Marcus _________________________ Mmmm... kaffe... |
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 20:07:41
|
| O-ringar är väl ett slags gummiband. För enkelhetens skull så satsa på ett material som ger en färdig finish. Glas,Rostfritt mm. |
 |
|
|
sound4pleasure
Member

180 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 21:11:12
|
Tänkte hänga upp i någon form av ram. Tre till fyra fjädrar för att få så lite koppling till bänken i övrigt som möjlig. Vill att hyllan inkl. apparat skall "sväva fritt" därav önskemålet att välja fjäder efter vikt. Var hittar man fjädrar som är viktanpassade?
Kom gärna med tips och råd! Är det tex. "bättre" med ett tungt hyllplan?
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 22:04:35
|
Att göra väldigt tunga hyllplan ställer samtidigt höga krav på fjädringen, du vill väl inte att det skall braka ihop en dag. Att materialen inte har några egna ringningar och samtidigt har bra dämpförmåga borde vara ett bra utgångsläge. Har själv just gjort en "19" front till ett försteg i 2mm borstad rostfri plåt och tycker att det ser spännande ut. Ett laminat med bubbla plåtar och 5mm bitumenfolie borde bli både resonansfritt och estetiskt tilltalande. Om det låter som en ide så kom i så fall ihåg att plåten skall klippas från samma sida hela tiden, det blir en viss avrundning vid klippningen. Om du nödvändigtvis vill använda stålfjädrar så kan du börja med att kolla hos ditt lokala Tibnor-varuhus. Lycka till. |
 |
|
|
sound4pleasure
Member

180 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 22:29:09
|
Dahlberg: Borde kanske tänka om och satsa på tryckfjäder istället för dragfjäder. Då blir det inget problem om det skulle braka ihop.
Cykelslang är ingen dum ide´ heller.
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 23:53:31
|
Tryckfjädrar blir instabilt i sidled och det är inget du vill ha, jag lovar. Sidorörelsen går ju iofs även den att kontrollera men det känns lite överarbetat. |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/09/20 : 00:18:50
|
Svarta resårband?
I en konfiguration som SMEs skivspelare är gjorda kanske. Har en enkel kosntruktionsidé runt detta, men har ingen ritning klar ännu.
Dessutom; hyllplanet behöver inte vara så tungt. Bättre högdämpat och lätt!
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/09/20 : 01:25:56
|
| Gjut någon form av silicon, jag brukar använda sådan för att montera fläktarna i datorn så deras vibrationer inte fortplantas i chasit. |
 |
|
|
sound4pleasure
Member

180 Posts |
Posted - 2002/09/24 : 00:10:08
|
Halluuuu!
Är det ingen som vet vars man köper fjädrar. Har kollat runt hos Järnhandlarna - vad? viktanpassad? - köp en låda och prova dig fram är svaret.
 |
|
|
DrMabuse
Member

307 Posts |
Posted - 2002/09/24 : 13:12:33
|
Stockholms Fjäderfabrik 08-87 02 50
DrM
|