HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Subproblem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/04/08 :  16:49:03  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Känns som det enbart är jag som är dum och ställer en massa frågor, antagligen bara inbillning.

I alla fall..vid lyssning av viss musik, med relativt snabb bas, känns det som om subben ligger o dunkar lite "off-beat", alltså, ett halvt slag efter 6,5"orna i frontarna.
Har från ett antal håll hört att elementet i subben är för stort och svårt att få fart på, stämmer det?

Ett annat problem, är bullrig bas...som oftast uppträder i låtar med mycket bas...det blir bara för mycket...orent och skorrande..tacksam för svar på detta.


[Mathias]

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/04/08 :  17:02:30  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Proson's subbar är väl inte konstruerade för musik utan för filmmuller i första hand.
Jag vet inte hur stor elementet är i din sub, men generellt kan man säga att ju större element desto mer effekt behövs.

Testa att flytta den om möjlighet finns.
Testa även att sänka volymen på subben.

Lycka till


Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/08 :  17:12:35  Show Profile Send henricsson a Private Message
Kan du justerna fasen på subbasen?

quote:
Har från ett antal håll hört att elementet i subben är för stort och svårt att få fart på, stämmer det?

Det stämmer inte alls faktiskt. Ju större elementet är desto mer väger "moving-mass" (mms) vilket leder till lägre resonansfrekvens. Det krävs inte direkt mer effekt om vi inte snackar om ett halvt kilo eller nått.

Annars håller jag med sten att Prosons subbar inte är så "musikaliska".. antagligen p.g.a. kass låda, jag har hört Proson-subbas-element låta helt ok! Men då DIY med stabil & väldämpad låda.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/04/08 :  17:12:48  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Tack, ska genast testa!
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/04/08 :  17:16:19  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Ja, fasen är justerbar, brukar dock köra på ungefär 90 eftersom det verkar låta "minst dåligt"

Får väl samtidigt ta och ge Siba lite kritik, då de inte sa ett dugg om detta.
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/04/08 :  18:32:38  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Testat och testat, lyssnat och lyssnat, ställt om och ställt om, men fortfarande låter det inte bra, och pengar har jag inte.

Tack för hjälpen i alla fall.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/04/08 :  18:53:45  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
De erfarenheterna jag har av proson är att deras lådor inte är dämpade för 5 öre, och de är dessutom inte speciellt välbyggda
Så skorrandet skulle jag vilja tillskriva en dålig låda.

Som en av föregående talare sade, testa att flytta subben till annan plats, vilket kan hjälpa lite.

Om jag inte har missförstått dig nu så, kan du testa med att sänka fasen till thxs standarden (runt 75hz) vilket borde hjälpa en del, sen beror det ju lite på hur lågt dina frontar går.


Av ren nyfikenhet vad gav du för dem?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/04/08 :  20:52:14  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
2500:- för subben.
2200:- för frontarna.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/04/08 :  22:15:48  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Hmm... Fasen kan du ju ställa om lite, kanske gå mer mot noll grader istället. Och sen e det ju inte att rekommendera att dela subben för högt. jag delar min vid 40 Hz i dagens läge, men ska snart dela den vid 30-35 Hz istället. Jag har nämligen en rätt så hög topp i min frekvenskurva runt 40 Hz och det e ju inte kul om subben förstärker detta. Som sagt, prova att ändra både placering, fas och delningsfrekvens.. lycka till

(jag har en Peerless XLS 12 sub med 625 grams slav, lådvolym 35 liter)

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/04/08 :  22:52:25  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Mathias: Kanske skall tillägga att jag ligger på ungefär samma prisklass som du när det gäller prylarna. :)

Efter att ha kikat på deras hemsida efter dina modeller, och specifikationer.

Sub?
http://www.proson.se/proson/proson.php?menu=speakers&page=prosonstrategosub10plus

fronthögtalare?
http://www.proson.se/proson/proson.php?menu=speakers&page=prosonc66

Om det är dessa modeller du har så skulle jag testa med att köra raggsocke tricket i subben, först.
Funkar inte det, så skulle jag pröva samma sak på c66:orna.
Därefter (om inte det funkar)så kan du testa att flytta runt högtalarna lite på platsen där de står, för att kolla om det blir någon förbättring.

Nu vet jag inte hur det ser ut i rummet där din anläggning står, och hur högtalarna är placerade. står högtalarna placerade mot backvägg, kan du testa att flytta ut dem lite, skulle tippa på att 10-15cm från bakvägg räcker (+ev vinkling mot lyssnings position)

hoppas detta hjälper lite. :)

//Labbe

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/04/08 :  23:41:08  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Unholy: Lägsta delning ligger vid 40Hz.
Labbe: Ska testa det där, eventuellt köpa riktig skumgummitätning, eller vad än ni kallar det.

Tack allihopa!
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/04/09 :  00:12:34  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Testa med sockarna först innan du köper skumgummi "pluggarna" :)

//Labbe

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Stephan O
Member

94 Posts

Posted - 2004/04/09 :  09:39:56  Show Profile Send Stephan O a Private Message
Skorrande och bullrig bas brukar i många fall vara ett dåligt dämpat rum.
Har du mycket möbler i ditt rum ?
Har du några andra dämpningar?
Mvh Stephan
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/04/10 :  20:30:19  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Rätt så mycket möbler har jag, skulle nog kunna dämpa rätt så bra.

Men i vilket fall som helst, idag testade jag Labbes tips, plugga igen basreflexen på subben, och om det inte skulle hjälpa, på frontarna också.
Det blev till att stanna på subben, för jag hittade inga fler gamla sockar.
Detta var nog det bästa som kunde göras för tillfället, och jag märkte skillnad på basen direkt. Bullrar mindre och låter lite mer kontrollerad...speciellt på "Galaxee - Brightside", som jag använde som testlåt.

Tack allihopa
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/11 :  12:33:17  Show Profile Send edison a Private Message
Om sockarna är slut ;-), så kan du lika gärna använda vanliga bomullsstrumpor (kanske fler än en i varje port om du inte får "tätt" med bara en) eller varför inte frottéhandduk modell mindre.Nåt sånt lär du väl ha liggandes...(?)
Det, och låg delning, borde fungera och åtminstone ge vad prylarna "är kapabla till" i ditt rum och med din stärkare.

LABBE:
Fasen vid 75 hz???
Du menar säkert delningsfrekvensen...jag vill inte märka ord, men bra om det inte blir missförstånd i detta, så MJ får ut max av diskussionen.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/04/11 :  12:55:16  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
40 Hz okej... de flesta ligger där tyvärr.. begriper inte varför man inte bygger substeg som har lägre delningsmöjligheter.. De finns men kostar ofantligt mycket. Vore skönt att se ett sånt filter i lite billigare prisklasser också..

Jag vet inte exakt vad du menar med skorrig bas.. låter det sprucket, dvs ingen kontroll på elementet eller är det bara bumligt.. Det första kan ju endast bero på något fel i subben (trasig)och det blir nog inte bättre av omplacering.. Om den däremot e bullrig så hade jag prövat att minska delningsfrekvensen och föra fasen mot noll. Därefter hade jag flyttat ut den från väggen.. Hur kör du subben kopplad förresten,, via låg eller högnivå?


Lycka till
Mvh / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/04/11 :  13:22:58  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Edison: om du kollar riktigt noga på vad jag skrev i den meningen, så ser du att jag också skrev: om jag inte har missförstått dig nu.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/04/11 :  18:23:05  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Unholy: Lågnivå
Labbe och edison: Vad ni än menade, så funkar fasen bra på delning vid 40 nu
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/12 :  10:22:03  Show Profile Send edison a Private Message
labbe:
Jo ja såg det också, men antog inte att det du evt. hade missförstått var skillnaden mellan frekvens och fas.
När jag skrev om att undvika missförstånd syftade jag på att vi andra som skriver inte orsakar onödiga missförstånd hos Mathias J, vars fågor startat tråden.
Ha dé gött!


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/04/12 10:23:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000