HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aleph P med apoxcontrol
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/04/08 :  13:36:27  Show Profile Send christopher a Private Message
Undra om någon har byggt ett Aleph p med prylar från apox control
http://www.apoxcontrols.com/apoxFrontPanel.htm? det finns ett exempel på diyaudio.http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=2118afb53d94580e5921f6c617562658&threadid=22768, Jag har tänkt bygga något liknande efter sommaren och undrar bara om någon på forumet har byggt något liknande.
Deom modifiereingarna jag har tänkte mig är väll följande:
varför bara ha två kanaler och inte 6...
är sugen på 6 kanaler för dvd/sacd bruk, samt 2 kanaler för cd.
Tanken är att bara ha två kanaler som är på när man har två kanal ingång.
Som sakt tänker bara dra igång projektet efter sommaren på grund av tids brist nu. Men vill bara kolla läget.
Med tanken på vad Bernt har sagt att han skulle vilja ha på diy forumet har jag tänkt att det får bli en full dokumentation på det hella när jag börjar...

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/08 :  13:43:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Låter intressant, men det verkar lite dyrt att beställa från dem. Det bör inte vara några större problem att bygga helt själv istället om man har en programmerare för ex. en AVR microkontroller.
Det finns ju en del beskrivningar på nätet, allt som behövs är ju en microcontroller, relädrivare samt reläer och motstånd, både kopplingschma och programvara bör var rätt enkelt att designa.

Är själv på gång med ett sådant bygge, har dock inte några detaljer klara ännu.

Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/04/08 :  13:45:47  Show Profile Send christopher a Private Message
är inte så inne på programmera så jag tror att jag kommer att köpa hella kitet...men om det finns hjälp på forumet kanske man kan bygga på egen hand...

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/04/08 :  14:22:38  Show Profile Send Uniper a Private Message
Apox-grejerna är ju väldigt tjusiga. Men om du ska bygga 6 kanaler går det ju åt 3st volymkort = dyrt!
Bygg själv, det blir både billigare och roligare! Kolla tex på mitt förstegsbygge för lite inspiration: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23372
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/04/08 :  14:33:06  Show Profile Send Guru a Private Message
Det där med display är ju lite flashigt, funderar på att få till något sånt i mitt Aleph P bygge men vet inte riktigt hur man gör.....Vill främst ha till volymen och ingångarna. Finns det någorlunda färdiga scheman till nått sånt ?
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/04/08 :  15:21:35  Show Profile Send christopher a Private Message
Tack för rådden Uniper,
Jag har tänkt börja med 2 kanaler sen får man se, frågan är om man inte kan styra flera en två kanaler från apox kortet, mest om man bygger med reläre för volym kontrolen. Får se hur jag gör.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/08 :  16:33:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag kanske ska utveckla vad jag har i tankarna. Jag tror desutom det liknar Unipers bygge rätt mycket.

Mitt nästa projekt (som jag förhoppningsvis kan börja med om några veckor) blir ett kontrollkort+volymkontroll till ett försteg. Grundidén är att göra ett enkelt kort med en mikroprocessor som kan styra en LCD-display samt en reläbaserad volymkontroll. Dessutom hade jag tänkt lämna lite uttrymme till andra saker man kan styra med reläer.

Jag tänker använda en Atmer AVR krets (troligtvis Mega8 eller Mega16, vet inte riktigt ännu) och programmera den med AVR-libc (GNU c-kompilator för AVR-processorer), hittils har jag bara lekt med utvecklingskortet en del och processorn är väldigt enkel att programmera (dessutom har jag en kompis som råkar vara expert på just den här typen av processorer pga sitt jobb, det är aldrig fel med lite hjälp).

En av portarna (en port är 8 bitar=8 ledningar) kommer kopplas till en relädrivare som i sin tur är kopplat till ett separat kort med reläer+motstånd, om man tänker sig för när man kopplar kan man designa det så att volymen kan sättas i 255 olika steg (det är enkelt att programmera, skriv bara ett tal mellan 1 och 255 till porten).

Till en annan port kommer jag koppla två interruptdrivna switchar man kan använda för att höja/sänka, alternativt använda en vridomkopplare.

En port kommer driva LCD-displayen, jag kommer förhoppningsvis inte behövs skriva drivrutinera till den själv, det finns flera fria bibliotek man kan använda som fungerar med avr-libc. Jag kommer börja leka med LCD displayen så fort jag kommer mig för att åka ut tll Elfa nästa gång.

Ytterligare en "finess" är ett relä som kan användas för "mute", förslagsvis kopplat så att att man inte får någon utsignal förrän efter en viss tid, bra sätt att undvika otäcka knäppljud.

Ev. kommer det också bli möjligt att helt koppla förbi försteget, jag har en kombinerad hembio/hifi-anläggning och jag vill fortfarande ha min reciver kopplad till fronthögtalarna.

Själva förstegsdelen (analoga) är inte helt klar ännu, jag lutar dock Pass balanserade Zen-försteg som verkar relativt enkelt och trevligt. Jag kommer ev. också prova några op-amp baserade kopplingar. Jag kommer inte ens försöka bygga något själv, tanken med hela projektet är att det ska vara möjligt att använda samma kontrollelektronik till olika analoga delar.

Det är flera år sedan jag byggde något med mikorprocessorer så det finns en möjlghet att det blir pannkaka av allt ihop, dock så har jag bättre koll på den här typen av lågeffekts-elektronik än jag har av andra hifi DIY områden (högtalare, rörelektronik, effektförstärkare) så just nu känns det som jag har koll på läget.

Mitt problem just nu är vilket relä man ska använda? Jag vill helst hålla mig till något relativt billigt som finne lätt tillgängligt, det finns några varianter på Elfa men jag vet inte riktigt vilken som är bäst för ett bygge av detta slag.
Några förslag?

Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/04/08 :  18:53:02  Show Profile Send christopher a Private Message
f95toli, låter spännande...man skulle gärna vara med...eller bygga vidare på din grund kontrollkort, jag har några arbets kollegor som är galna i elektronik och programering, dock inte några hifi killar...annars skulle man lätt få dom att programmera vad som helst.
Jag ser fram till dina konstruktioner, om det funkar bra sloppar jag väll apox prylarna och går vidare med dina prylar.
Väntar med spänning för att höra mer när du är på g f95toli, undrar bara vart du finns, skulle passa bra om du finns runt Linköping

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/08 :  19:03:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror du bör sänka dina förväntningar en smula

Jag är som sagt var inte alls säker på att det kommer fungera som det är tänkt, det BÖR dock vara en relativt enkel konstruktion och jag är definitivt inte den första som bygger något liknande, Uniper tror jag har byggt något liknande och kollar du på diyaudio.com så lär du hitta flera sådana byggen.

Det största problemet med mitt projekt är att jag är notoriskt långsam pga tidsbrist. Det kan dröja LÄNGE innan jag kommer någon vart.
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/04/08 :  19:11:13  Show Profile Send christopher a Private Message
f95toli,
jag får vänta och se, jag har inte tänkt börja inan september, på grund av tids brist...så jag har litte tid på mig. Och om det inte funkar får det väll bli apox....

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/04/09 :  08:20:58  Show Profile Send zahnn a Private Message
Tips på relä är 610390 från www.bejoken.se. Billigt tvåpoligt växlande guldplätterat relä från Omron. Stort som en 16-pins dilkapsel. 21:- st (eller 18:- st för 10 )

Använder detta i mitt nuvarande projekt (också förförstärkare) baserad på PGA2310 och OPA2134. Har cad:at ett tvåkanalskort med PGA:n ,op-amparna och alla motstånd/kondingar som hör till dem (ca 4x9cm). Jag har delar till 3 sådana kort, alltså kan det bli 6 kanaler om det första kortet blir bra.

Display måste man naturligtvis ha. Har beställt http://www.fractronics.com/2x20oled.shtml.
Tänkte styra allt med atmels avr8515, och portarna som blir över ska jag ha till styrbara utgångar som man kan styra slutsteg eller dyl med. Fjärr blir det också naturligtvis.

Har precis som alla andra dåligt med tid, men i sommar så kan det nog börja likna något...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/04/09 :  12:17:45  Show Profile Send christopher a Private Message
Låter låvande Zahnn.
Har du några bilder eller schema på ditt bygg, skulle vara kul att se.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/09 :  14:57:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
zahn: Tack för tipsen, hade tänkt beställa från Elfa men det här verkr bättre. Särskilt displayen som dessutom ser rätt cool ut (att det dessutom är OLED är ett plus om man gillar ny halvledarteknologi)
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/04/09 :  20:53:30  Show Profile Send zahnn a Private Message
Har fördelen att bo i Åkarp, så jag har ca 15 minuter med bil till Elfa och Bejoken, vilket gör att det är väldigt enkelt att välja var man ska köpa grejer...Har sparat en hel del pengar på att ta bejoken till vissa grejer (motstånd/relä/små kondingar/kontakter) och elfa till andra (chip/trafo/stora kondingar). Kan ju säga att vanliga motstånd är avsevärt mycket billigare på bejoken än på elfa, iaf om man ska ha måttliga kvantiteter...

christopher:
Har ett troligtvis fungerande schema, men jag är inte helt säkert. Måste etsa kort och kolla det först, men sen lägger jag naturligtvis upp byggbilder och schema samt kod till avr:en när det fungerar bra... Det blir en massa kort att etsa dock, 3 st dubbelsidiga förstärkarkort + psukort + avrkort + ingångskort. En hel del...

f95toli:
Displayen hittade en kompis till mig som ville ha en blå lcd till datorn. Tyckte det var bra med en display där tecknen lös istället för bakgrunden. Jag tänkte försöka få till blå text istället för grön med hjälp av olika filter, men jag får se hur det går. Kollade på VFD-displayer först, men de är så infernaliskt dyra...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/04/09 :  21:48:23  Show Profile Send Uniper a Private Message
zahnn: En liten tanke angående färgfilter.. Lysdioder har nära monokromatiskt ljus, och då fungerar det inte att filtrera för att få annan färg. Det enda som händer är att man blockerar ljuset helt istället. Nu känner jag inte alls till oled-tekniken, men jag antar att detsamma gäller för den. Prova gärna, men ha inte för höga förväntningar.
Har bejoken öppet så att man kan komma som privatperson och handla småprylar? I så fall finns det ju ett skoj ställe till i Malmö som måste besökas lite då och då
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/09 :  23:32:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
OLEDs bygger på samma princip som vanliga lysdioder (men är baserade på organiska ämnen och inte på kisel/GaAs) vilket innebär att ljuset är nästan monokromatiskt och därför fungerar normalt inte färgfilter (ett undantag är vissa "vita" lysdioder som egentlige inte är vita, utan är uppbyggda av flera olika färger).
Man kan använda olika filter för att ex. öka kontrasten men det går inte att byta färg.
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/04/10 :  11:06:24  Show Profile Send christopher a Private Message
Låter bra Zahnn,
Så du skall hetsa korten, jag har väll tänkt lägga utt kort, fanns nådon billig firma på någon annan tråd. Vi kommer kanske få en hög hastighets fräss på jobbet som jag skulle kunna använda privat på helgerna för att frässa kort...när det blir på g kan jag höra av mig så kan jag kanske fräsa några kort då och då...
ser fram mot ditt projekt Zahnn

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/04/12 :  07:50:23  Show Profile Send zahnn a Private Message
Uniper & f95toli:
Då blir det nog inget färgfilter , eftersom det antagligen inte går, men testa kan man ju göra... Annars får jag köra med gröna dioder i resten också...

Bejoken har öppet i butiken 8-17 vardagar för privatpersoner så det är bara att titta in. De brukar dessutom ha lite kul utförsäljningsgrejer, relä, kylflänsar, div omkopplare och sånt (utgående artiklar), till mindre än halva priset.

christopher:
Tänkte etsa, det är faktiskt inte så mycket jobb med det... Det mest nervösa är att vända på kortet mellan belysningarna, eftersom jag inte har tillgång till dubbelsidig belysning på LTH (bara enkelsidig ). Själva etsningen brukar gå smärtfritt, och där finns bra borrmaskiner och borr också. Hade dock varit skoj att testa fräsning av kort...

Har några resttentor att göra i veckan, men på tisdag nästa vecka (20:e) så är det slut med det, och jag har ett par dagar till bara detta. Ska hämta de sista kondingarna på elfa o bejoken på tisdag antagligen...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/04/12 :  09:22:45  Show Profile Send christopher a Private Message
Zahnn,
Jag har en kompis som har etsat tvåsidigt, han byggde en lådda och köåte två UV lampor en i varja enda av låda, så hade an bara små kanter för att läga kortet på, kostar några 100:- på elfa.
P.S: lycka till med tentorna

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea

Edited by - christopher on 2004/04/12 09:23:16
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/04/12 :  12:16:39  Show Profile Send zahnn a Private Message
Får se om jag bygger en dubbelsidig belysning, det är väl nästa risk för det nu när jag testat dubbelsidiga kort, och märkt att det inte är så svårt alls. Det får dock bli i sommar...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/12 :  12:56:45  Show Profile Send UrSv a Private Message
För display har Elfa en trevlig med svart tavla och vit text. Farnell har en med blå bakgrund och gul text. Kan ju vara lite trevligare än standard.
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/04/12 :  14:54:53  Show Profile Send zahnn a Private Message
Det hade jag missat. Kollar iofs. först i katalogen, och sen priser på nätet, så är det nytt missar man ju det. Inte med i den katalogen jag har...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/12 :  16:07:54  Show Profile Send UrSv a Private Message
Finfint. Jag har en Elfa vit till min CD-spelare. 75-561-78.

Farnell t.ex.:
http://international1.farnell.com/Search/level_5.jhtml?PRODID=164467&SKUID=162055
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000