HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W 705 + ASW600 - vad tycker ni?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/04/07 :  16:44:50  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Har efter lite provlyssningar blivit lite insnöad på B&Ws 705or kompletterade med ASW600-subwoofern. Jag tycker att det är en mycket välljudande kombination för den musik jag lyssnar på.

Nu är frågan, vad tycker ni andra om denna kombo?

Den kommer att drivas av kombinationen Sony STR-VA333ES och H/K DVD 30.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/07 :  17:36:13  Show Profile Send Poe a Private Message
Dynaudio Audience 52 SE + REL Quake

Edit: ...fast ska du använda den som flerkanalare kanske B&W är bättre. (Finns ju ingen matchande center till 52 SE)

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2004/04/07 17:37:41
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/07 :  18:46:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Låter som en bra kombo.
Jag tycker 700-serien är rktigt trevliga högtalare.
Om du hellre ska satsa på 704 utan subbas är väl frågan.
Men du gör kanske rätt. Själv tycker jag att man bör testa hur
subbasen hänger med vid rytmisk livlig musik, och kanske inte som en del gör, testa hur högt den kan mullra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/04/07 :  18:55:35  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag har inte lyssnat på B&W ASW600 men kan bara gratulera dem om B&W har fått fram en sub som matchar 705:orna i snabbhet för 5498:-. Om du lyssnat på kombinationen och tycker att det spelar bra ska du ju självklart köpa den men om du lyssnar på musik med krav på snabbhet, exakthet och djup i basen tycker jag att du ska prova att lyssna på exempelvis ASW675 eller ASW700. Fast visst, de kostar en HEL DEL jämfört med ASW600 men om du har pengarna tycker jag att du i alla fall ska kosta på dig att provlyssna.

/Hans
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/04/08 :  14:12:55  Show Profile Send VA333ES a Private Message
När jag provlyssnade kombon använder jag bl.a skivor med Waldteufel, Sissel Kjyrkebø, Oysterband etc, d.v.s en blandning med klassiskt och folkmusik o.dyl.

Jag är inte ute efter "imponatorbas" utan har subben tämligen lågt, den gav mer ett extra fundament utan att mullra. 705orna utan sub tycker jag låter mycket bra, med subben inkopplad blev det dock bättre botten i musiken. Mullrig bas tycker jag inte alls om, snabb och torr HiFi-bas är vad jag vill ha.

Intrycket jag har är att hög volym på subben (ASW600) blir mullrigt och dant, håller man den på lägre volym upplevde jag att den kunde spela kontrollerat ihop med 705orna.

Jag har lyssnat på Dynaudios 53or och tycker att de låter bra, men att de inte har den öppenhet i ljudet som 705orna har. Jag har också fått uppfattningen att 705orna med korrekt stereofokus (placeringen rätt) gör att jag utan problem kan köra en 4.1-uppsättning, d.v.s utan center. Eftersom jag lyssnar mycket på musik är det återgivningen av det jag prioriterar.

Min planerade budget ligger på drygt 10-12 tusen för högtalarna och mellan 5-6 tusen för subben, har bedömt det som vettigt att köpa en subb för ungefär 50% av frontarnas pris. Men jag kan ha fel där.;)

Tack för tipsen, jag tar gärna emot fler tips på kombinationer med frontar + sub för 15-18 tusen kronor. Stativare är vad jag eftersträvar, trivs bättre med den kombinationen.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/04/08 :  14:20:41  Show Profile Send Sanoj a Private Message
En annan tanke med tanke (hmm, upprepning) på din budget som närmar sig 20` kanske skulle vara att kolla runt lite vad du kan få för högtalare om du inte köper någon sub.

Lyssna runt och jämför vilken kombi DU tycker är trevligast.

Även begagnat kan ju vara ett alternativ.



Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/04/08 :  14:40:50  Show Profile Send gromit a Private Message
Begegnat för nästan 20' blir riktigt fina grejer. Spara en månad till och köp ett par B&W Nautilus 804, de är fina.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/04/08 :  14:56:54  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Begagnat ska jag fundera på. Nautilus 804 verkar intressant, får kolla upp det.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/04/08 :  15:20:09  Show Profile Send KennethS a Private Message
Håller med föregående! Nautilus spelar enligt mej iaf i en annan division..Har dock tyvärr inte fått lyssna på den nya serien, så jag går på vad jag fått höra från andra

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/08 :  16:23:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En fördel med sub är att man kan placera den på ett för basen fördelaktigt sätt så att man unviker utsläckningar och toppar. Jag tror att du mycket väl kan vara rätt ute.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000