HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämpmaterialet? vart i lådan? matrial?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/07 :  10:53:54  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag Planer på att bygga en eller ett par Högtalare eller bashögtalare

Och har kommit fram till att jag kommer att behöva
dämpmaterialet ...



Vilket dämpmaterialet är bäst när det gäller bashögtalare?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27569

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27851



gullfiber har jag fått som tips av mcz men han tyckte jag skulle höra mig för
men hade hade oxå fårull som förslag men att det kanske var overkill ...

En fråga till .....
Hur mycket ska man ha i lådan?

Spelar det nån roll vart?
eller ska de bara finnas i lådan?

Ullen ska vara till för lura elementet
lådan ska verka större???


Jo som jag fått veta det ska det med dom här elementen vara
dämpning i hela lådan ...

tar gärna emot tips om utformningen av lådan
jag har skissat fram en del x-empel själv ...
hur ser dom ut för/nackdelar??

det kanske finns några ute som man kan kopiera något ifrån
vilka isf ...??





Tack

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/04/11 11:02:25

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/07 :  19:42:31  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
är lådan sluten eller basreflex?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/07 :  20:54:52  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
funderar på en 120 liter sluten låda ....

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/07 :  21:33:03  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Gullfiber borde vara bäst!
Blir billigt också!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/07 :  22:28:20  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Men hur mycket bör man använda?
ska det vara packat? luftigt?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/04/07 :  22:50:38  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
De finns de som tycker om att ha dämpmaterialet i mitten av låddan eftersom det gör mest nytta där, men det kan ju bli opraktiskt oxå förståss. Lådans innnermått och upp till vilka frekvenser som den skall spela samt delningsfiltrets branthet kan vara bra att ha tänkt på. Dämpmateralet börjar att "fungera" när tjockleken är en 1/8 av våglängden på frekvensen man vill dämpa och fungerar mycket bra när tjockleken är 1/4 av våglängden man vill dämpa. Våglängden i meter = 343 / frekvensen. Beroende på hur låddan ser ut kan man hoppa över att dämpa mellan parallella (eller nästan //) ytor där det ändå inte kommer att uppstå ngra nivåmässigt störande resonanser. Jag vet inte om ngn blev klokare av detta.

Editerade bort en förvirrande rad

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2004/04/07 22:53:04
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/07 :  23:21:40  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
skrutten De finns de som tycker om att ha dämpmaterialet i mitten av låddan eftersom det gör mest nytta där, men det kan ju bli opraktiskt oxå förståss. Lådans innnermått och upp till vilka frekvenser som den skall spela samt delningsfiltrets branthet kan vara bra att ha tänkt på. Dämpmateralet börjar att "fungera" när tjockleken är en 1/8 av våglängden på frekvensen man vill dämpa och fungerar mycket bra när tjockleken är 1/4 av våglängden man vill dämpa. Våglängden i meter = 343 / frekvensen. Beroende på hur låddan ser ut kan man hoppa över att dämpa mellan parallella (eller nästan //) ytor där det ändå inte kommer att uppstå ngra nivåmässigt störande resonanser. Jag vet inte om ngn blev klokare av detta.

Editerade bort en förvirrande rad


Nope jag kan inte säga att jag blev det iaf
fick bara fler frågor ...
tänkte enligt råd hoppa delningsfilter och köpa
subslutsteg med aktivtfilter istället ...
lådans innermåt blir nog (1158x408x258 21mm mdf med stagning
kanske dubbel baffel) .....

Fast jag var aldrig ute efter att dämpa någon frekvens ..?!?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/04/07 :  23:49:22  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Ett akivtfilter är välan oxå ett delningsfilter.
Men man pyttsar dämpmaterial av två orsaker dels för att dämpa oönskade resonanser (frekvenser) i låddan samt för att högtalaren skall se lådan som lite större.
För trött för att tänka klart just nu.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/04/08 :  07:02:17  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Säg att du delar med 24dB / oktav filter och vid frekvensen 80 Hz då räcker det för dig att sätta en gullfiberklump i mitten av lådan som är 1/4 av lådans största innermått (höjden gissar jag). Gullfibern (isover heter det nog numer) placeras luftigt. Högtalar elementet (elementen) placeras i de delar av lådan som är fri från gullfiber. Det kan vara lämpligt att göra lådans stag så att gullfibern hålls på plats av dessa.

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2004/04/08 07:03:57
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/08 :  07:56:42  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
skrutten
Ett akivtfilter är välan oxå ett delningsfilter.
Men man pyttsar dämpmaterial av två orsaker dels för att dämpa oönskade resonanser (frekvenser) i låddan samt för att högtalaren skall se lådan som lite större.
För trött för att tänka klart just nu.


aha då är jag med ...

quote:
Säg att du delar med 24dB / oktav filter och vid frekvensen 80 Hz då räcker det för dig att sätta en gullfiberklump i mitten av lådan som är 1/4 av lådans största innermått (höjden gissar jag). Gullfibern (isover heter det nog numer) placeras luftigt. Högtalar elementet (elementen) placeras i de delar av lådan som är fri från gullfiber. Det kan vara lämpligt att göra lådans stag så att gullfibern hålls på plats av dessa.


Jag tror jag vet hur du menar



Men vad händer om man ändrar frekvensen?
om man har aktivt filter kan man ju göra de?!?


wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/04/08 :  09:01:22  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Försök att klä lådan invändigt med en tjockar filtmatta istället, du får en mycket "torrare" bas då.....

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/08 :  09:05:00  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Wolfgang Försök att klä lådan invändigt med en tjockar filtmatta istället, du får en mycket "torrare" bas då.....


I hela lådan då?
Är det samma sort som man brukar ha på utsidan? på PA?

Eller Är Acoustic-ull fel?
det verkar inte vara så dyrt?!?
Hur bra är det?

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/04/08 15:30:29
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/04/08 :  17:55:14  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
He he, klä låda med vad du vill innuti men gullfiber är billigt och bra.
Nä, jag menar inte som din bild utan så här:

Stagen är de grå och sågas ut från en skiva, ritningen är bara ungefär - man behöver troligen lite mer stagning än vad som är utritat.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/08 :  18:30:43  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Så dämpningsmatrialet måste vara i mitten
samt att elementet ska var i botten eller toppen?
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/04/08 :  19:47:59  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Nja, ingenting måste vara si eller så, men det var det jag försökte beskriva med ord, och misslyckades.
Eftersom din lådda ska vara så pass hög är risken stor att det blir lite problemas där. Men det finns annars en hel del lösningar från ingen dämpning till att låddan fylles helt.
Vilket högtalar elemnet har du tänkt att använda?

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/08 :  20:50:06  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Det är så att i trådarna som jag länkat till i första
har vi sakta gått från låda till låda
och kommit fram till 120liter sluten eller 120 liter isobarik

men isobarik blir bara en högtalare eftersom att jag bara har 2st element

http://www.ljudia.se/pdf/271010.pdf br /

Och eftersom att det här elementet vill igentligen ha en mycket större låda behöver jag dämpning i den

Skulle den inte se lite konstig ut om man har en stor hög låda
med basen i botten??

isf kanske man ska sätta in mellanregister o diskant??
Har en del liggande funderar oxå på att plocka delar ifrån minna röda högtalare som jag har bild på http://bildarkiv.hififorum.nu/Mikael_1979/front2.jpg




Satte ihop den här nyss efter en stunds funderare ...
det ända som e jobbigt är vinklarna
volymen och dämpningen

Men om jag förståt det rätt så måste det finnas luft bakom dämpningen från elementets håll??

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/04/08 23:50:32
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/04/09 :  22:55:26  Show Profile Send celef a Private Message
jag ska försöka bidra med det lilla jag kan

en resonans är inte en frekvens som det felaktigt här har nämnts. en resonans är en "självsvängning", "självsvängning" uppdräder dock vid olika frekvenser beronde på materialets storlek och beskaffenhet

för att dämpa ljudvågor med porösa absorbenter (mineralull, akustilux, dämpvadd, ...) så måste absorbenten placeras där partikelhastigheten är som störst på infallande ljudvåg, detta inträffar vid 1/4 och 3/4 våglängd

varför man vill placera porösa absorbenter mitt i högtalarlådan (och inte längs lådväggarna) kan ses i mitt enkla exempel nedan som jag hoppas är självbeskrivande:



man kan även se att det är lönlöst att placera porösa absorbenter i lådor där våglängderna vida överskrider låddimesionerna, exempelvis i subwoofers

men det finns andra anledningar till att använda "porösa absorbenter" även i subwooferlådor, och den anledningen har ni redan nämnt

sound pollution
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/09 :  23:27:58  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Absolut även jag tror att jag har koll på den bilden =)
tror jag =)
Men det är ju en sublåda som jag ska bygga =)
även om jag bygger högtalare med andra element kommer jag att skilja dom åt med en skiljevägg ..

så om man bygger sub spelar det igen roll?!? vart ullen finns?


wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/04/10 :  00:07:36  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Celef, helt riktigt.
Men vid "halvvågsresonans" eller vad det nu kan heta hamnar hastghetsmaximum i mitten på låddan.
Svängningen som halvågen motsvarar är ju lägre (ca 150 Hz och kan påverka ljudet skulle jag tro).
På denna sida kan man leka lite och se: http://www.fyrisskolan.uppsala.se/sektor/mafy/fysik/applets/appletmassa/StlWaves/stlwaves.htm
Men även din bild visar på detta (indirekt).

Mikael, jag har fått ditt PM
Svar gullfiber, stenull, och acousticull det beror ju på applikation och tillgång. Om din baslåda, sluten låda på 95 liter och nästan helt fylld med acousticull är kanske ett alternativ det ger iaf ungefär samma Q värde som din 120 literlåda normaldämpad (vad det nu innebär).

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/10 :  00:15:17  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Men jag hade ju tänkt att använda en låda på 120liter
95liter är ju inte fel det heller det är ju mindre
och lättare att få plats med =)
men elementet vill ju ha så stor låda som möjligt ca370 rek
då hade jag hoppats att man kunnde få den verka större än 120
och på det sättet förbättra värdet på lådan =)

då kanske det bara blir en onödig utgift?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/04/10 :  00:25:02  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Tja problemet är ju inte lådan som jag ser det, utan elementet

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/10 :  00:43:22  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jo jag vet det är ett svårt element att bygga med och det är nog därför
det inte finns i ljudias sortiment längre =(

men 95liter med dämpning blir som en 120liter utan
vad blir isf en 120liter med dämpning??

funderar på att bygga lådan jag skissat upp några inlägg upp
hur tycker du den ser ut?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/04/10 :  11:20:19  Show Profile Send celef a Private Message
"Men vid "halvvågsresonans" eller vad det nu kan heta hamnar hastghetsmaximum i mitten på låddan.
"

jag tror du menar stående vågor? dessa uppträder mellan två parallella ytor och det är avståndet mellan dessa ytor sätter frekvensen för stående vågen! stående vågor uppkommer när avståndet mallan ytorna är halva våglängden. om ni tittar på min enkla skiss igen och högtalarlådan som ligger ned under sinuskurvan, höjden på lådan motsvarar en halv våglängd vid 300hz (= stående vågens frekvens). för att absorbera denna (och andra) frekvenser så måste absorbenten placeras vid 1/4 våglängd (alt 3/4 våglängd), se grönt lodrätt streck. det gröna strecket sammanfaller med halva lådmåttet = där ska absorbenten placeras inuti högtalarlådan!

sound pollution
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/04/10 :  11:26:43  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Jepp, ståendevågor skall det vara!

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/10 :  11:42:02  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
oki så jag provar igen =)
då spelar det ingen roll vart elementet sitter
bara vart dämpningen sitter??
den ska sitta i mitten av lådan?!?
hur mycket ska sitta där?
det beror på lådans storlek?
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/04/10 :  12:28:00  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Om man sätter elementet nära golvet får man stöd av golvet (högre upp i frekvens).
Med tanke på ditt element skulle jag nog fylla lådan nära nog full med dämpmaterial, bara för att sänka Q-värdet.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000