HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 70 kanske 80-tals högtalare??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/06 :  13:05:19  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
??


jo det var så att jag träffade på en
vän till familjen och vi pratade hifi.

kommer inte ihåg vad han sa att dom hette?


acustic liners kanske nånting liners var det iaf ....
Eller något liknande jag kan ha stavat såå fel oxå ..

som jag kommer ihåg dom var det en 15tum bas plus stort horn och diskant.
Lådorna är som små kylskåp i storlek ungefär ..


dom är från 70-talet kanske 80 men på grund av att upphängningen i basen är delvis gjord av asfalt?!? har dom inte torkat.....

Vad Är det för nånting kom igen nu

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/04/11 10:09:52

erikus
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/04/07 :  14:50:25  Show Profile Send erikus a Private Message
Hej Mikael, tyvärr har jag inget tips, men du får gärna korta ner din signatur lite då signaturen enkom tar upp en tredjedel av skärmutrymmet på en standardskärm (1024x768)

Må väl /Erik
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/07 :  16:56:25  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
erikus Hej Mikael, tyvärr har jag inget tips, men du får gärna korta ner din signatur lite då signaturen enkom tar upp en tredjedel av skärmutrymmet på en standardskärm (1024x768)

Må väl /Erik


Hej du erik
inget tips alls?
asfalt används det?


wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/04/09 :  00:51:52  Show Profile Send Gus a Private Message
Phase Linear kanske
Bob Carver konstruerade högtalare under detta namn på sjuttiotalet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/09 :  01:03:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Carver? Hörde jag Carver? Då pratar vi bandhögtalare!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/04/09 :  01:19:54  Show Profile Send Gus a Private Message
Bandhögtalare--Yes,men han byggde väl annat också--hrrmm,har jag för mig.kan inga detaljer i ämnet men hornkonstruktioner och stora basar vill jag minnas att det fanns
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/09 :  01:29:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kan tänkas...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/04/09 :  01:39:05  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Det fanns flera Acostic byggsatser ( ej att förväxla med Amerikanska Acoustic som gjorde instrumentförstärkare / högtalare för rock'n roll ) på den tiden, kan det vara nåt sånt?
Vissa hade Gamma VLD13 banddiskanter, och det fanns en mängd olika element att välja på från SEAS, RCF, Sinus, KEF m fl.

Sedan fanns det också en högtalartillverkare som hette Acoustic Research , men huruvida de var i asfaltbranchen vet jag inte.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/09 :  09:39:35  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Gus Phase Linear kanske
Bob Carver konstruerade högtalare under detta namn på sjuttiotalet.


Bandhögtalare--Yes,men han byggde väl annat också--hrrmm,har jag för mig.kan inga detaljer i ämnet men hornkonstruktioner och stora basar vill jag minnas att det fanns



Det är ju möjligt, det låter dock inte bekant ...

utseendemässigt är de ju rätt iaf ...

quote:
bostrowskij Det fanns flera Acostic byggsatser ( ej att förväxla med Amerikanska Acoustic som gjorde instrumentförstärkare / högtalare för rock'n roll ) på den tiden, kan det vara nåt sånt?
Vissa hade Gamma VLD13 banddiskanter, och det fanns en mängd olika element att välja på från SEAS, RCF, Sinus, KEF m fl.

Sedan fanns det också en högtalartillverkare som hette Acoustic Research , men huruvida de var i asfaltbranchen vet jag inte.


Det skulle kunna ha varit byggsatsar
vet ju inte så mycket om dom ..
och det här med asfalt upphängning kan det vara bra?




Skulle se ut så här ....

Om jag minns rätt det var kanske 5-10 år sen jag såg dom


Aja så kan det ju vara kanske skulle skrivit i diy istället

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/04/10 01:09:41
Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2004/04/11 :  23:06:25  Show Profile Send bing a Private Message
http://www2.blocket.se/view/2388338.htm?l=0&c=1&city=0 .Här är en altec lansing som verkar passa på din beskrivning .Klipp o klistra för bild

alla öron är olika
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/11 :  23:09:32  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Sååå bing de är ju dom jag är ute efter =)
Hur känner du till dom?
Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2004/04/11 :  23:59:29  Show Profile Send bing a Private Message
En lyckoträff, såg annonsen på blocket någon timme tidigare och tyckte beskrivningen stämde, men jag vet tyvär inget om dom.

alla öron är olika
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/12 :  09:41:57  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Förstår det jag var ju inte så nära med namnet =)
Kan det vara asfalt?? Nån?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000