HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Glöm inte Kurt Cobain & Nivana...10 år har gått...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/06 :  00:55:58  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Ja eftersom ingen verkar ha uppmärksammat det här så får väl jag göra det....
Det är ju 10 år sedan Kurt Cobain på ett tragiskt sätt lämnade vår jord. Sångaren och låtskrivaren till ett av de mest inflytelserika banden under det tidiga 90-talet. Nirvana är fortfarande och kommer alltid att vara en av de band som ligger mig närmast om hjärtat.

Skivor som "nevermind", "in utero" och "mtv unplugged with Nirvana" säger en hel del om bandets storhet. Fantastiska skivor allihopa om du frågar mig, de övriga två fullängdarna innehåller några guldkorn de också men är lite mer ojämna men är givetvis obligatoriska i skivsamlingen om man är ett äkta Nirvana-fan.

Ni kanske själva har lite kommentarer om Kurtan och Nirvana...well, bring it on! Det är väl fler än jag som värderar Nivana högt...

JohanH
Member

74 Posts

Posted - 2004/04/06 :  01:09:30  Show Profile Send JohanH a Private Message
*tyst minut*

Nirvana är och var ett mycket bra band med bra texter och härliga melodier som man kan höra om och om igen. Lyssnar inte så mycket på de officiella skivorna längre. Jag har en hyfsad samling nirvanabootlegs som snurrar desto flitigare.

Kurt Cobain R.I.P.

/JohanH

"Life is to short for bad Hifi"
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/06 :  21:58:34  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
JohanH:

Nirvana bootlegs finns eller fanns det väldigt gott om förr. Har en polare som äger en massa skumma Nirvana bootlegs, framförallt live-konserter, rätt kul att lyssna på ibland även om jag oftast föredrar studioalbumen.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/06 :  23:23:55  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Endast 27 ar gammal, vill jag minnas!

Undrar vilken musik han hade gjort idag?
Far man gissa pa natt at Red Hot Chilipeppers-hallet, eller far jag stryk da?

*tyst minut*

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

JohanH
Member

74 Posts

Posted - 2004/04/06 :  23:36:10  Show Profile Send JohanH a Private Message
Tro mig, det finns massor även idag tack vare nätet!
Vet man bara var man ska leta och har bredband så finns det inga gränser för hur många bootlegs man kan ha! förutom möjligen hårddiskutrymma då..

/JohanH

"Life is to short for bad Hifi"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/07 :  00:11:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tyvärr har det väl blivit så att myten Cobain har blivit så stor att den skymmer artisten Cobain, när jag hör namnet "Curt Cobain" så är inte musik det första jag tänker på.

Detta är ett öde Cobain delar med många andra artister. Att dö ung är ett säkert sätt för en rockartist att bli ihågkommen, tyvärr är det dock inte alltid musiken man minns.

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/08 :  01:12:32  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
epkpeng: ja du får stryk då..

f95toli: det gäller att se bortom massmedia och bilden som förmedlas igenom dem (även om det givetvis inte är helt enkelt).
Som musiker förundras jag än idag över hur man skriver sådana låtar som Kurt gjorde.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/04/08 :  11:06:59  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Lyssnade igenom Nevermind igår med anledning av den här tråden. Mjukt och fint ljud tycker jag även om jag tog och skruvade upp basen lite extra för att få bättre känsla. Får väl kanske lyssna igenom in Utero idag.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

durand
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/11 :  00:34:04  Show Profile Send durand a Private Message
När jag hör namnet Curt Cobain tänker jag först och främst på Nirvana och sedan på hur briljant hans musik var. Otroligt.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/15 :  13:54:28  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Leo:

Lite lustigt att du nämner att du skruvade upp basen när du lyssnade på Nevermind. Jag vill nämligen minnas att Kurt Cobain själv också var lite missnöjd med just basen på Nevermind. Han tyckte den var lite för låg i volym (läst i någon gammal intervju)
In Utero skivan har grymt härligt rumsljud på inspelningen tycker jag.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/04/16 :  11:50:01  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
OJ! *känner sig enormt musikkunnig efter hifirockers kommentar* (Kan ju också bero på att den här musiken gärna skall levereras med dubbla 8'' eller mer för rätta magsparkskänslan, därav mitt behov att kompensera med uppskruvad bas!)

Måste säga att det hade varit intressant att få veta vad Kurt hade gjort för musik idag om han levt vidare, även om det kanske finns en risk att han kanske hade gått och tappat gnistan, å andra sidan brukar stora musiker ofta kunna komma igen på äldre dagar om de hittar tillbaka eller går vidare med något nyskapande som fortfarande bygger på den tidiga känslan. Nu får vi aldrig veta. Synd att inte någon kunde hjälpa honom ur depressionen, kanske var det även drogmissbruk som ledde till tillfällig psykisk instbilitet inblandat?

Jag tycker det är trist att det uppstått så mycket konspirationsteorier om hans död (självmord eller mord?). Det är givetvis svårt att förstå varför en person som har enorm framgång i karriären och har barn och fru och rockikonstatus helt plötsligt väljer att begå självmord när väldigt många beundrare drömmer om att själva kunna lyckas lika bra.

Liten fråga: Jag gillar stilen på låten Polly, är stilen på någon live eller unplugged-platta åt det hållet? "MTV unplugged with Nirvana" är kanske något som jag bör lyssna på?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Dr Fre
Member

88 Posts

Posted - 2004/04/16 :  17:10:50  Show Profile Send Dr Fre a Private Message
Leo: Polly måste vara nån sorts favoritlåt för Nirvana, den finns med på 3 av de 4 skivor jag har (Nevermind, Unplugged in New York och From the Muddy Banks of the Wishkah).
Menar du verkligen att du inte har hört Unplugged-skivan? Herregud, människa, se till att du får göra det fort som fan! Den är riktigt bra. From the Muddy Banks of the Wishkah är också ett live-album, som är betydligt råare (annat låtval bl a). Själv föredrar jag unplugged, men FtMBotW har också sina höjdare, t ex ett fantastiskt intro innan School drar igång. (Ni som har skivan vet vad jag menar...)
Edit: När vi snackar unplugged hoppas jag att ingen som gillar Nirvanas unplugged har missat Alice in Chains dito?

No hay banda

Edited by - Dr Fre on 2004/04/16 17:12:55
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/21 :  22:05:49  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
När vi snackar unplugged hoppas jag att ingen som gillar Nirvanas unplugged har missat Alice in Chains dito?


Självklart inte! Den är asbra den med!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000