HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 transformatorfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/04/06 :  00:19:52  Show Profile Send flintan a Private Message
Ska småningom bygga en nätdel till min kommande gainclone och letar efter lämplig trafo.
Har en möjlig kandidat här men jag vet inte så mycket om den.

anslutningar:

sekundär:
*vit
*vit
*svart

primär:
*svart
*brun
*gul

*vit + röd
*orange
*blå

*grön (220V~)

Kablarna från primärsidan sitter fastlödda på små plintar med tre anslutningar * på varje.
Den är av E-kärne typ, tror jag, och väger ca 3,5kg.

Två frågor:
1. Den mäter 0,6 ohm mellan sekundärlindningarna. Kan det vara riktigt eller är den trasig?
2. Den gröna kabeln vet jag är den ena anslutningen för 220V men jag vet inte var den andra har setat. Går det att ta reda på det på något sätt? Det verkar också lite konstigt för kablarna på primärsidan är fler och tunnare än de på sekundär.


Tacksam för alla svar.

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/04/06 :  01:11:52  Show Profile Send flintan a Private Message
En till fråga, är det en bra idé att ha två eller tre paralellade 4700µF kondingar per sida till glättnigen?
Bör man ha fler eller kanske satsa på EN större?
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/04/06 :  08:38:46  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
o,6 ohm på sekundären är helt ok! Den är ialla fall hel.

din multimeter mäter inte så låga resistanser så noggrant, kontaktresistansen på probarna mm spelar roll.

Primären har tunnare trådar då strömmen är lägre här. Antagligen finns det flera anslutningar för att kunna koppla in trafon på flera olika primärspänningar, men behålla samma sekundärspänning.
Så enkelt är det. T e x 240,230,220, 120,110V ,100 V


Observera! Om du kopplar in 230 V på en primär lindning som är för 120 V kommer trafon att mättas-den drar en massa ström och kommer att bli överhettad.

Försök därför att identifiera det uttag som motsvarar 240 V, d v s högst resistans alt, flest varv. Och börja där.
Annars måste du ha en amperemeter + skyddsmotstånd (ex en 100 W lampa) i serie med primären när du kopplar in som skydd mot överspänning. När trafon mättas förvandlas den till ett lågohmigt motstånd som gör att det flyter mycket ström och lampan tänds.
En icke mättad , icke belastad trafo drar ganska lite ström, varför lampan är kall och lågohmig.

Själv brukar jag använda en vridtrafo, och drar på spänning tills det börjar brumma (kärnan går i mättning) men det är inte alla som har det.

/rickard

I m only in it for the DIY

Edited by - rikkitikkitavi on 2004/04/06 08:41:33
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/04/06 :  21:52:18  Show Profile Send flintan a Private Message
quote:
din multimeter mäter inte så låga resistanser så noggrant, kontaktresistansen på probarna mm spelar roll.

Nej precis, den mäter ju kanske 0,5 ohm bara om man sätter probarna direkt mot varann.

quote:
Primären har tunnare trådar då strömmen är lägre här. Antagligen finns det flera anslutningar för att kunna koppla in trafon på flera olika primärspänningar, men behålla samma sekundärspänning.
Så enkelt är det. T e x 240,230,220, 120,110V ,100 V


Jag misstänkte det.

quote:
Försök därför att identifiera det uttag som motsvarar 240 V, d v s högst resistans alt, flest varv. Och börja där.


Jag vet vilken den ena anslutningen för 220V är eftersom den tråden fortfarande sitter ansluten till en strömbrytare. Då menar du alltså att mellan den tråden så mäter man ut den högsta resistansen till någon annan tråd för att hitta den andra ledaren för 220V? Hur hög resistans borde det ungefär vara?
Det är också två trådar på primärsidan som är ihopkopplade med varann, kan det vara nåt slags mittuttag?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/04/06 :  23:28:07  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Flintan, varför inte ansluta 24 VAC eller nåt på primärer, då kan du mäta i lugn och ro. 24 VAC in => cirka 24/230 delar ut och klart ofarligt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/04/07 :  00:14:30  Show Profile Send flintan a Private Message
Då ska det i såna fall bli ca 0,1V på sekundären eller?
Det finns så många trådar in på primären och jag tycker det borde synas var den andra 220V kabeln har varit kopplad, men det gör det inte...

En till fråga, är det en bra idé att ha två eller tre paralellade 4700µF kondingar per sida till glättnigen?
Bör man ha fler eller kanske satsa på EN större?
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/04/07 :  00:43:16  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
quote:
En till fråga, är det en bra idé att ha två eller tre paralellade 4700µF kondingar per sida till glättnigen?
Bör man ha fler eller kanske satsa på EN större?

Generellt brukar det vara bättre o billigare att ha flera mindre än an stor. Men när du pratar Gainclone finns det vissa "religioner" som förespråkar minimalt med kapacitans typ 1500uF

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/04/07 :  00:54:54  Show Profile Send flintan a Private Message
Okay. Eftersom jag inte är så religiös så köper jag isf sex st 4700µF kondingar och testar med tre per sida vs en per sida o lyssnar om jag hör någon skillnad.
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/04/07 :  01:52:38  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Det tycker jag låter som en bra början.

DIY is in my DNA
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000