HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Polera aluminium?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2004/04/05 :  16:39:02  Show Profile Send vagabond a Private Message
Hur kan man få en blank yta på aluminiumplåt. Behöver inte vara spegelblank.

(gäller en förstärkarlåda, så ämnet är inte helt OT)

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/05 :  16:59:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Autosol?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2004/04/05 :  17:17:11  Show Profile Send Lelle a Private Message
Vad jag har hört så måste ytan sedan förseglas (lackas) annars oxiderar aluminiumytan o blir vitaktig.

(Annars så vet jag inte hur man får den jätteblank, undrar hur JeffRowland gör? - så nått bra svar på själva frågan har jag inte).

Think different.

Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2004/04/05 :  17:20:07  Show Profile Send frez a Private Message
Slipa med finare och finare papper (våtslip) för att sedan gå över med polering. Är ytan hyffsad kan du börja med 500-papper och börja polera efter 2000-3000.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/04/05 :  18:09:19  Show Profile Send Björn N a Private Message
Det knepiga är att hålla ytan blank, aluminium är rätt så mjukt så det blir lätt repat.

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2004/04/05 :  19:48:27  Show Profile Send vagabond a Private Message
angående försegling har jag ett knep som jag använt ett par gånger - plastfilm för böcker - fäster som f*n och omöjligt att se om det görs bra, blänker lite till o med. :)

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.

Edited by - vagabond on 2004/04/05 20:01:41
Go to Top of Page

book
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/04/05 :  20:30:15  Show Profile Send book a Private Message
Går att köpa alu med skydds plast på! det är bra då det annars brukar vara djupa repor redan från början, sedan är det bara att gå på direkt med fin polerpasta.
Avsluta med tvåkomponents klarlack då den inte gulnar o är mycket hårdare än vanlig sprayburk.
Snacka med den lokala bil lackeraren.
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/04/05 :  22:34:31  Show Profile Send dumbo a Private Message
Autosol och stort tålamod?
Ram fälgar och sving:
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=8200

Sving:
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=34643
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=4486

Ska man hålla det i det skicket utan att fortsätta putsa så får man ju klarlacka.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/04/06 :  08:11:26  Show Profile Send pix a Private Message
En "öppen" alu-yta oxiderar snabbt i kontakt med luft, så skall det hålla i längden måste den ytbehandlas.
Vanligtvis anodisering eller kromatering.
Anodisering görs genom att man kopplar spänning (anod) på aluminiumstycket och doppar i bad med olika kemikalier (katod).
Detta är en mycket tålig yta som kan göras i alla färger. Dock är ytan isolerande vilket kan ställa till problem om man vill att lådan skall fungera som ej skärmburk (EMI störningar). Lådan isolerar visserligen men packningar i lock mm ger ej kontakt genom anodiseringen. Vidare kan detta kräva eftertanke vid anslutning av jordbult i låda. Gängan bör skära genom anodiseringen. Kromatering är en mycket tunnare variant av ytbehandling. Denna kan göras i flera färger men oftast används sk. gul kromatering (matt guldfärgad). Tjockleken är endast några my tjock och mycket känslig för nötning. Denna mekaniska tjänslighet nyttjas vid jordning genom att EMI packningar mm sliter bort någon 1/10 my när locket -eller jordskruven) skruvas fast så att elektrisk kontakt ges. Gulkromatering är vanlig att använda innnan målning på aluminium för att skapa ett bra underlag för färgen.
Varken Anodisering eller kromatering är något man fixar själv hemma i garaget (vissa onyttiga aspekter) så jag tror att man måste söka upp någon verkstad som syslar med detta. man borde kunna få hjälp med detta för lite "fikabröd". Det mest tidskrävande är att ytan måste vara mycket jämn då anodisering och kromatering inte "fyller" ut några ojämnheter. Så man skall nog ha slipat ytan absolut jämn så det bara är att "doppa" den i badet.
När det gällr "krom"-kromatering (fälgar mm) har jag ingen erfarenhet.
Jag kan dock tänka mig att tillvägagångssättet är detsamma som ovan fast med andra kemikalier i baden.
Ett tipps är att prata med stadens "raggare". är det någon som har "krom"-kontakter så är det upprustare av gamla amerikanska bilar.
Hoppas att jag inte rörde till detta ?

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2004/04/06 :  09:47:07  Show Profile Send frez a Private Message
Hupps. Ett litet varningens ord här! Innan eloxering (anodisering), gulkromatering m.fl. måste aluminiumen rengöras från alla orenheter på ytan. Detta görs med s.k. betning, vilket i princip är syrabad. Detta kommer snabbt att ta bort den fina ytan om det inte görs mycket försiktigt. Och skulle det bli något fel och du måste köra om alltihop, ja då är det kört. Dessutom blir en eloxerad yta aldrig lika blank som en polerad. Så vill du ha spegelglans på din aluminium och dessutom en tålig yta råder jag dig till att först polera och sedan lacka två, eller trekomponents klarlack. Det måste dock vara en speciell lack för aluminium, men det vet din färghandel mer om. Alternativt, om du vill ha en brutaltålig yta, lämnar du grejerna till en pulverlackerare efter polering. Det finns nämligen klarpulver som blir tåligt så in i h-vete när det härdat.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/04/06 :  11:13:28  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Finns även en antiklotterfolie som vi använder inom skyltbranschen,
mycket tunn, nästan osynlig och skyddar mot solblekning också.
Men det krävs vana att fåtill snyggt!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

joeflo
Member

90 Posts

Posted - 2004/04/06 :  12:35:26  Show Profile Send joeflo a Private Message
Ledzepp, villka typer av skyltar gör du?
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/04/06 :  15:20:36  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Allt från dörrskyltar till flygplansdekorer!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

250kmh
Member

80 Posts

Posted - 2004/04/06 :  15:44:53  Show Profile Send 250kmh a Private Message
Jag gjorde ett par runda högtalare av 150 mm polerade högblanka runda alurör. Riktigt snyggt men de lät förj-ligt.
Jag polerade de med finare och finare våtpapper för att sen avsluta med autosol. Blir sjukt blankt! Sedan lackade jag med cellulosa-lack för att det skulle sitta. Sitter fortfarande och är lika blank nu som det var för tio år sedan. Dock lyssnar jag inte på dem...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000