HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ojdå, hoppsan och det var som f-n....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/04/05 :  14:39:02  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Vet inte om denna tråd kan ge så mkt konkret information till er därute, men en stunds rolig läsning kan den nog ge…den gav i alla fall mig/oss en del aha-upplevelser…

En kompis kom över i helgen med lite smått och gott helt enkelt för några timmars lyssnande och jämförande. Han hade med sig en Yamaha RXV 440 RDS flerkanalare, en gammal CD-spelare Sony CDXP550ES samt en HK HD750

Slutsats nr 1: Vi kopplade upp den gamla Sony-spelaren (nypris cirka 2,5k 1997) via en sunkig optisk kabel till Yamaha-receivern och nyttjade dennes inbyggda DAC. Lyssning skedde genom mina Infinity Beta40. Jämförelsen gjordes sedan med Sony-spelaren med sin egen DAC…Vi blev rätt så förvånade över att kombon med sunkig optisk överföring till receivern spöade CD-spelarens ”eget” ljud med ungefär 17 mil, 80%, 2 minuter och 18 sek eller vad ni vill. Skillnaden var enorm. Slutsats: den inbyggda DAC:en i en budgetflerkanalsreceiver *puh* ska inte underskattas….även om den inte nådde upp till HK HD750…men nästan…

Slutsats nr 2: Harman-spelaren jämfördes med min Denon DCD 1450 AR. (Nypris 4,3k respektive 2,3k?) Slutsats: HK HD750 måste vara ett kap för de pengarna. Får iofs se sig knappt slagen av min Denonspelare, men i jämförelse så finns det saker som HK:n är bättre på…

Slutsats nr 3:Jämförelse gjordes mellan Yamaha receivern och min integrerade 2-kanalare, Yamaha AX892. Där lärde man sig ett och annat…Jag tappade hakan genom golvet när jag insåg att flerkanalaren klarade av att driva mina Beta40 på ett oroväckande bra sätt. Vi satt länge och lyssnade till den och var tillslut ense om att det var dags att rasera alla fördomar mot flerkanalare…På normala lyssningsnivåer klarar den sig riktigt riktigt bra. Har dessutom läst i tester att just denna Yamahaflerkanalare har en i sammanhanget mkt bra 2-kanalsåtergivning. Skillnaden mot min AX892 märktes främst vid lite högre nivåer där AX892 hade klart bättre kontroll, samt att den mejslade ut lite mer info i de nedre registren oavsett ljudvolym. Men den har också ett stort effektövertag…Skulle vara MKT intressant att lyssna till en Yamahaflerkanalare med ”mer hästkrafter” Men som sagt…jag har inte lyckats få upp min haka från golvet ännu…

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/04/05 :  15:09:26  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Kul med folk som testar och jämför! Gamla sanningar skall utsättas för hårda prov.

Undrade dock en smula över 1:a testen. Sony som drive - optisk - multikanalare var en variant. Den andra varianten var Sony med inbygd dac och så måste det vara någon kabel med på vägen? Sedan till samma multikanalare. Vilken kabel?

mvh

sladd

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/05 :  15:28:07  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det vore ju skönt om utvecklingen gick fram inom mulikanalsfären gällande musik med, de har nog blivit bättre. Vore skojigt med en större jämförelse.

Bravo
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/04/05 :  15:50:55  Show Profile Send The Leafs a Private Message
HiFi Consult: Aaaah glömde den...det var en Supra EFF-IX...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/05 :  17:39:12  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har precis samma erfarenheter som dig. Yamaha gör mkt kompetenta receivrar och har verkligen visat vart skåpet skall stå.

Jag har själv en 740 och den räcker hyffsat effektmässigt. Ska du ha något bättre rent ljudmässigt (mer effekt, bättre välljud) så får man punga ut ganska mkt...

Ett Copland-steg rätt över är knappast rättvist (20kkr) men karaktären är precis likadan fast såklart har copland-steget högre upplösning rätt över hela registret men så var det där med pengarna emellan...

Har ett Krell nu och visst, mer kraft och saft men, men... Det är bara att lära sig att yamaha gör receivrar som står sig mkt bra som tvåkanalare.

För att ta ett exempel i dom lägre prisklasserna; NAD 320BEE är knappast kraftigare och inte låter bättre för 3695kr. Denna modell är ju annars prisad för sitt just det enorma pris/prestanda förhållande.

Yamahas flaggskepp AZ9 kan nog visa tvåkanals konkurrenterna ordenligt på alla områden, tyvärr får jag väl säga till alla tvåkanals-entusiaster.

Förövrigt räcker det med att springa upp till RX-V2400 för att springa om konkurrenter i tvåkanals världen i samma prisklass.

Så härmed kan vi döda myten att en hemmabioreciver skulle vara sämre än en tvåkanalare i samma prisklass.

Sen är det ju en annan sak att tex Advantage har ett onormalt pris/prestanda ska vi inte räkna in här
mvh

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/04/05 17:42:19
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/04/05 :  18:00:49  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
Jag har själv en 740 och den räcker hyffsat effektmässigt. Ska du ha något bättre rent ljudmässigt (mer effekt, bättre välljud) så får man punga ut ganska mkt...


Ja det satt väl 116 kusar (86,5 kW) i GL-varianten har jag för mig och det räcker ju rätt långt. Ljudmässigt är den också svåröverträffad, för maken till väsen i kupén har väl sällan skådats hos den tidens bi... förstärkare menar jag .

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/04/05 :  18:23:50  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Även jag har positiva erfarenheter av Yamahas flerkanalare. En av de största skillnader jag hört var ett byte från en av Denons billigaste flerkanalare till en av Yamahas dyraste. Som natt och dag ungefär. Jag var säker på att det var högtalarna (Dali disco-skräp-nånting) som var felet i den anläggningen, men icke.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/04/05 :  18:55:54  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Har även jag liknande erfarenheter. Har en Pioneer-reciever som förvisso var dyr(12k, -99) när den var ny, men den låter riktigt bra i 2-kanal. Har tyvärr hört att Pioneer har blivit sämre på ljudbiten på senare tid och alla verkar föredra Yamaha-recievers som, å andra sidan, ansågs rätt mediokra tidigare.

Men det är somsagt kul att flerkanalare blir bättre och bättre men det är kanske inte så konstigt när de flesta stärkare som säljs idag troligtvis är flerkanalare. Samma sak gäller ju Dvd-spelare som idag håller bra ljudkvalitet(Denon 2900, Philips 963, Pioneer 868 etc)och troligtvis även de, volymmässigt, ligger före antal sålda cd-spelare.


Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/05 :  20:56:11  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Verkar ha blvit något slags tronbyte. yamaha var inte så vassa för sisådär 3-4år sen bara...

Ekan:


Glömde skriva att jag också har Denon 2900 och den är helt klart grym på 2-kanal!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/04/05 20:57:07
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/04/05 :  22:08:38  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Tycker Yamaha har skärpt till sig rejält över hela linjen. Deras elektronik lät inte så kul för låt säga 6 år sedan, vasst och spretigt allt som oftast om man inte gick upp i prisklasser som en ny bil...Numera har den en helt annan ljudkaraktär på all sin elektronik. Huvvaligen, tänkte just tanken att para ihop en Yamma-stärkare och ett par Infinity-högtalare i inte alltför hög prisklass, för tio år sedan... Huvudvärk antagligen, men min nuvarande kombination med (rätt så tung) Yamaha-stärkare och Infinity Beta40 låter alldeles förträffligt...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/04/05 :  22:37:47  Show Profile Send FBK a Private Message
Intressant läsning Jag har sen i höstas när jag lyssnade igenom marknadens Av-receivers i prisspannet 13000-17000kr fåt klart för mig att många låter riktigt bra på musik, men det är stora skillnader också mellan de olika receivrarna på musikåtergivning,en del märken verkar helt klart även priotera musikåtergivningen. Det är bara att läsa High Fidelitys test på Yamahas Z2a, de har inte varit så lyriska på någon annan receiver.
Sen är det ju så att de vanliga stärkarna har blivit dyrare och dyrare, det säljs ju betydligt mindre i antal nu än för några år sedan så det är ju inte konstigt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/05 :  23:06:39  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
The Leafs:

En Yamaha RX-V1400 eller 2400RDS hade nog varit nått för dig! Den är bra mkt kraftigare än 440 (och 740..) och ger ca 2*130W i 8ohm (2400-modellen) minst!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/05 :  23:48:36  Show Profile Send henricsson a Private Message
Intressant!

sladd/hificonsult skrev:
quote:
Vilken kabel?

(IMHO) glöm det, en bra DAC gör feeede mycket mer för ljudet än en kabel!

Man blir faktiskt mer o mer sugen på att skippa 2-kanals-elektronik. Kanske när snön smälter.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/04/06 :  09:18:24  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Hej The Leafs!

Precis som Sladd var inne på så är det bra att testa "gammla beprövade sanningar".

Fråga:
När du kopplar in Yamhan analogt, är den då förbikopplad den digitala delen? Om inte kan du köra in villken cd spelare som helst analogt och få ett sämre ljud än digitalt.

Först får du en omvandling digitalt till analogt i cd spelaren sedan får du en analog till digital omvandling i förstärkaren när signalen går in, förstärkaren hanterar signalen digitalt för att sedan omvandla den till analogt igen när den skall ut till högtalarna.

Så för att kräma ut det mest ur en multikanalförstärkare utan förbikoppling av den digitala delen bör man köra med en digital signal från källan.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/06 :  10:08:33  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Men hallå, klart att analogt in är analogt in!

Kom med i matchen.


Edited by - qsecofr on 2004/04/06 10:08:49
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/04/06 :  10:41:10  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Ja..jag är helt klart inne på att sälja bort min integrerade tvåkanalare och satsa på en tung Yamaha flerkanalare, av några olika anledningar: Dels håller jag på att snegla lite på hemmabioträsket, och kan en multikanalare i budgetklassen prestera så bra ljud så kan jag definitivt leva med en tung flerkanalare som sannolikt lär låta minst lika bra som min nuvarande tvåkanalare. Sedan har det kommit in en ny faktor i ekvationen; när jag med en billig flerkanalare och en klart sunkig optisk kabel insåg hur pass bra D/A omvandlare som verkar sitta i flerkanalarna så kan jag nog faktiskt vinna en del på att koppla min Denon DCD1450AR digitalt till flerkanalaren, och....voilá...en uppgradering av cd-spelaren... Ett gäng flugor i samma smäll....

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/06 :  10:51:11  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Generellt håller jag med om era observationer men tråden hoppar friskt. Att dra slutsatser för maskiner i prisläge 10 000 kr och uppåt från en maskin som kostar typ 3000 är lite märkligt.

Det man kan säga generellt är att man får mycket bang for the buck. Inte minst pga. att de inbyggda DA omvandlarna står sig väl mot cd spelare dvs man kan med en billig CD få betydligt bättre ljud. Strömförsörjningen i dyrare bio förstärkare (revivers med för den delen) har mycket kraft i tvåkanal då den är dimensionerad för 5 eller fler kanaler.

Dvs. förstärkaren är bättre på att driva tröga högtalare i stereo än vid bio eller multikanal och om man jämför mot stereoutrustning så är det den enda rättvisa jämförelsen.

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/04/06 :  12:25:31  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
gsecofr: Klart analogt in är analogt in, men det är tyvärr så att de flesta (billiga)recievrar hanterar signalen digitalt internt och kräver därför en omvandling av den analoga signalen. Därför är det bättre att gå digitalt in.

Så min fråga var hur förstärkaren hanterar den analoga signalen in?

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/06 :  13:24:22  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Det där är bara något du har fått för dig, helt befängt.





Edited by - qsecofr on 2004/04/06 13:24:44
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/04/06 :  15:45:12  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Strök inlägget då det inte hade något med originaltråden att göra, sorry.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus

Edited by - Audionet on 2004/04/06 15:58:08
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000