HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Zappa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/04/05 :  08:27:34  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jag har fått för mig att boxen "Läther" är en intressant och bra skiva. De olika album som gavs ut i slutet av 70-talet med Läther-låtarna på känns spontant mindre intressanta.

Stämmer min uppfattning på den här punkten? Finns det någon anledning att skaffa albumen om jag har Läther? Borde jag kanske rentav skippa Läther och skaffa albumen istället? Innehåller något av albumen något riktigt intressant som inte finns på Läther?

Jag hoppas det finns någon Zappa-kännare här som kan hjälpa mig reda ut begreppen.

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/04/05 :  11:49:46  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Kolla
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23954

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/04/05 :  13:55:13  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jo, men svaret på min specifika fråga finns ju inte där. Jag behöver
inte "nybörjartips".
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/04/05 :  14:23:14  Show Profile Send aplodon a Private Message
Läther innehåller en blandning av olika "Zappa-stilar". Både rent instrumentala, ± komplexa, låtar och mera sånginriktade, ibland enklare, låtar. Så om det är en blandning man vill ha så är det en utmärkt skiva.

Sedan beror det ju på om man tycker om den lättare eller den mer svårtillgängliga delen av Zappas repertoar.

Förutom tidigare outgivet material finns hela Studio Tan, den mesta mesta musiken från Sleep Dirt samt ca 30% av Orchestral Favorits med på Läther.

Åtminstone vad gäller Sleep Dirt-materialet så är versionerna av låtarna annorlunda (är inte säker på att det gäller alla låtar). På Sleep Dirt förekommer t.ex. sång (av Thana Harris) på tre låtar som är instrumentala på Läther, precis som på den ursprungliga vinylskivan. Jag föredrar de instrumentala versionerna. Dessutom är ljudkvaliteten betydligt bättre på Läther än på Sleep Dirt.
Detsamma skall gälla för Studio Tan har jag läst nånstans. Kan tänka mig att det gäller även för Orchestral Favorites vilket är en av anledningarna till att jag inte köpt den på cd (har den på vinyl) trots att det är en av mina favoriter. Den står dock på inköpslistan.

Vad blir då summan av detta?
Mitt råd: om du gillar den instrumentala sidan av Zappa, köp Läther.

Övriga skivor som nämnts ovan:
Om du köper Läther kan du bränna en egen kopia av Studio Tan med bättre ljudkvalitet.

Orchestral Favorites är värd att köpa, dels för att den är väldigt bra, dels för att Läther bara innehåller en mindre del av dess material.

Sleep Dirt ? Tja, om man vill ha andra versioner av musik som finns på Läther men med sämre ljud så ...

Edit: Det där med ljudkvaliteten gäller cd. Du kanske kör med vinyl och då kan det kanske bli en annan femma?

Edited by - aplodon on 2004/04/05 14:27:04
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/04/05 :  16:39:43  Show Profile Send molsson a Private Message
Så, jag som gillar overnight sensation, är alltså en zappa-nybörjare. Intressant.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/04/06 :  09:47:27  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Molsson:
Det beror helt på när betraktaren själv kom in i "branschen".
Började själv lyssna på Z i slutet på 70-talet (Sheik Yerbouti och Joe´s Garage).
Vågar nog kalla mej Zappa-fanatiker trots att jag inte är allt för förtjust i We´re only in it for the money.

JesseX: Börja med att köpa Läther och kolla vilka låtar du tycker bäst om. Sedan kan du lugnt köpa de skivor som låtarna kommer från. Dessa skivor är musikaliskt sett ganska homogena. Alternativet är väl att annamma min personliga inställning:
-Köp allihop, du kan aldrig få för många Zappaskivor!



Boergars


SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/04/06 :  11:31:32  Show Profile Send JesseX a Private Message
OK, det låter som att "Läther" är en god investering.

Finns det olika versioner av "Läther"? Jag har fått för
mig att jag sett någon pappbox någonstans eller är det kanske
något jag fått för mig? Innehåller den i så fall något extra
skojigt (bättre ljud, extra booklet, annat jox)?

Notera att jag inte är helt säker på det jag skriver ovan.
Den vanliga versionen av Läther är väl utgiven i en vanlig
hård plastbox med plats för 3 skivor.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/04/06 :  22:13:28  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Boergars har fattat...En sann hardcorefanatiker köper rubbet!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/04/07 :  19:12:04  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
JesseX: Läther har i alla fall funnits i Digipack. Roligare än jewelbox.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000