HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Använda hög- eller lågnivåingångarna på subben?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/04/05 :  00:19:41  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Som ni ser så vet jag inte riktigt vad som är bäst att göra...kan inte testa för tillfället, men blir glad för tips och råd.



Mvh, Mathias.

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/04/05 :  00:43:44  Show Profile Send perob a Private Message
Spontant så blir ju signalkedjan mycket längre genom att köra subbasen via högnivå (signalkedja-försteg/slutsteg 1-spänningsdelare-filter-slutsteg 2-baselement). Kör du den via lågnivå hoppar du förbi slutsteg 1 och spänningsdelaren. Detta torde bli bättre. Hoppas du förstod resonemanget... /P

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/04/05 :  01:05:21  Show Profile Send CC a Private Message
Lågnivå! Högnivån kan vara användbar för att testa om det behövs skära sidohögtalarna på basen...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/05 :  02:29:09  Show Profile Send eliot a Private Message
Enligt min Guru så är det bäst att använda högnivåutgången. Det är längre signalväg men eftersom all bas går igenom samma slutsteg först så blir det mindre fasskillnad mellan subbasen och övriga basen och det gör att basen "hörs" mindre...
- Annorlunda uttryckt: färgningen från slutsteget kommer då också att påverka subbasen så att basen blir mer homogen

Detta gäller för riktiga highendanläggningar (miljonklass!)

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/04/05 02:31:20
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/04/05 :  02:36:36  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Tack för alla tips, synpunkter och råd. Jag tror jag håller mig till lågnivå tills jag hostat upp en miljon eller så ;)
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/05 :  02:47:38  Show Profile Send eliot a Private Message
Det gör Du rätt i
Jag trodde också spontant att lågnivå var bättre men det behöver alltså inte vara så. Har Du ett klent slutsteg så kan det emellertid vara fördelaktigt att avlasta det och använda lågnivåutgången.
- Jag tror att det bästa rådet är att lyssna sig fram....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/04/05 02:53:55
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/22 :  22:29:34  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
nu är man o gräver i gamla sår igen ;)

men en liten undran: lågnivå ... är väl oftast en sub-out, pre-out om man kopplar till sub. men går tape-out lika bra att använda? och kommer volymen ändras linjärt isåfall om man kör på tape-out?
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/07/22 :  22:42:15  Show Profile Send Poe a Private Message
Kör du med en REL-subba ska du definitivt använda högnivåingången. Det krävs definitivt inte nån anläggning i miljonklassen för detta.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2004/07/22 22:44:14
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/22 :  22:46:24  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
okaj, det är just en REL jag funderar på. men jag får se vad det blir.

mina högnivåutgångar är ockuperade. tape-outen skulle inte funka, eller vad tros? jag har ju ingen sub- eller pre-out på förstärkaren. detta krånglar ju till det lite.
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/07/23 :  01:49:05  Show Profile Send niklas a Private Message
Nisse83: Tape-out funkar inte eftersom den utgången inte är volymstyrd. Du får alltså samma (höga) nivå ut hela tiden till subben, oberoende av hur du ändrar på volymratten. Testa att parallellkoppla på högnivå istället.


Eliot:
quote:
Det är längre signalväg men eftersom all bas går igenom samma slutsteg först så blir det mindre fasskillnad mellan subbasen och övriga basen och det gör att basen "hörs" mindre...

Ehh, vet du vad du pratar om nu? Om man plockar ut signalen via pre-out, dvs innan den når slutsteget så går ju aldrig signalen (som når basen) via förstärkardelen? Och vad det skulle göra för fasen får du gärna beskriva mer ingående...
I övrigt håller jag med om ditt sista råd, att man ska lyssna sig fram!

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/23 :  02:03:04  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
tack för svaret, niklas. det var det jag misstänkte :-(

paralellkoppla, varför inte. det är inga problem då alltså o stoppa in kablarna till subben i samma utgångar som till sidosystemet?
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/07/23 :  02:52:02  Show Profile Send Uniper a Private Message
Nej det är inga problem alls att parallellkoppla. Ingången på subbens förstärkare är så pass högohmig att den är försumbar jämfört med sidohögtalarna. Alltså, din förstärkare kommer inte ens att märka att du har kopplat in subben också.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000