HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ASC tube traps
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/04/04 :  19:08:22  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Hej!

Är det någon här som vet om det finns någon svensk ÅF av ASC:s tube traps? eller har någon erfarenhet av direktkontakt med ASC?

http://www.acousticsciences.com/

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg

Edited by - Trivistor on 2004/04/05 22:01:53

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/06 :  09:36:41  Show Profile Send henricsson a Private Message
Ser seriöst ut. Skicka ett mejl, återkom gärna med svar.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/06 :  09:53:53  Show Profile Send sker a Private Message
>Trivistor
Om jag inte minns helt fel så såg jag ett par ASC tube traps på Reference Audio i Stockholm för ett par år sen, är osäker kan ha varit Echo Busters också, har dock aldrig sätt några pris eller att de överhuvudtaget säljer något sånt men de har ju mycket utöver det som finns på deras hemsida. Men det är väl bara att titta in där om du bor i närheten av Stockholm.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/04/06 :  15:32:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Trivistor

På DIY avd. hade någon en tråd om att bygga sådana, kanske kan vara något. Annars kan man säga allmänt att de vanligen inte går särskilt djupt i frekvens (om du inte har massor av dom) = passar stativare och mindre golvare.
Du kan enkelt bygga själv eller så har Svanå och Mårten typer som finns i Sverige.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/04/06 :  18:53:24  Show Profile Send Trivistor a Private Message
OK, tack för tipsen hittills! "Echo Busters" som "sker" nämner har jag inte hört talas om, men dom ska jag också kolla upp. Svanås modeller har jag inte sett. Däremot har jag sett Mårtens tube trap och den är säkert väldigt bra men jag gillar inte utseendet. ASC:s är dom minst fula jag sett hittills. Dom ska ju trots allt stå i vardagsrummet, så det måste vara lite stil på dom ASC har en prislista och dom tar väldigt bra betalt för sina produkter. Iofs är ju dollarkursen låg just nu och bra rumsakustik måste också få kosta lite tycker jag.

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/06 :  19:10:14  Show Profile Send sker a Private Message
Jo ASC tog verkligen bra betalt för sina grejer. Om man ser rent på utseende så är Svanå, http://hem.passagen.se/akustik/index_sve.htm ,ganska lika ASC, Echo Buster jobbar mer med paneler och hörnabsorbenter så de är väl utseendemäsigt inte så lika.
Det är säkert lätt att bygga egna om man har rörskålar men de är lite svåra att köpa i mindre partier.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/04/06 :  19:22:41  Show Profile Send aplodon a Private Message
Förlåt en okunnig men vad är rörskålar?
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/04/06 :  19:55:56  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Appropå Svanå så verkar webbsidan ha flyttat till http://www.diffusor.com

Dom verkar ha snygga och bra diffusorer och absorbenter. Någon som har koll på deras prisläge?

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/06 :  20:35:03  Show Profile Send sker a Private Message
>aplodon
Rörskålar är isolering som är formad som rör, används för att isolera just rör.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/06 :  20:44:26  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Skulle misstänka att Svanås produkter är billigare än import prylar från USA. Svanås absorbenter är effektiva och inte särskilt dyra heller tycker jag.
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/04/06 :  22:45:43  Show Profile Send Babar a Private Message
Här är lite priser på några av Svanå's produkter: De säljer inga tube traps vad jag vet.
Pris inkl moms
TQ 25 1.1m 900kr
TQ 45 1400kr
Abcyll halvrund 150mm 600kr
Abcyll Helrund 300mm 900kr
Abcyll Helrund 400mm 1000kr
Golden Horn 200mm 3000kr/m2
Golden Horn light 120mm 2400kr/m2
Go to Top of Page

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2004/04/07 :  00:03:25  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message
Hallå
Kolla i hos Höium Hifi så hittar du kanske något du söker
http://www.hoium.no/ASC/index.htm
Fideljr

When you listen to the music, don't listen to the sound!
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/04/07 :  08:00:51  Show Profile Send jonsson a Private Message
tubetrap->abcyll???? Inte riktigt samma sak men det är väl ändå den tekniken vi tänker på eller?

OBS: detta är en fråga inte ett konstaterande

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/07 :  08:08:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Abcyll och tubetrap är samma sak.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/04/07 :  09:43:25  Show Profile Send dekengren a Private Message
Nix, Abcyll är en bredbandsabsorbent för de högre registrena, 160Hz-20KHz. Den är inte ihålig och är till för tex förstareflexen och effekten man får är en mycker bättre stereobild. Tubetraps är bredbandiga basabsorbenter med inte jättebra dämpfaktor i de lägsta registrena men däremot är den som sagt bredbandig. Svanå TQ-45 är en smalbandig helmholtzresonator med oslagen dämpning i ett specifikt frekvensband mellan 40-125Hz.

Jag har precis sålt mina TQ45 pga flytt och deppar järnet. Det är inte kul längre att lyssna på stereon då basen låter väldigt illa, bumligt och slappt. Urk. Tubetraps har jag inte testat men är säker på att jag med tillräckligt många tybetraps skulle få samma effekt som med svanås helmholtzare. Mina Abcyller kommer jag dock ALDRIG göra mig av med - större underverk för stereobilden får man leta efter!!

Edited by - dekengren on 2004/04/07 09:43:56
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/07 :  12:54:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har ryktesvis hört att Svanås Abcyller är ihåliga. Någon som hade dissikerat en abcyll klagade på att dom olika delarna inte var ihoplimmade. Men jag kan ha missuppfattat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/04/07 :  15:24:50  Show Profile Send dekengren a Private Message
Hm. Jag har faktiskt inte plockat isär min abcyller så jag ska väl inte propsa, du kanske har rätt. Men vi kan i alla fall enas om att dom är primärt dimensionerade för lite högre frekvenser, då Svanå gillar helmholtz till de lite lägre frekvenserna.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/07 :  17:00:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tubetraps dämpförmåga faller av i dom låga fekvenserna beroende på diametern.
Jag tror Svanå är realistiska när det gäller sin bedömning av
dämpningen. Dessutom bör dom placeras i hörn för att få bäst verkan i basen.
Om man använder dom för att ta reflexer så kan dom hamna lite varstans, och
dämpningen i basen kan ju då påverkas avsevärt.

Här är kurvor på ASC Tubetraps. Som ni ser är dämpningen under 100 Hz avsevärt försämrad, men dom gör ändå nytta .

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2004/04/07 17:03:24
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/04/07 :  19:38:45  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Många goda råd som kommer fram här

Jag kollade in på Höiums HiFi i Norge som "Fideljr" tipsade om. Omräknat till svenska kronor tar dom t.ex. 6.900:- för en helrund tube trap med måtten 1210 x 410 mm (höjd x diameter). ASC tar 678 USD för denna. Bortsett från att själva prisnivån kan tyckas hög så är påslaget inte stort om man räknar med en dollarkurs på 7.52 SEK/USD och 25% moms. Nu är priset 6.900:- inklusive n o r s k moms och jag vet inte hur hög den är. Vet ej heller hur det funkar om man handlar något i Norge med avseende på just momsen eftersom Norge står utanför EU. Får man tillbaka momsen när man lämnar landet och får betala 25% moms i Sverige?

Annars får jag intrycket av att Svanås produkter är långt mer prisvärda än ASC:s. Dock inte lika snygga kanske och jag skulle gärna vilja ha mer info om dessa än det som finns på http://www.diffusor.com Framförallt dimensionerna och lite bättre bilder. Men jag ska nog maila Svanå och höra om dom kan skicka lite material.

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2004/04/07 :  20:50:13  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Trivistor,du har PM!

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/07 :  22:08:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Med tanke på att en tubetrap inte lär räcka på långa vägar så är 7000 kr ett pris som är helt fel.
Det handlar inte om hightech, och det är skrymmande, så att konka hit något sådant från Amerika är nog bara dumt. Satsa på Svanås eller dom som säljs hos Balance. Där köpte jag mina.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/07 :  22:30:09  Show Profile Send sker a Private Message
Kan nog instämma med Björn-Ola om jag inte misuppfattat allt, absorbenter kan väl inte vara så komplicerade att utveckla och tillverka att det ska kosta så mycket som 7000kr. Visste kan det vara olika byggkvaliter men inte så mycket att det skilljer så mycket som det gör i pris. Absorbenterna som Balance har verkar vara mycket prisvärda, har sätt dem i verkligheten och det var inget fel på byggkvaliten där.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/07 :  22:52:10  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Det är surt det här med rumsakustik. Alla vet att man borde göra natt at det, men antingen är det dyrt eller sa vet man helt enkelt inte vad man skall göra.

Jag har en justering gjord i mitt rum, med absorbtion, sa jag skall färdigställa snarast. Det kommer bli en bra (hoppas jag) byggbeskrivning till denna!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/04/07 :  23:02:42  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Björn-Ola och Sker; Jag tycker också att 7000:- är mycket pengar för en tube trap. Och med 1210 mm höga modellen lär det behövas ett flertal. ASC har även en 2 meters tube trap (Cube Tower) med kvadratiskt tvärsnitt för ungefär samma pengar. Då behöver man iallafall inte stapla flera tube trap på varandra.

Geometrin i mitt lyssningsrum är rätt komplex. Det finns bara två 90° hörn som man kan placera tube traps i. Ett hörn har en snedställd vägg (=> 2 st 135° vinklar) med ett fönster i och i ytterligare ett hörn angränsar ett djupt fönster.

Jag delar inte helt er syn på att teknisk akustik och "rumsakustik" inte kan vara high tech. Iofs finns det inget nyhetsvärde i tube traps, principen är väl känd osv. Men mitt intryck av ASC är att dom har lagt ner rätt stora utvecklingsresurser på sin produkt. Gör man ett försök att tillverka en egen tube trap lär det vara svårt att t.ex. kunna utföra mätningar på den under kontrollerade former osv.

En traditionell förstärkare t.ex. är ju inte speciellt "high tech" den heller egentligen och de ingående komponenternas värde utgör ingen större summa i förhållande till produktens försäljningspris. Men där betalar många (bl.a. jag själv...) gärna 5- och 6-siffriga belopp

Jag ska som sagt se över Svanås produktsortiment lite mer ingående. Dom tube traps som säljs hos "Balance" har dom inte på hemsidan (jag hittar dom iallafall inte) - var kan man hitta mer info om dessa?


"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/07 :  23:25:48  Show Profile Send sker a Private Message
Här finns info om Balances absorbenter http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21266&SearchTerms=balance

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987

Edited by - sker on 2004/04/07 23:26:52
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/04/07 :  23:41:29  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Jo, jag hade läst Björn-Olas topic om Sound AID. Jag tycker dessa absorbenter verkar vara extremt prisvärda till skillnad mot vissa andra som debatterar i tråden. Men det vore intressent med lite mer substans - t.ex. info om det frekvensområde de är avsedda att dämpa i. Mätvärden verkar saknas, men de måste ju vara konstruerade för att dämpa i olika frekvensband (beroende på diameter). Det underlaget vore intressant att ha m.m. Säljs dessa tube traps endast hos Balance Hembio Hifi i Jönköping?

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000