HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 110 volt till 230volt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2004/04/04 :  18:00:01  Show Profile Send Peter A a Private Message
Är sugen på att köpa en stärkare från USA och undrar därför om det går att konvertera från 110v till 230v på ett smidigt sätt?
Det snackas ju en del om att plocka hem grejer från staterna så det måste väl gå att lösa, eller?

Peter Afzelius

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/04/04 :  21:40:18  Show Profile Send Roq a Private Message
Det här har varit uppe nyligen tror jag. Kolla in sökfunktionen - där kan du nog hitta en del. Jag skulle tro att det beror mycket på vilken stärkare det gäller. En del märken kräver att konverteringen görs på fabrik till en hög kostnad. Någon nämnde tidigare att en del stärkare kan man "switcha" om själv enkelt. Någon annan har sagt att det finns bra transformatorer på typ Biltema...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/04 :  23:22:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Svaret på din fråga är: Det beror på. Om du har tur är det bara att koppla om en switch på baksidan, har du otur måste saker bytas i förstärkaren och då blir det riktigt dyrt. Sedan har vi mellantinget som bl.a Krell kör, deras USA-sålda förstärkare skulle fungera i Europa om det inte vore för en spärr de lagt in på begäran av generalagenterna här.

Det andra alternativet är att köpa en 110V->230 V konverterare men det är nog ingen bra lösning till en förstärkare, de drar så mycket ström att "vanliga" konverterare inte fungerar utan man måste ha en rätt rejäl trafo; och det fungerar fortfarande inte med ex. Krell eftersom deras förstärkare vägrar fungera ändå (de detekterar frekvensen).

Slutsatsen är väl att så länge du undviker Krell så kanske det är lönt, men kolla noga först.

Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/04/05 :  00:12:58  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag gillar inte vad jag precis läste, lägger Krell in en spärr så att man blir tvungen att köpa genom en europeisk generalagent?!?
Snacka om handelshinder som gör det dyrt för konsumenten!!

J_vligt dålig stil...

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/05 :  00:18:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Anledningen till att jag drog upp just Krell är att när man talar om "förstärkare från USA" brukat det vara just Krell som menas eftersom priserna där är betydligt lägre.
Men tyvärr så är det svårt på Krells nyaste modeller, i princip är det bara ett litet chip (värt någa tior) som behöver programmeras om/bytas men det kostar flera tusen kr och kan endast göras av generalagenterna....
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/04/05 :  01:01:32  Show Profile Send CC a Private Message
Bättre att köpa steg från Norge då typ DP Då slipper man åka te Biltema

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/05 :  03:08:43  Show Profile Send eliot a Private Message
När det gäller slutsteg så påverkar valet av transformator ljudet i stor grad så att jag inte skulle rekommendera ett köp om man inte kan få tillgång till exakt samma transformator som används i de europeiska versionerna. När det gäller försteg och CD-spelare är det inte så kritiskt...

Det finns step-down transfomatorer som har lindningsförhållandet 2:1 och där du ansluter din USA-köpta förstärkare till sekundärsidan (som då ger 230V/2 = 115V). Dessa riskerar emellertid att vara dynamikbegränsare....

Det finns många exempel på personer som köpt Mark Levinson slutsteg i USA och sedan bytt transformatorn men dessa apparater har aldrig nått upp till sama kvalitet som de svensk-köpta!

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/04/05 :  08:09:15  Show Profile Send gromit a Private Message
Nätdelarnas transformatorer har i allmänhet dubbla primärlindningar så de är sällan problemet. Omkoppling samt eventuellt utbyte av några komponenter är det vanliga.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/04/05 :  10:58:48  Show Profile Send Björn N a Private Message
Om man bara behöver koppla om primärlindningarna är det ju en baggis att modda förstärkaren själv...!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/05 :  12:09:10  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Nätdelarnas transformatorer har i allmänhet dubbla primärlindningar så de är sällan problemet. Omkoppling samt eventuellt utbyte av några komponenter är det vanliga.

- Det har jag aldrig sett på slutsteg, medan det är vanligt på försteg, CD-spelare etc

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/05 :  12:10:47  Show Profile Send Rydberg a Private Message
eliot> Dubbla primärlindningar finns på många slutsteg i den dyrare skalan, de flesta skulle jag tro.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/04/05 :  12:16:02  Show Profile Send gromit a Private Message
Ja, dubbla lindningar är det vanligaste. Däremot skiljer det lite hur mycket annat som behöver bytas. Normalt är en säkring och eventuellt ytterligare någon komponent.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/05 :  12:19:46  Show Profile Send eliot a Private Message
Rydberg: Tack, då har jag lärt mig något nytt - men jag har inte "pillat" på sista generationen av slutsteg

Förr ansågs det vara så fördyrande att man gjorde olika transformatorer för olika marknader!

Gromit: I så fall bara primärsäkringen....

- Det låter ju mycket behändigt

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/04/05 12:24:17
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/05 :  12:25:29  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Idag är det nog tvärtom, det extra-arbete 2 olika traffos gör är inte värt besväret (PEK, Logistiskt, Admin., inköp, lager). Det är ju dessutom antingen parallell eller seriekoppling av lindningarna båda används i vilket fall.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/04/05 12:26:25
Go to Top of Page

kortlanda
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/04/05 :  13:07:06  Show Profile Send kortlanda a Private Message
En del förstärkare kan enkelt byggas om enbart genom att flytta byglar för trafon, bl.a. Classé har denna lösning. Själv har jag tagit hem en HK Citation 7.1 från USA som modifierats på samma sätt. Denna kan för övrigt rekommenderas.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/05 :  17:25:56  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag pratade just med en kille som är butikschef på HiFi Klubben och han sa att när det gäller Denon så har de olika transformatorer för olika världsdelar medan NAD Silverline har en och samma transformator som man med ett enkelt handgrepp kan koppla om från 110V till 230V...

Det kan vara bra att ta det säkra före det osäkra och undersöka vad som gäller för just det märke/modell man är intresserad av....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/04/06 :  16:41:16  Show Profile Send Kero a Private Message
Det är som sagt väldigt olika från märke till märke vad som gäller. Men det finns även märken som inte sätter spärrar och liknande utan har apparater som klarar 100-230 Volt. Ett exempel är Parasound. Har kikat på deras Halo serie, dom tar både 115 och 230V direkt i baken !

Kolla här : http://www.parasound.com/halonew/images/A52_rear_300.jpg

Är jäkligt sugen på ett Halo slutsteg.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/04/06 :  19:40:40  Show Profile Send gromit a Private Message
Kero: ???

Har du noterat de små kryssrutorna där fabriken kryssar i om förstärkaren är för 115/230 V? Förstärkaren är troligtvis förinställd för ett av dessa alternativ från fabrik. Hur svårt det är att koppla om den framgår ju knappast av den bilden.

Dessutom bör man definitivt byta säkring.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2004/04/08 :  00:06:28  Show Profile Send Peter A a Private Message
Oj, oj, ställer man en fråga här så får man svar.
Tackar så mycket, har inte varit här på ett tag så det var kul att komma hit igen.
Slutsteget är köpt. Det är ett Electrocompaniet AW100 som jag gav 4500 för. Matningsspänningen ska troligen gå att lösa då jag inte kan tänka mig att norrbaggarna sätter i trafos speciellt för den amerikanska marknaden.
Eller också gör dom det och jag är en lättlurad stackare...

Peter Afzelius
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000