HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Förlag på musik!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/04/03 :  22:03:24  Show Profile Send HEGE a Private Message
Hej!

Christan Kjellanders plattor tilltalar mig verkligen. Tycker de är helt kanon rakt igenom. Frågan till er är om ni vet några artister/grupper som återger samma sköna sound. De enda jag kan dra lite paralleller med är Ryan Adams och Cristians gamla grupp Loosegoats. Ljudet jag är ute efter är lite country inspirerad pop med fina texter och melodier.

Tack på förhand
Henrik

edit: stafel som vanligt...

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2004/04/04 00:23:55

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/04/03 :  22:26:51  Show Profile Send n0p a Private Message
* Kristofer Åström (från fireside). Några av hans bästa sånger tycker jag är "What I came here for" och "Poor young mans heart".
* Isolation years, har inte hört så mycket själv. Men recensenter brukar sätta den stämpel som du är ute efter.

Annars är det väl bara att gräva ner dig i singer/songwriter träsket nya skolan, typ Ellioth Smith, Ron Sexsmith, Ed Harcourt. Eller varför inte den gamla skolan typ Neil Young och Emmylou Harris.



Exit Planet Dust
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/04/04 :  00:17:47  Show Profile Send HEGE a Private Message
Tack för det svaret nOp!

Jag ska kolla upp Kristofer Åström

Jag har redan Figure 8 med Elliott Smith som i mitt tycke är okej. Jag upplever dock skivan som tämligen lättsam och stundtals lite tun och slätstruken. På nåt sätt berör inte på samma sätt. Jag är mycket för speciella röster som ligger i fokus. Ron Sexsmith däremot som du också nämner gillar jag skarpt. Tycker han har det där lilla speciella som skiljer honom från mängden. Hans platta Cobblestone Runway går just nu varm i cd-spelaren. Guldkorn som "Gold In Them Hills" finner man inte alltför ofta.

Du nämner även Ed Harcourt som jag inte lyssnat speciellt mycket på. Är någon speciell skiva med honom att föredra?

De gamla drakarna som du också räknar upp har jag redan bekantat mig med. Men jag antar det finns bra så många fler skatter att hämta där också. Vilken underbar hobby vi har egentligen, utbudet att stilla hungern med är i stort obegränsad.

/Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2004/04/04 00:56:25
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/04/04 :  15:22:38  Show Profile Send John a Private Message
Vågar man komma med ett förslag som är lite softare, men också rätt najs? Hm, gör det hur som helst och håller i hatten:
Marc Cohn om du inte lyssnat på honom! Du har säkert hört den där låten om att knata runt i memphis, men den tycker jag inte är så representativ, faktiskt. Kolla den svenska sommarskivan (om den regniga säsongen, alltså, inte så svensk annars). Lite mjukispryl, men så musikaliskt begåvat att man lätt har mer respekt för detta än för låtsas-tuffingar och andra gnälliga gubbs.
/en john som inte vill ha pappersväggar

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/04/04 :  18:21:56  Show Profile Send HEGE a Private Message
Har nu tankat ner albumet ”Go Went Gone” med Kristofer Åström & The Hidden Truck. Jag säger bara vilken fullträff! Låten ”The Old Man's Medow” tror jag mig till och med ha hört på radion ett par gånger. Lite underligt att man inte lagt märke till honom tidigare.

Angående Marc Cohn så har jag svårt att få grepp om honom då jag inte hittat nåt riktigt på nätet för provlyssning. Fast hans skivor är rätt billiga på CDON så jag antar det går att chansa lite.

/Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/04/05 :  18:38:19  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Angående Elliott Smith bör du nog skaffa XO, den är sjukt bra. Annars kan du prova Billy Bragg & Wilco: Mermaid Avenue, kanske inte riktigt det du frågade efter, men otroligt bra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000