HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Primare C31 problem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/03 :  00:20:22  Show Profile Send Poe a Private Message
Någon som har ovanstående fjärr till en Primare integrerad som vet hur den funkar? Får den inte till att kommunicera med min förstärkare.

eof
Min anläggning

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/04/03 :  01:13:24  Show Profile Send perob a Private Message
Japp, men ingen förstärkare från Primare utan endast en DVD. Här finns manual om du inte redan har den: http://www.primaresystems.com/files/Pdf/Manuals/C31_manual.pdf
Har du flera Primare-enheter? Är det bara förstärkaren du inte kan styra? Kanske kan "ålderskillnad" mellan förstärkare och fjärr ställa till det... fråga din återförsäljare alt www.audioactive.se
Mvh /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

JohanH
Member

74 Posts

Posted - 2004/04/03 :  12:18:55  Show Profile Send JohanH a Private Message
Jag har en c31 till min stärkare och dvd. V10 och A20 mk2. Det enda som man kan ändra själv är på code-knappen, längst upp i mitten.
GRÖN Diod: DVD
SLÄCK Doid: Stärkare
Men det visste du redan antar jag?!

Om inte det funkar så får du ta ett snack med den du köpte grejerna av.

/JohanH

"Life is to short for bad Hifi"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/04/03 :  13:25:39  Show Profile Send whiskyman a Private Message
C31 ingår till förförstärkaren SP 31.7. Jag har inte träffat på några andra problem än att den inte klarar att släcka ( "dimma" )cdspelaren D30.2.Annars så har den funkat bra.

Vad är det som inte vill fungera som du önskat? Mvh Kristofer
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/04/03 :  14:49:44  Show Profile Send weezer a Private Message
Poe har tagit över min C31, men får den inte att funka med sin Primare I20. Givetvis har han öppet köp på den, men vore kul om det löste sig! Min teori är åxo code-knapparna högst upp.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/04/03 :  17:26:30  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Är jag inte galet ute nu så har den som följer med till processorn en kodning och den man köper löst en annan kodning. Exempelvis så kan du inte styra processorn med den C31 man köper löst och då kanske inte heller styra tex I20 med med som följer med till processorn.

Det ska ju inte bli ett problem då man får med en till processorn om man köper den så då funkar den till allt. Och har du inte processorn så behöver du inte dess kodning i fjärren heller. Har själv haft I20 med en löst köpt C31 och har även en SP31.7 med den C31 som följer med.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

JohanH
Member

74 Posts

Posted - 2004/04/03 :  18:36:07  Show Profile Send JohanH a Private Message
hmm, har för mig att en fjärr som är kodad till processorn blinkar till två gånger. Istället för en, när man trycker på knappen. Nån som har mer kolla på det?
Jag kommer inte ihåg om man kunde ställa om det själv eller inte...

/JohanH

"Life is to short for bad Hifi"
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/03 :  21:03:34  Show Profile Send Poe a Private Message
Problemet består i att jag inte kan regelera vare sig volym eller byta signalkälla på förstärkaren. Det lustiga i det hela att det funkar alldeles utmärkt att styra min Thule CD .
(Den lösa fjärr (C20) som följer med förstärkaren (I20) har en knapp för varje typ av enhet man vill styra, ex. DVD, CD, tuner, AMP, Processor samt Pre. Om inte "Amp" är valt så går det inte att reglera volym och signalkälla då heller, dvs varken "Pre" eller Processor" kan styra I20.)

Jag är medveten om C31:ans olika lägen med "Code" knappen. Enligt manualen skall både volym och signalkälla kunna styras på integrerade förstärkare på både läge 1 & 2. Endast läge 3 är för processor.

Min teori är att den I20 jag har helt enkelt har annan kodning på signalen än den som C31 har (och tidigare modeller som ex. A20 MkII).
Det läge som på C20-fjärren heter "Amp" saknas helt enkelt på C31.

Ska försöka kontakta Primare på måndag.

Edit: skriver som en kratta.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2004/04/04 00:21:05
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/04/03 :  23:38:32  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Kommer den från ett paket med processor eller är den från början köpt helt fristående?


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/04/03 :  23:48:02  Show Profile Send weezer a Private Message
Den kommer från min SP31.7:a , bundlad. Tycker det vore befängt ifall den inte skulle funka med Poes I20. Men vi får se vad Primare/Audioactive svarar.

Edited by - weezer on 2004/04/03 23:48:42
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/04/04 :  00:40:59  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Då funkar den inte med I20. Som jag skrev en bit upp så har dom olika kodningar och har själv testat med mina egna saker. Tror aldrig att dom räknat med att man kommer sälja sin fjärr till processorn för att använda ihop med annat.

Edit: Det är iaf vad jag kommer ihåg. Men kolla med Hasse på måndag så ger han ert ett säkert svar. Hittar tyvärr inte mina mejl om fjärrarna etc.


Driver sajten component.se.

Edited by - tober on 2004/04/04 00:46:46
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/04/04 :  10:38:16  Show Profile Send weezer a Private Message
Ohh så korkat! Men vilka Primare-delar funkar den med då? Varför då kalla det systemfjärr ö h t?

Jag kommer då inte köpa C32 och låter dem håva in kulor på det nu, får väl fortsätta använda plastfjärren till spelaren, det låter ju sämre för det . I-landsproblem som sagt.
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2004/04/05 :  00:03:29  Show Profile Send Terratec a Private Message
Troligen ett "long-shot" men min C31 började bete sig skumt åt när batterierna blev svagare. Vissa knappar fungerade men inte andra. Vill minnas att just volym-knapparna var de som spökade mest. Värt att prova att byta till nya ifall du inte redan har nya.
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/04/05 :  09:47:21  Show Profile Send weezer a Private Message
Batterierna är nya sen någon månad tyvärr, bytte dem rätt nyligen. Slutar väl med att jag får återse min kära fjärr helt enkelt .
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2004/04/05 :  10:28:25  Show Profile Send gudmundsson a Private Message
Jag har hört att man kan lämna in sin C31 fjärrkontroll och få den programmerad för dom enheterna som man vill använda. Men ifall det kostar extra eller inte ska vara osagt...
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/13 :  16:06:37  Show Profile Send Poe a Private Message
Snackade precis med Primare. Det finns tydligen två varianter av 'chippet' i C31:an. De sänder ett nytt kostnadsfritt

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/04/13 :  16:40:38  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Trevligt att vi fick ett svar då till slut iaf.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/04/13 :  16:46:22  Show Profile Send weezer a Private Message
Och jag mina pengar .
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/22 :  19:31:44  Show Profile Send Poe a Private Message
Jaha, nu har det gått en tid och inget chip har dykt upp. Märkligt, Primare svarar inte ens via e-post längre. Kanske är man en jobbig jävel .

Nåväl, det kanske finns någon som har "undersökt" sin C31 och råkar veta chipbeteckningen som krävs för att styra min I20?
Varianten på min C31:a heter: (Philips) P87LPC768BD. Jag behöver alltså veta vad den andra varianten heter? Är det någon som vet?
Då det är ett standrad-chip borde det finnas att köpa nånstans.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/04/22 :  19:39:52  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Hur är det med kvalitén på Primare igentligen?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/22 :  20:15:50  Show Profile Send Poe a Private Message
Menar du på produkt eller kundservice?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/04/22 :  20:27:06  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Både -och !
Jag tycker det är tråkigt..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/04/22 :  20:39:20  Show Profile Send perob a Private Message
Det där chipet heter med stor sannolikhet samma sak i alla fjärkontroller (C30/C31). Det en en "mikrokontroller/cpu" med inbyggt programmerbart minne (OTP-One Time Programmable) vilket gör att du inte utifrån kan avgöra vilken mjukvaruversion den innehåller. Finns det inte en liten klisterlapp med något versionsnummer eller kanske datum på? (Det är standardchip med den måste först programmeras av Primare för att fungera)

För övrigt är väl kvalité och kompabilitet inte riktigt samma sak men servicenivån verkar ju vara undermålig minst sagt...

Om du nu byter chipet själv så föreslår jag att du köper en IC-hållare som du löder fast, sedan kan du lätt sätta i det nya chipet (när det nu dyker upp) och samtidigt har du möjlighet att enkelt byta tillbaka till ditt gamla. Kolla först att hållare får plats, den bygger lite på höjden.

Lycka till! /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/22 :  22:09:38  Show Profile Send Poe a Private Message
Hej Perob,

Tack för infon. Jag har kollat i min C20-fjärr, alltså den plastfjärr som följde med min förstärkare. Den har dock en annan beteckning än den som sitter i C31:an. Chiphållare är redan monterat, så det är inget problem att skifta chip. (Provade faktiskt att skifta dem emellan, men det funkade inte). Du har säkert rätt angånde programmeringen av chippet. Jag sitter nog tyvärr helt i händerna på Primares vilja att hjälpa mig. Trist!
(Såg dock på Philips hemsida att chippet med ovanstående modellbeteckning har gått ur produktion).

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/04/23 :  22:11:28  Show Profile Send perob a Private Message
Plastfjärren är troligen byggd på ett helt annat sätt, säkert någon typ av OEM-pryl som inte Primare utvecklar utan enbart lägger ner sina styrkoder i (och trycker sin logga på). Kanske du funnit anledningen till att Primare inte skickar något nytt chip...? De borde å andra sidan köpt upp sig på ett antal chip för framtida support. Hoppas det löser sig! mvh /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/24 :  09:36:22  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag tycker det hela verkar mycket oseriöst. Lovar man en sak, även om det är kostnadsfritt, så borde man kunna stå för det också.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000