HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Spänningsförstärkare med rör, tips?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/02 :  14:28:59  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jag behöver en spänningsförstärkare mellan en TDA7000 och ett MOSFET Klass A effektsteg. Någon som har tips på en bra spänningsförstärkare med ECC83 alternativt ECC88? Det ska bara vara en kanal/mono.

Såhär ser Klass A effektsteget ut:


Och såhär simulerar det (den övre är insignal och den undre utsignal):


Eftersom MOSFET Klass A effektsteget bara kommer lämna 3W behöver jag inte större spänningssving än +/-6V från drivsteget. Men i mina simuleringar för effektdelen behöver jag en DC komponent på +5V på insignalen för att utsignalen inte ska ha någon DC komponent. Så med andra ord ska drivsteget lämna en AC signal på max 6V överlagrat på +5VDC.

MVH Martin

EDIT: Datablad för TDA7000 - http://www.elfa.se/pdf/73/730/07307416.pdf


Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/04/05 12:10:18

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/02 :  16:21:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Skall mosfetarna drivas direkt av röret bör man ha i åtanke att mosfetar har hög kapacitans på gaten. Det behövs ett rör som kan driva den kapacitansen, det tror inte jag ECC83 orkar + att det har onödigt hög förstärkning. Jag skulle välja ECC88 för det kan ge mer ström och gillar att köra på mycket lägre anodspänning. Förstärkningen är 33 gånger mot ECC83 som har 100 gånger.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/02 :  16:32:19  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
I databladet för TDA7000 kan man se att:
quote:
Audio Frequency Output Voltage at RL=22kOhm - Typical=75mV

Då behöver förstärkningen vara 6V/0,075V=80ggr. Kanske ska köra med ECC83 ändå?

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/04/02 :  16:39:39  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
En ECC83 + en katodföljare skulle kanske gå. Ett DC-servo som ger bias till ECC83-an kan mäta utgången så katodföljaren sätter +5VDC.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/04/02 :  16:45:47  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Mzc
Vill du kan du få testa med 88an då jag har ett antal till övers(nos rör)

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/02 :  17:04:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jaha det behövdes såpass mycket förstärkning. Då är nog Jax förslag bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/02 :  17:07:02  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jax, är inte ECC83 en dubbeltriod. Isåfall kan man väl använda en del av röret som spänningsförstärkare och andra delen som katodföljare?

Du har möjligtvis inget schema?

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/04/03 :  00:59:26  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Schemat ligger i huvudet. ECC83 är inte det bästa röret för en katodföljare. Dela rören mellan kanalerna istället.

När jag tänker mer ska nog katodföljaren AC-kopplas till 83:an och servot styr gallret på katodföljaren.

Ska se om jag får ihop nåt schema senare.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/03 :  06:11:57  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jax, radion spelar i mono, så jag behöver bara en kanal. Om nu inte ECC83 gick bra att använda som katodföljare, vilket rör tycker du jag ska använda istället?

MVH Martin

PS. Skulle bli dig evigt tacksom om du kunde göra ett schema åt mig. DS

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/04/04 :  21:10:20  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
om du inte använder ECC83-ans andra halva som katodföljare så kan du väl bara låta den vara? Tror inte att nån här kommer att skvallra om du gör så, iallafall. Koppla en ECC82 (eller 81) som katodföljare på efteråt, de är också dubbeltrioder. Visst kan man hitta enkeltrioder, men 83, 82 och 81 är fortfarande väldigt vanliga och relativt sett lätta att få tag på.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/05 :  12:32:53  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Zix, jag vill bara ha ett rör då konstruktionen är tänkt att vara enkel och billig.

Fick förövrigt mitt Tangband W3-871s element i fredags, så nu har jag den sista länken i kedjan.


MVH Martin

PS. Den omtalade kedjan: TDA7000 - ECC83/81 - MOSFET Klass A - Tangband W3-871s. DS

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/04/05 14:52:45
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/12 :  09:27:58  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jax, hade du något schema? Jag vill gärna komma igång så fort som möjligt, för om det behövs nya rör vill jag beställa de med gruppbeställningen.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/04/12 :  18:26:18  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Något i den här stilen



Du behöver en DC-servo som känner offset på utgången och reglerar bias på katodföljaren. En opamp av något slag som integrerar med lite smålång tidskonstant och som inverterar.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/12 :  19:36:58  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jax, man tackar så mycket!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000