HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Problem (?) med nätdel !?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/04/02 :  00:06:14  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Godkväll

Har precis satt ihop nätdelen till ett par Gainclones. Jag har använt trafos som ger 2x22 V sekundärt. Efter likriktning bör jag väl då få +- 22*(sqrt 2) = +- 31 V. När jag mäter har jag dock inte mer än +- 18,5 V. Varför?

Hoppas nån har lust att ge ett snabbt svar på detta.


mvh Mullansson

Edited by - Mullansson on 2004/04/02 00:14:21

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/02 :  00:31:19  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vid vilken belasting?
Och vad menar du med "efter likriktning"?
Brygga+en gäng kondensatorer eller har du något mer avancerat?

Och använder du en "true RMS" multimeter? Om du mäter på något med mycker rippel kan en del biligare voltmetrar ge ganska underliga värden.
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/04/02 :  00:48:12  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Jag har byggt enligt supply-schemat från länken nedan:
http://jwg.student.utwente.nl/fedde/chill-amp.html

Jag har alltså inga kondensatorer där. Bör man ha detta, och isf varför? Vilken typ bör de vara?

Multimetern är nån snålvariant från Biltema så den kan det ju inte vara nåt fel på .
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/02 :  01:04:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tittade på schemat lite snabbt och det finns mycket riktigt inte några kondensatotorer i schemat för nätdelen, det sitter dock två st 1000 uF i schemat för själva förstärkaren. Dvs, det är i praktiken en vanlig nätdel med brygga+kondensatorer.

Dock använder denna två bryggor (det normala är en), av någon anledning,

Jag skulle kolla följande om jag vore du:

*Se till att du är 100% säker på att du vänt alla dioder rätt.

*Prova att mäta efter kondensatorerna och se vad du får, om du vill kan du ju koppla in enbart dem. Om du har en billig multimeter så kan de som sagt ge ganskaa konstiga värden om du har mycket rippel.

Se dessutom till att ha multimeterna ställd på DC och inte AC annars får du ett för lågt värde, det är lätt att glömma bort att byta.

Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/04/02 :  01:15:01  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Jodå, dioderna sitter rätt och multimetern står på DC.

Ska testa att mäta efter kondingarna, men det får nog vänta till imorgon.

Tackar för hjälpen iaf.
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2004/04/02 :  09:56:19  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Mäter du efter dioderna men utan att ha några kondingar inkopplade lär du inte få några vettiga värden. Koppla på några kondingar och testa igen.

//Magnus
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/04/02 :  10:21:27  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Det stämmer nog med dina värden !!! Den likriktade spänningen bör bli 0,91 * U in - 2V (spänningsfallet över dioderna) roten ur 2 dvs 1,41 är kondesatorernas förtjänst... DE laddar upp till toppspänningen.. så gör som 944-driver säger... och vips... är spänningen uppe runt 30v... och för att testa behöver du inga stora kondingar... 1uF räcker ...(men inte när du har belastning på..)

björn

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/04/02 :  13:16:32  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Jajjemen, nu är kondingarna inkopplade och jag fick nu +- 27,5 V. Visserligen inte riktigt de 31 V jag räknat med men det verkar iaf funka ok. Mätte AC på sekundärsidan innan dioderna och fick då 20,5 V och inte de 22 V som är specade.

Ja, man kan ju knappast bli beskylld för att ha pluggat för mycket ellära. :-).
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/02 :  13:38:19  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag läste någon stans att någon tyckte att +-18v var bästa spänningen för gainclones men du kanske behöver effekten.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/04/02 :  14:17:18  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Ja, jag har också hört en massa olika bud om vad som är bäst. Jag tänkte driva ett par HFLS-1:or så en del effekt behövs ju, men jag tror nog att det ska funka ok med de värden jag ligger på nu.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000